LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Mega Man 11

      Mega Man 11

      Det er åtte år siden forrige originale Mega Man-spill ble lansert (utenom mobilmarkedet), men i anledning 30-årsdagen er den blå roboten endelig tilbake.

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Som guttunge med "bare" en Nintendo i hus var det to spillhelter som mer enn noen andre preget spilloppveksten min: Super Mario og Mega Man. Spillene med den blå roboten i hovedrollen sitter fortsatt som spikret i muskelminnet mitt, og takket være Mega Man Legacy Collection kan jeg bekrefte at jeg fortsatt husker banene, hemmelighetene, triksene og ikke minst rekkefølgen på spillenes bosser som om vi fortsatt var på tidlig 90-tallet.

      Mega Man ble en suksess for Capcom på 80- og 90-tallet, men i en periode på 90- og 2000-tallet gikk det mer eller mindre inflasjon i Mega Man-spill med minst én spillansering i året i en av de mange spin off-seriene skapt i robotens navn. Faktisk finner det rundt 130 spill med Mega Man (eller Rockman, som han heter i Japan) i tittelen hvis man teller med mobilspill, gjenutgivelser og samlepakker. Ikke rart markedet på et tidspunkt gikk lei, og siden lanseringen av Mega Man 10 i 2010 har vi faktisk ikke hatt en original Mega Man-lansering med unntak av japanske mobilspill og fanprosjektet Street Fighter X Mega Man.

      Mega Man 11

      Man kunne tro serien var død og uten en fremtid, men den enorme støtten til Kickstarterprosjektet Mighty No. 9 viste at mange spillere fortsatt er sugne på klassisk Mega Man-action. Mighty No. 9 ble aldri det spillet vi hadde håpet på, men all pengestøtten Keiji Inafune fikk for å få prosjektet i gang må ha fått noen i Capcom til å følge med og tenke «Dette kan gi også gjøre.» Dermed kan vi nå i anledningen seriens 30-årsjubileum endelige kose oss med Mega Man 11, som tar spillerne tilbake til den originale serien som begynte det hele.

      Dette er en annonse:

      Historien har aldri stått i høysetet i den originale Mega Man-serien, men man gir det likevel et forsøk i Mega Man 11. Nok en gang skal vi til år 20XX, hvor de briljante robotforskerne Dr. Light og Dr. Wily havner i tottene på hverandre. Kimen for konflikten denne gangen ligger i krangelen som skapte skillet mellom de to forskerne i utgangspunktet, nemlig hvilken retning robotforskningen burde ta. Mens Light ønsket å skape roboter med intellekt og fri vilje, ville Wily skape roboter som kunne overgå sine normale kapasiteter ved hjelp av et system kalt Double Gear. Nå har Wily gjenoppdaget den gamle ideen sin, og i god gammel Wily-stil implementerer han Double Gear i åtte Robot Masters som Mega Man må stoppe.

      Mega Man 11

      Vondt skal vondt fordrive, er det et gammelt ordtak som heter. Den filosofien må sies å være tilfelle i Mega Man 11, ettersom Mega Man selv får implementert Double Gear-prototypen Wily lagde for mange år siden for å bekjempe spillets fiender. Double Gear gjør Mega Man i stand til å sakke tiden for omgivelsene (strengt tatt beveger han seg dobbelt så fort, men den slags handler tross alt om perspektiv) eller å gjøre angrepene sine sterkere. Double Gear må imidlertid brukes med skjønn, hvis ikke blir systemet overopphetet og ubrukelig. Dette er spillets nye hovedmekanikk, og er en liten sak som gir det lille ekstra til spillets ellers så tradisjonelle formel. Ikke minst kommer dette til syne i kamp mot Robot Masters, som gjerne aktiverer sterkere angrep halvveis uti kampen (noe som tidligere har vært mer forbundet med Mega Man X-serien).

      Den klassiske Mega Man-formelen er imidlertid ikke tuklet så mye med, men det trengs ikke siden den viser seg å være like underholdende i 2018 som i 1988. Man har åtte Robot Masters som skal bekjempes, som alle har hver sin bane med hindringer som skal forseres før man kjemper mot bossen. Spillet er todimensjonalt og er så lettfattelig at man trenger ingen særlige instrukser for å skjønne at her skal man gå fra A til B og skyte dem som skyter på deg. Man velger selv hvilken rekkefølge man tar banene i, og gleden i Mega Man-spillene ligger i å knekke koden for den beste fremgangsmetoden. For hver Robot Master man slår får Mega Man nye krefter som en av de andre Robot Masters er svake mot, og det gjelder derfor å finne ut hvilket angrep som nytter best mot hvem.

