Gran Turismo 6

Polyphony Digital pakker sammen og tar med seg alle de flotte leketøyene fra Gran Turismo 5 og inntar «det nye store verkstedet». Helt siden jeg fikk førerkort i 1998 har Gran Turismo finslipt på karosseridetajer, bilfysikk, mengde innhold og utfordringer. For meg har disse spillene inneholdt mye av det jeg liker i motorsportverden, og det er med ganske høye forventninger jeg studerer og tester Gran Turismo 6.

Det har gått relativt kort tid siden Gran Turismo 5 (heretter GT) ble utgitt, om man ser på tiden det tok mellom GT4 og GT 5. Derfor er det ikke uten grunn at jeg ble skeptisk, er dette et hastearbeid?
Jeg ønsker å begynne der spillet begynner, ved selve introduksjonen. I GT 5 fikk vi se hvordan en bil blir til, fra jernmalmen blir utvunnet til bilen er ferdig produsert. Det var en storslagen introduksjon syntes jeg selv. I GT 6 får vi se menneskene som skaper bilene, fra de går på skolen og leker seg, til de er utlærte ingeniører og konstruerer biler. Alt akkompagnert av fantastisk pianomusikk som gir meg tårer i øynene. Dette er kjærlighet til motorsporten, det er ekte kjærlighet!

Når man kommer i gang med spillet så blir man guidet lett rundt på menyen, man får tildelt sin første bil og må kjøre noen runder for å bli kjent. Det er en flott måte å åpne spillet på for alle nye som spiller GT6, men det kan bli noe traust for utålmodige fans som vil ha sin spreke Ferrari, Audi, Shelby eller Nissan med en gang. Det øyeblikket man først er egen herre over alle menyene og har tilgang på alt så åpner det seg en kjempeflott verden for motorsport-entusiaster, og jeg må igjen si at det mangler bare motorsykler og monster trucker for å gjøre dette komplett.

Liker du biler?
GT 6 er fylt opp med hele 1200 biler denne gangen, det er svært mange biler. Uten at jeg kan garantere noe så mener jeg at svært mange, om ikke alle, er tilgjengelig for salg fra første stund. Det er fryktelig mange biler tilgjengelig i salgsavdelingen, men noen er så dyre at det vil ta lang tid å opparbeide slike summer. Noe jeg savner fra GT 5 er bruktbil-avdelingen, der ble det bare solgt «standard» biler. Det var et fryktelig fokus på standard og de mye mer gjennomførte premiumbilene i GT 5, og det ser ut til at de har ønsket å viske bort dette skillet ved å blande alle bilene i GT 6. For min del fungerer dette helt fint, men jeg savner likevel å kunne kjøpe en bruktbil å pusse den opp.

Akkurat som i flere av de foregående spillene så er ligger hovedtyngden på japanske biler, og spesielt Nissan. De er på ingen måte bedre enn alle de andre, det er bare så mange, mange fler. Det forekommer også duplikater av biler som sikkert mange undrer seg over. Bilene i spillet er like, oppfører seg likt, men har forskjellige benevnelser. Dette er ofte fordi det er de amerikanske og japanske utgavene av modellen. Det er lett å skille de, for amerikanske biler er venstrerattet, og japanske biler er høyrerattet. Personlig synes jeg at slike detaljer hører med i et spill som har fokus på realisme.

Og vi kjører, og vi kjører
Hovedmenyen i GT 6 har blitt veldig stilren og minimalistisk, men i undermenyene finner man igjen alle de gode valgmulighetene man har hatt i de tidligere spillene. I karrieremodusen velger man seg ett av de gode gamle sertifikatene og får tilgang til flere forskjellige konkurranser. Etter hvert som man klarer å mestre selve testene for sertifikatet så låses det neste sertifikatet opp, med de utfordringer og løp som hører med. Og det blir bare fler og fler løp og turneringer under hvert av sertifikatene, og premiene blir bare større og større. Til slutt har man noen millioner på bok, og kan kjøpe seg ens egen drømmebil!

