Norsk
Gamereactor
artikler
Midtown Madness 3

Midtown Madness 3 intervju

Enda et Xbox-spill er på vei fra Digital Illusions. Vi stiller våre spørsmål til Andreas Roman.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

For noen er kanskje Andreas Roman mer kjent som forfatter. Med bøker som Dragevokter-triologien og nå sist med "Når englar dør", er han kanskje mest verdsatt innen den noe nisje-prega gruppen fantasy-lesere. I tillegg til sitt forfatterskap og spill-maker på rollespillselskapet Neogames, er Andreas også spilldesigner hos det svenske spillselskapet Digital Illusions. Akkurat nå jobbes det frenetisk på den tredje delen i Midtown Madness-serien, et spill som nylig ble foresinket til starten av neste år. Vi mannet oss opp og stilte Andreas et par grunnleggende spørsmål om hva Midtown Madness 3 kan by på.

HQ

For de uinnvidde, kan vi få en liten introduksjon til hva Midtown Madness 3 kan tilby racing-fans?

Midtown Madness har et enkelt konsept: man velger mellom et førtitalls biler, en del av dem lisensierte og en del av dem generiske (taxier, busser og lignende) og deretter gir man bånn gass, i en helt åpen by som er full av mennesker, hus og berømte plasser. Byen er bygget etter den virkelige modellen, så finner du noe i det ekte Paris, så finner du det også i vår versjon. Eiffeltårnet er der, Triumfbuen, Sacre Ceur... og så videre. Nesten alt kan kjøres istykker, fra lyktestolprr og vinduer, til fruktstander og aviskiosker. Du kan kjøre hvor du vil, gjøre hva du vil, frihetsfølelsen er sentral og i prinsippet kan du bare kjøre rundt og cruise eller kjøre som en gærning i timesvis, bare fordi du hele tiden oppdager nye ting og steder i byene.

Hvilke spilltyper vil racing-fantaster kunne velge mellom i Midtown 3?

Vi har Cruise, der du bare kjører rundt og unngår politiet som er hakk i hæl. Så har vi Blitz, der du kjører på en utstaket bane og skal komme i mål før tiden stopper. I Checkpoint kjører du mot opp til sju andre motstandere og skal komme først i mål (helst). Det som er radikalt nytt for vårt Midtown, er Career der du tar deg jobb som hemmelig agent i byen og jobber for å avsløre et komplott. Hver by har sin unike handling med forskjellige kjøretøyer og racer-løp. Selv om Career har en handling med alt det innebærer i form av dialog og filmsekvenser, ligger fokusen på racing og bilspill. Man skal få samme opplevelse som man er vant til, men med en dybde, så man blir motivert til å spille videre. En del nye racetyper presenteres også her, ettersom vi har med spesialkarakterer som er nøkkelpersoner i handlingen, samt motstandere som har personligheter - de prater, gaper og skriker og følger deg gjennom spillet. Etter en stund blir du også kjent med dem.

Dette er en annonse:

Det har blitt sagt at Midtown Madness 3 skal tilby online-spill (via Xbox Live mistenker vi), hvordan vil dette te seg rent praktisk? Hva kan vi forvente oss av online-delen?

En rekke intressante ting, betydelig flere spilltyper enn tidligere, som ikke alle handler om å komme først i mål. Det er mye man kan gjøre med biler, hvis man tenker etter litt.

Microsoft har ganske nylig gått ut og sagt at de nå har nesten 50 spill i produksjon som skal utnytte Xboxens online-muligheter. Hvordan vil Midtown Madness 3 utmerke seg fra disse, hva gjør dere anderledes?

Det overlater vi til spillerne å bedømme. Mer enn det kan jeg dessverre ikke si akkuart nå.

Dette er en annonse:

De tidligere spillene i serien har hatt et ganske bredt utvalg av forskjellige typer av biler. Hva vil vi se i Midtown Madness 3? Finnes det noen svenske merker vi kan kjøre i byene?

Japp , vi har svenske biler. En del av dem er kanskje ikke helt åpenbare valg. Overraskelser venter når det gjelder biler, både når man får dem, hvor man får dem og hva man får. Vi har et system som skiller seg litt fra tidligere Midtown-spill, i hvordan man får nye ting. Delvis nytt, delvis gammelt.