      Dette er en annonse:

      Nøkkelen for å skape et godt Mega Man-spill er hvorvidt kreativiteten rundt den enkelte Robot Master er på topp eller ikke. Her er Mega Man 11 noe blandet. Noen generiske bosser og baner finner man her, slik som en is-boss og en ild-boss. Andre er derimot hakket mer kreative, slik som Bounce Man, en sprettball-boss hvor hele banen er formet som et gigantisk lekeland med hoppeslott, sprettballer og lignende. Plagsomt, ja, men kreativt er det definitivt.

      Mega Man 11

      Gleden i Mega Man-spillene ligger også i utfordringene spillene tilbyr, og Mega Man 11 er intet unntak. På normal vanskelighetsgrad får selv en gammel serieveteran som meg problemer, men alt handler utelukkende om mestring av kontrollene, timing og å lese helhetsbildet. Det er frustrerende å stryke med, men aldri urettferdig. Blir det for utfordrende kan man alltids begynne på nytt på en enklere vanskelighetsgrad eller kjøpe seg oppgraderinger hos Dr. Light (ikke for ekte penger, takk og lov - Capcom holder heldigvis Mega Man langt unna mikrotransaksjoner).

      Den grafiske stilarten er en høypolert 2,5D-stil i tråd med dagens standarder, og man tar dermed et steg bort fra Mega Man 9 og Mega Man 10 som var designet med de gamle NES-spillene som utgangspunkt. Hvorvidt den faller i smak eller ikke er opp til den enkelte, men i det minste er den glattpolert og kjører uten de store problemene, hvilket er mer enn hva Mighty No. 9 kunne skryte på seg.

      Derimot klarer ikke spillet å imponere noe nevneverdig på det musikalske området. Mega Man-spillene kan som regel skimte med god musikk, men musikken i Mega Man 11 klarer ikke å feste seg til minnet. Den er ikke dårlig eller plagsom, men alle elektronikalåtene man blir foret med underveis er altfor like hverandre slik at den ene går inn i den andre. Og mens vi er inne på lyd må det nevnes at stemmeskuespillet er til tider horribelt og plagsomt, særlig på engelsk. Her skulle man tro Capcom hadde lært etter det forferdelige stemmeskuespillarbeidet i Mega Man Maverick Hunter X, men i den grad de har lært noe er det dessverre ikke nok.

      Mega Man 11

      Mega Man 11s største problem er derimot ikke spillet i seg. Spillet tilbyr nemlig god todimensjonal plattformunderholdning som gir god valuta for pengene de fire-fem timene spillet varer (hvis man ser bort fra Challenge Mode hvor man kan leke seg noen timer ekstra). Problemet er bare at spillet ikke bringer noe særlig nytt, og sliter derfor med å konkurrere mot noen av de beste indie-spillene på markedet i dag som ironisk nok har hentet mye inspirasjon fra nettopp Mega Man. Mighty No. 9 ble aldri den beste i klassen, men med spill som 20XX, Azure Striker Gunvolt og ikke minst den uforglemmelige klassikeren Shovel Knight lansert de siste årene er det flere sterke arvtagere til Mega Man der ute som havner høyere på lista.

      Tross sine mangler og sterke konkurrenter er det likevel herlig å få et gjensyn med Mega Man, og Mega Man 11 viser at selv 30 år gamle helter fortsatt kan ha en plass i spillbransjen og underholde oss med en ekstremt slitesterk formel. Med hakket mer kreative bosser og noe mer finpolering på særlig lyden kunne dette spillet lett seilt enda høyere på karakterskalaen, men Mega Man 11 lander fortsatt på beina og er garantert å gi deg valuta for pengene.

      07 Gamereactor Norge
      7 / 10
      +
      Formelen makter fortsatt å underholde, Double Gear-funksjonaliteten gir spillet det lille ekstra, lettfattelig og samtidig vanskelig å mestre, noen kreative baner og bosser.
      -
      Noen generiske baner og bosser, stemmeskuespillet kunne vært utelatt, forglemmelig elektronikamusikk hvor låtene skiller seg lite ut fra hverandre, makter ikke helt å overgå de beste spillene i sjangeren.
      overall score
      er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

      Medlemsanmeldelser

      • Solmyr Raven
        Når jeg nå begynner å skrive om Mega Man 11 så må dere ha det klinkende klart at jeg elsker Mega Man samtidig som jeg hater det over det meste... 8/10

      Relaterte tekster

      2
      Mega Man 11Score

      Mega Man 11

      ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

      Det er åtte år siden forrige originale Mega Man-spill ble lansert (utenom mobilmarkedet), men i anledning 30-årsdagen er den blå roboten endelig tilbake.



      Loading next content