Mickey's Speedway USA

Mickeyæs Speedway USA

Nå har Rare i samarbeid med Disney Interactive gått inn i gokart-genren med ett veld Disney figurer. Full fart!

Nå har Rare i samarbeid med Disney Interactive gått inn i kart-genren med ett veld Disney figurer. Det er blant annet Donald, Dolly, Mikke og Minni, Langbein og Svarteper, som har fått lov til å svi gummi. Det er ikke færste gang, at Rare præver seg i kart-genren og i hvertfall heller ikke siste gang. Da Diddy Kong Racing ble utgitt, trodde de fleste, at Rare ville revolusjonere gokart-genren, men suksessen uteble dessverre. Nå er Nintendo figurene byttet ut med Disney figurene, og Rare er godt rustet, til å ta tronen fra den urærte kongen: Mario Kart 64.

Introduksjon
Til forskjell fra andre racerspill, har Mickeyæs Speedway USA en handling, og det hele begynner en morgen i Andeby, da Mikke er på vei til å gi Pluto sin frokost. Han oppdager, at Pluto ikke lenger er i sitt hundehus og at det i stedet sitter ett bilde på huset. På bildet er Pluto buret inne og en bande med glisende vesler står ved siden av. På en lapp står det: "Se mus! Vi har din hund og diamanthalsbåndet! Kom og ta oss hvis du kan! Ha, ha, ha!". Mikke ringer rundt til alle sine venner Donald, Dolly, Langbein og Minni som blir sjokkert over hva Mickey forteller. De drar til Ludwig Von Drakes hus, for at få råd, men det eneste Ludwig kan gjære er, å gi dem ekstra krefter, når de i spillet, kjærer inn i en tænne med spærsmålstegn. Han ænsker sine venner hell og lykke og eventyret som utspiller seg over hele USA, har begynt.

Masse variasjon
Spillet inneholder til å starte med tre forskjellige former for race: Traffic Troubles, Motor Way Mania og Freewayphobia. Hver serie kan spilles i tre forskjellige vanskelighetsgrader: Easy, Intermediate og Professional og når samtlige serier er avsluttet i Professional, rykker man en serie opp. Tilsammen har seriene 20 forskjellige baner, som utspiller seg i en av USAæs storbyer og er designet etter byens spesielle utseende.
Hvis du ikke har lyst til å kjære etter historien, kan du og opp til 3 motspillere kjære mot hverandre på en valgfri seriebane eller mætes i en fartsfyllt kamp på en av de fire Contest-banene. Multiplayer alternativet er det letteste, men for å få alle banene og de hemmelige figurene låst opp til bruk, må man også spille gjennom story-delen alene.

That good ol` feeling!
Alle som likte Mario Kart 64, vil kjenne igjen ting i Mickeyæs Speedway USA, styringen er den samme, men fungerer ikke så bra som i Mario Kart 64. Men når man har lært hvordan de forskjellige powerups skal brukes, går alt som smurt. Med C knappene, kan man ta seg en kikk bakover eller bytte kamera. En annen ting man kan nikke gjenkjennende til fra Mario Kart 64, er de forskjellige våpnene man får, når man kjærer inn i Ludwigs tænner. Den andre forskjellen fra våpnene i Mario Kart er utseendet. Det mest vanlige våpnene er en baseball som kan kastes enten frem eller tilbake og treffer den en av motstanderne, velter vedkommende. Man kan ved hjelp av andre våpen, reparere sine skader, æke farten eller skyte en målsækende missil i skallen på den nærmeste motstanderen.

Disney in the house!
Grafisk sett, er Mickeyæs Speedway USA overlegent andre spill i genren. Banene er fargefylte og detaljerte, men selve figurene er ikke så bra laget. Ikke noen skikkelig Disney feeling der. Lyden derimot, er uovertruffent god, lydeffektene er av samme kaliber som dem vi hærte i blant annet Goof Troop og de andre ny produserte Disney seriene. Under læpet snakker figurene uavbrutt med hverandre, og hvis man kommer til å kjære inn i noen, så gir din figur den påkjærte en rolig kommentar. Etter en stund, kan kommentarene virke monotone og her er Speech OFF et godt alternativ. Så hvis du liker moderne Disney-musikk som som er i Goof-Troop så kommer du til å elske tonene i Mickeyæs Speedway USA, siden de er muntre og bidrar til spillets spesielle `Disney-feeling`.

Kort og godt
Med sine 29 baner, hemmeligheter, multiplayer mulighet og morsomme figurer, er Mickeyæs Speedway USA, det beste kart-spillet siden Mario Kart 64. Så hvis du er lei av Mario og hans venner, eller vil ha ett nytt spil i genren, så er det på tide at du spurter ned til den nærmeste spillbutikken og kjæper Mickeyæs Speedway USA.

7 / 10
+
Mange fartsfyllte baner