I tillegg til løpene under sertifikatene så blir man invitert til Goodwood fartsfestivalen, eller man kan sette seg i LRV (Lunar Roving Vehicle) fartøyet som David Scott og James Irwin kjørte på månen i 1971. Dette er morsomme og ikke minst utfordrende oppgaver, hvor det er mest avslappende og gøy å kjøre på månen, mens det etter hvert blir alvorlig vanskelig å mestre bilene på Goodwood festivalen (prøv å slå tiden min 0:30.916 på Goodwood 5-3).

Alvorlig bilfysikk
Gran Turismo 6 har den absolutt beste bilfysikken som man finner på noen konsoll i dag. Dette kan testes opp mot teori og fakta på flere måter, og det som virkelig begeistrer meg er at spillet ene og alene kan brukes som undervisningsmateriale på f.eks bil-linjen i videregående skole. Med dette verktøyet i hånd kan man fange interessen til de mest uinteresserte elevene, men dette er min lille hemmelighet.
Om man noen gang har fått prøve en Lotus Elise, en Aston Martin DB9 eller lignende biler så vet man at disse har hestekrefter som kan dra bilen av veien hvor som helst om man ikke vet hva man gjør. Det er akkurat dette man opplever i GT 6 uten at man kjenner G-kreftene. Derfor er det mange som synes bilene oppfører seg rart i spillet, fordi det ikke er noen G-krefter som river og sliter i en når man kjører fort. Hvorfor dro jeg av veien? Jo, fordi du prøvde å ta den svingen i 130 km/t!

Derfor er det fint at man i spillets garasjemeny kan justere på omtrent alle de viktige elementene som er med på holde bilen på veien og øke bilens yteevne, og det er her bilfysikken virkelig merkes. Det hjelper ikke bare å sette på myke racingdekk og håpe at bilen sitter klistret til veien. Her må man kunne litt om biler for å få full uttelling, det er synd, men sant! GT 6 er det ENE konsollspillet som tar hensyn til Ackermann's prinsipp og faktisk baserer seg på det. Det betyr kort og godt at «all styring på en bil kommer bakfra». Har man ikke grep bak, så har man ikke styring! Dette kan bevises i spillet ved å bruke en lett bil med frontstilt motor, deretter prøver man å legge 100 kg ballast i bilen via garasjemenyen, og flytte vekten fram og bakover. Denne bilen vil svinge best når den får mest tyngde og grep bak, den vil ikke kaste ut rompa like lett og dra hele bilen med seg i en sving. Slike ting er det ingen andre bilspill på konsoll som kan tilby.
En større negativ Cambervinkel på hjulets helling vil også hjelpe på grepet om bilen har et mykt fjæroppsett, ettersom bilen vil krenge kraftig. Hjulet vil da ha en større del av flaten på veien når bilen krenger voldsomt i en krapp sving. Jeg merker også svært godt forskjell på retningsstabiliteten når man justerer på toe in/out avhengig av om det er forhjulstrekk eller bakhjulstekk. Om man vet hva bilfysikk er, om man kan noe om dette så finnes det ikke et bedre verktøy og spill tilgjengelig på konsoll enn GT 6.

Via garasjemenyen kan man altså justere fryktelig mye på bilene, derfor er det godt at man har 3 oppsett til hver bil hvor det alltid er lurt å la A, B eller C oppsettet være til originalt oppsett. Det er likevel fort gjort å nedgradere en bil slik at den kan delta i løp som den egentlig ikke er egnet for, hvor man via «power limiter» har mulighet for å halvere bilens yteevne og senke Prestisje Poengene (PP) som avgjør om den kan kjøre i et løp eller ikke.