Dette er jo en tittel som dere utvikler på bestilling fra Microsoft, og via de pressemeldingene som finnes så høres selve innholdet nesten identisk ut, med tidligere spill, hvis man ser bort fra at Midtown 3 har mer av alt. Hvilken frihet har dere til å endre og implentere nye spilltyper og funksjoner i spillet?

Vi har fått ganske store friheter og vårt Midtown har en del unike grep, hvis man sammenligner med tidligere spill i samme serie. Career og Multiplayer skiller seg radikalt ut og er et stort skritt fremover. Disse konseptene er våre, Microsoft har gransket og godkjent men i prinsippet gitt oss frie hender, så lenge vi spiller innenfor de rammene som definierer Midtown-spillene. Multiplayer har vi utviklet mange nye spillmoduser til, Career introduserer en helt ny måte å spille Midtown på, med både karakterer, handling og nye typer race. Samtidig har vi tatt vare på alt det gamle, for de som bare vil gi gass og ikke vil fordype seg i spillet.

Hva kan vi forvente oss av spillets representasjoner av Paris og Washington? Hvor store er byene i forhold til de tidligere spillene i serien?

Vi har valgt den delen av hver by som vi mener er mest intressant fra et spillbarhetsperspektiv. Den delen er temmelig korrekt representert, selvfølgelig får man ikke med alle detaljer men stort sett kan du bruke vårt
Midtown som et turistkart for å finne frem til alle de kjente stedene og store gatene. Byene er enorme! Hvis du kjører rundt i byene og prøver å finne alle parkeringshusene, små smug, monumenter, hopp, tuneller, snarveier etc, har du et livsprosjekt foran deg! Det vil alltid finnes nye områder å utforske, og en del av de virkelig vanskelige har litt ekstra snadder på lur...

Det er nevnt at det kan bli snakk om nedlastbare komponenter til Midtown 3. Hva kan disse være for noe, og er det virkelig riktig vei å gå med ekstramateriale?

Akkurat hva det er, kan jag ikke gå inn på nå. Selve tanken er veldig bra. Tidligere konsoller har ikke hatt disse mulighetene og vi kan oppgradere produktet med mer innhold, etterhvert som vi kommer med nya idéer. Det kan være smått og stort, et nytt race eller en ny bil, eller noe større. Kanske til og med mye større.

Som en avslutning, er det noe dere vil si til våre skandinaviske lesere?

For dere som likte tidligere Midtown-spill, kan vi garantere dere at dere ikke blir skuffet. Vi har med så godt som alt det de eldre versjonene har, pluss veldig mye mer. Vi har vært nøye med å ikke gi opp det gamle konseptet, men heller bygget videre på det, og så er det opp til hver og en å avgjøre hvilken del av vårt Midtown de vil delta i. Personlig synes jeg man skal frotse i alt! Og vi har med svenske biler. Fakta er at vi også har med svensker. Flere stykker. Og de prater.

Relaterte tekster

0
Midtown Madness 3Score

Midtown Madness 3

ANMELDELSE. Skrevet av Sten Christian Kvindesland

Det er noen år siden det første Midtown Madness spillet ankom butikkhyllene, men det er først nå i år vi har muligheten til å spille det på en Xbox.

0
Midtown Madness 3 forsinkes

Midtown Madness 3 forsinkes

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Fartsglade Xbox fans som har gledet seg til å rulle gjennom allverdens byer i starten av 2003, i spillet Midtown Madness 3, må vente litt lenger. Microsoft har nettopp fortalt oss at spillet er utsatt til mai. Men vi jo noen nye screenies å by på da...

0
Midtown Madness 3 - brølende screens

Midtown Madness 3 - brølende screens

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Mange synes nok det finnes nok bilspill der ute. Allikevel kan man ikke annet enn å glede seg til Midtown Madness 3, som er under utvikling hos det suksessrike svenske utviklerne, Digital Illusions. Vi har de nye screenshotta.

0
Midtown Madness 3 - nye screens

Midtown Madness 3 - nye screens

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Da har vi gode nyheter til fans av Midtown Madness serien. Svenske Digital Illusions som står for utviklingen av spillet, har sendt oss enda en bunke fabelaktige screenies - og dem må du bare se.



Loading next content