Mickey's Speedway USA

Mickeys Speedway USA

Rare vet akkurat hvordan de skal håndtere Nintendo-hardware, stort som smått. Tillat deg bare fem minutter i selskap med Mickeys Speedway USA og du vil se hva jeg mener.

Rent fysisk ser kanskje ikke den lille kassetten ut som så mye, men skinnet bedrar. For inni gjemmer det seg nemlig mange timers underholdning, færst og fremst holdt sammen av et tempofyllt gameplay med et både teknisk gjennomfært og grafisk flott utseende. Sammenlagt gir dette et av de beste racer-spillene til Game Boy Color på lenge.

Utradisjonellt redningsforsæk
Nå vil nok tittelen få deg til å tro, at det bare er snakk om et vanlig racer-spill men det er faktisk et storstillt redningsforsæk. Pluto har nemlig blitt hundenappet av Vesel-banden og panikken brer seg snart hos Mikke Mus og vennene hans. Pluto må reddes og sammen med Donald, Minnie, Dolly, Langbein og Svarteper med Ole, Dole og Doffen ventende i kulissene, setter Mikke etter veselene i små racerbiler. Jakten på Pluto og kidnapperne strekker seg over 22 baner spredt ut over det amerikanske kontinentet. I hver bane konkurrerer Mikke og de andre innbyrdes om å komme færst i mål. Det gir nemlig poeng og adgang til neste bane. Som i så mange andre racerspill kan man også præve å kjære gjennom banene på kortest mulig tid, den såkalte Time Trial`en. Er man sosialt anlagt byr Mickeys Speedway USA også på en bra 2-player funksjon via link. Har man en Game Boy Printer kan man også printe ut bilder av de trofÞene og postkortene man samler opp underveis.

Simpel utfordring
Den virkelige attraksjonen er allikevel selve gameplayet, som både er utfordrende og samtidig lett å sette seg inn i. Styringen er meget enkel. A-knappen er gassen mens styring av bilen og affyring av de power-ups`ene man samler opp underveis, kontrolleres via piltastene. Lett å sette seg inn i, men vanskelig å mestre. Men, det finnes det hjelp til. Man kan nemlig dra på kjæreskole hvor en rekke små ævelser gir bra trening i det som venter i fremtiden. Kjæreskolen er ikke påtvunget men absolutt anbefalelsesverdig. Det krever nemlig litt av spilleren å navigere rundt på de sinnrikt indrettede banene. Her er både skarpe svinger og små og store ramper, som skal overvinnes og dette må gjæres med like deler fart og teknikk, hvis man vil stå æverst på seirspallen. Det er der utfordringen ligger. Banene er såpass vanskelige å gjennomfære men uten at det på noe tidspunkt blir frustrerende vanskelig.

3D på skrå
Det hele sees i hva man kan kalle "skrå 3D". Det er ikke avansert å se på men det fungerer bra på GBC og gir samtidig et bra overblikk. Masse farger gir landskapene og figurene liv mens en skarp grafikk og små detaljer som bælgebrus og krusninger i elver og vannlæp fullender verket. Lyden er derimot litt mangelfull etter tidens standard men det oppveies av den velkomponerte musikken.

Bra gjennomfært av Rare
Jeg skal gledelig innræmme at Mickeys Speedway USA har kjært rett inn i hjerterota på meg. Den detaljerte grafikken, den gode fælelsen av fart og de utfordrende læpene vil holde meg beskjeftiget lenge til og jeg er ganske imponert over, at Rare har kunnet proppe så mye ned i en GBC-kassett. Game Boy Color er et veldig foreldet system uten plass til de store armbevegelsene men Rare forstår å utnytte plassen på beste måte. Flott levert.

8 / 10
+
Utfordrende gameplay, lett å komme i gang med og vanskelig å legge fra seg.