Lyd er viktig
Med motorsport hører det med god, og ikke minst interessant og spennende lyd. I et spill så må man også ha litt bakgrunnsmusikk, og i GT 6 følger det med 146 låter av forskjellig slag. Genrene er Bossanova, Dance & electronic, Jazz, Lounge og Rock, og det passer veldig godt til spillet. Mulighetene for å lage egne spillelister er tilstede, slike at man bare kan høre ens egne «vinnerlåter» når man kjører.
Bilene har samme kvalitet av lyd som man fant i GT5, og de forskjellige bilene har svært god og gjenkjennbare motorlyder. En Ferrari høres ut som en Ferrari skal med hissige og kontante vræl når man trår på gassen, og Alfa Romeo som jeg synes har de herligste motorlydene hvor det er en skikkelig «gromlelyd» når man bakker og det blir mer og mer jevn lyd med god bass når man kjører. Lydene hører man klart best når man ser bilene i tredjeperson perspektiv, mens det er en mer støyisolert lyd man hører når man sitter inni bilen eller ser alt fra støtfangervinkelen som jeg liker best.

Har grafikken blitt noe flottere?
Jeg vil påstå at grafikken er mye det samme som man opplevde i GT 5, mens det i GT 6 har blitt lagt til flere nye baner med veldig flotte bakgrunner. Lyset på banene har blitt bedre, og det gjør sitt til at min favorittbane, Trial Mountain, igjen får litt av magien og wow-faktoren, for jeg synes de var litt triste og livløse i GT 5. Replay videoene som man kan velge å lagre eller bare se etter hvert løp har fått en god løft med svært god kameravinkling og føring, og replay videoer fra man har kjørt om natten kan bli direkte vakre!

Bilene som i GT 6 er premium-biler ser bedre gjennomført ut enn de som er standard-biler, men ettersom bilene er blandet så må man se to ganger for å faktisk oppdage at det var en standard-bil. Det kommer aller best frem når man bruker «photo travel» modusen, hvor man kan plassere ut en eller flere biler sammen med avatar-føreren din i storslagne omgivelser rundt om i verden og ta bilder som kan slå pusten ut av folk. Om man tar bildene for nært en standard-bil så vil man se at f.eks speilene ikke er like gjennomførte i festene, eller vindusviskerne mangler detaljer.

Hva er bra med Gran Turismo 6?
Jeg mener det må bli det nye menyoppsettet som raskt gir deg tilgang på karriere modus, arkade spilling, 2 player split screen, online spilling og utfordringer som oppdateres etter hvert som tiden går. Det er også bilfysikken og opplevelsen man som spiller får av de forskjellige kjøretøyene som er tilgjengelig i spillet, og ikke minst realismen av det å kjøre bil. Om man har råd til å kjøpe seg et godt sett med ratt og pedaler, og en god racingstol med ramme så gir det en fantastisk dimensjon til spillet. Selv spiller jeg det bare med kontroller, siden jeg har dårlig plass til en slik stol.
Replay videoene av rally og nattkjøring er også virkelig flotte, det er en fryd å se dekkene jobbe mot det ugjestmilde underlaget mens man oser avgårde.

Hva er ikke bra med Gran Turismo 6
Her må jeg trekke fram småfeil i forhold til fakta, som f.eks muligheten å utstyre en Tesla Model S med eksos-manifold. Det er ikke mulig ettersom det er en El-bil, og det må kalles slurv.
Det er lange lastetider på banene første gang man laster de inn, men om man har installering på i menyen så lagres banene og lastetidene blir betydelig kortere neste gang man skal spille de. Det er mikrotransaksjoner i spillet, og det betyr at de rike kan betale seg rett til topps i løpet av et øyeblikk om de ønsker. Dette er noe jeg ikke liker overhodet, jeg synes utfordringene skal være lik for alle. Men dette er noe som er kommet med tiden for å bli, så man må bare leve med det.
Det er ikke mulig å testkjøre noen biler før man faktisk kjøper dem i spillet, det er dumt synes jeg. Her skulle det absolutt vært mulighet å teste bilene på en testbane før man betaler for dem.
Og så synes jeg det mangler flere baner for rallykjøring. Toscana, Chamonix og Eiger er tøffe baner, men det skulle vært minst 2 til.

Teksten til bildet er: «Houston, we have a problem»