Da Xbox One ble sluppet løs på markedet i fjor, var det Cryteks romeractionfest Ryse: Son of Rome som skulle vise spillerne hva konsollen var god for. Spillet møtte derimot mye kritikk, og ble av mange avfeid som uferdig.
I en samtale med MyXboxLive har Microsoft Studios overhode, Mike Ybarra, reflektert over spillets mottakelse, og han hevder at de likevel er stolte av produktet sitt.
- Metacritic er et komplisert tema innen vår bransje. I starten var det tungt å se at karakterene ble lavere enn vi hadde håpet. Det er alltid tungt for et utvilkerteam som legger ned mye tid og krefter i et spill.
- På den annen side så vi at en hel del spillere elsket spillet. Vi har eksempelvis fått fire av fem stjerner fra sluttbrukerne på Amazon. Selv om vi forstår kritikken, og såvisst skulle ønske det var elementer vi hadde fått med, så er vi stolte av Ryse og mener at det er en god spillopplevelse for vårt publikum.
Ybarra poengterer at Ryse: Son of Rome ganske riktig ble utviklet for at Xbox One skulle få vise muskler. Han forklarer:
- Allerede i den første konseptfasen til Ryse visste vi at det ville være viktig å lage et visuelt vakkert spill.
- Det er en vrien balansegang mellom alle elementene fra effekter og oppløsning, til regisserte og dynamiske hendelser som til sammen skal gi både den visuelle og emosjonelle opplevelsen som vi ønsker at spillerne skal få.
- Jeg synes at denne balansen ofte blir oversett. Oppløsning er ikke alene nok til å sørge for at et spill ser bra ut, det er bare en av mange faktorer som utviklerteamet må ta hensyn til i jakten på den beste spillopplevelsen.
Dette er ikke første gang vi hører om problemene rundt denne balansegangen, og det er neppe den siste. Vi hadde dog håpet at det ville bli enklere for utviklerne å lage gode spill som også ser fantastisk ut på den nye konsollgenerasjonen.