Assassin's Creed

Noen ganger er det ikke til å unngå å tenke på at jeg er litt rar. Det kan være det å ikke delta på et fantastisk spillforum før i en alder av 23 år, selv om vedkommende har vært vanvittig spillinteressert siden 7-årsalderen, eller det kan innebære å gå glipp av diverse spillserier. Det siste eksemplet er det som er gjeldende i dette tilfellet og helt konkret er det Assassins Creed serien det har gått ut over. Denne serien stiftet jeg nemlig bekjentskap med så sent som i fjor. I tillegg kjørte jeg en "bakvendtland" og startet på det siste spillet i serien: Black Flag, først. Det var en helt fantastisk spillopplevelse, faktisk den aller beste i hele 2013. Som en følge av dette, har jeg nå beveget meg tilbake til seriens røtter, selve opprinnelsen med spillet Assassins Creed. Det er bare å slenge seg på min ferd gjennom en historietime av de sjeldne.

Det første spillet i historien ble lansert i 2007 av Ubisoft. Historien i Assassins Creed tar egentlig del i år 2012, der vi møter en bartender ved navn Desmond Miles som har blitt kidnappet av et selskap kalt Abstergo. De tvinger han inn i en maskin kalt "Animus", der testpersonens DNA blir brukt til å gjenskape minner av livet til vedkommendes forfedre. Her blir vi sendt tilbake til Israel i år 1191, der vi følger Desmond's stamfar: Altaïr Ibn-La'Ahad, en snikmorder som jakter på en gjenstand kalt "Edens Eple". Altaïr er en del av snikmorderordenen som er bitre fiender med Tempelridderne. Han sendes ut på en reise gjennom "Det Hellige Land" i en søken etter den mystiske gjenstanden, en reise som påvirkes veldig av striden mellom disse to gruppene.

Assassins Creed er en slags gjenskapning av den historiske begivenheten "Det Tredje Korstog". Samtidig ligger det et skjult budskap rundt det hele, noe nåtidshistorien til Desmond forsøker å forklare. Det er striden mellom snikmorderne og tempelridderne som hele tiden er i fokus, noe store deler av spillet viser klart og tydelig. Her blir du sendt rundt omkring til kjente byer som Acre, Damaskus og Jerusalem og det dreier seg hovedsakelig om å myrde ledere som er basert på virkelige personer. Det kan dog ta litt tid før hele historien virkelig begynner å bli interessant og man bør smøre seg med litt tålmodighet.

Allikevel var det noe som drev meg videre hele tiden. Uten at jeg klarer å sette fingeren på akkurat hva det var, kan det ha noe med å gjøre at jeg virkelig begynner å bli interessert i hva denne serien har å by på. I tillegg må jeg trekke frem hovedpersonen. Altaïr er en fryktelig anonym person med svært begrenset personlighet, men det er akkurat dette som gjør han så interessant. Hans mystiske og nådeløse fremtreden gjør at han for meg allerede nå, fremstilles som den virkelige snikmorderen i serien. Jeg synes han er vanvittig kul på tross av at du knapt ser ansiktet hans. Settingen han deltar i er også ganske interessant med tanke på den virkelige historie som ligger bak.

Grafikken er mer enn god nok med tanke på at spillet ble utgitt i 2007 og i tillegg synes jeg spillet skildrer settingen godt med sin dystre og mørke stemning. Man får virkelig følelsen av å ha blitt sent 800 år tilbake i tid. Lydeffektene er også gode, fra kniven som sitter i ryggen på fienden din til stemningsfylt skravling rundt omkring i byens gater, eller salmer som kan høres utenfor kirkene. På tross av dette, har ikke spillet det største utvalget av bakgrunnsmusikk. Det lille det har er dog bra nok, selv om det kanskje er litt mangel på ordentlig dybde i sangene.

Selve gameplayet i denne serien ble jeg som nevnt kjent med i det nyeste tilskuddet i serien: Black Flag. For min del var dette kanskje både positivt og negativt. Det positive er at jeg likte gameplayet svært godt. Klatring og fri løping på omtrent alle hus og bygninger og stort fokus på sniking var noe av grunnen til at jeg ble virkelig ble interessert i serien. Dette kan man også gjøre i dette spillet, men det negative kommer klart frem ved at jeg føler store mangler i forhold til det som ble tilbudt i Black Flag. Klatringen går tregere og utstyret består omtrent kun av et sverd, kastekniver og den karakteristiske håndleddskniven. I tillegg går oppdragene omtrent kun ut på å tyvlytte, banke noen opp eller stjele fra personer hver eneste gang. Det kan også være veldig vrient å snike seg stille rundt og alt for lett å bli oppdaget, noe som kan bli irriterende i lengden. Verden er ikke like åpen og fri, du besøker de samme tre byene hver gang og det hele føles ganske repeterende og etterhvert ganske tregt.

Men gameplayet er allikevel ikke helt gudsforlatt i dette spillet. Det er fortsatt givende å hoppe rundt på hustak og det er få ting som slår følelsen av å klatre opp på toppen av den aller største kirken i byen og skue ut over landområdene, for deretter å stupe atletisk ned i en høystakk på bakken. Sverdkampene synes jeg også var rimelig gode. Det er et stort fokus på duellering og parering av angrep og animasjonene når du kontrer og gjør kål på en fiende er veldig heftige. I tillegg får du også muligheten til å ri rundt på hest og utforske litt av "Det Hellige Land".

Assassins Creed lider kanskje litt av at det er det første spillet i serien, med noen mangler og repeterende innhold som er ganske straight-forward. Allikevel blir historien god til slutt, settingen er interessant og stemningen spenningsfylt og dyster. Det var nok til at jeg beholdt blod på tann og fremdeles er veldig interessert i å fortsette på min ferd gjennom serien. Ubisoft har blandet sammen kule snikmorderskikkelser med interessant historie basert på virkelige hendelser, til noe jeg har på følelsen av kan bli et nytt tilskudd blant mine favoritt spillserier. Fortsettelsen er i hvertfall meget spennende.

Medlemsanmeldelser46
Samlet karakter: 8.1/10
1