Fable: The Lost Chapters

Da var det på tide å anmelde dette spillet. Fable: The Lost Chapters skal anmeldes, eg hadde store forventninger til dette spillet. Vi ser hvordan det går.

Lionhead Studios er en spillutvikler uten like, det lager spill på en spesiell måte som gjør at spilleren får en bedre og mer eventyrisk spillopplevelse. Fable i den duren er fronten for Lionhead Studios, spillet med høyt potensiale og mye moro. Et spill som når høyt innenfor eventyr og magiske ting. Fable: The Lost Chapters er det første spillet i Fable serien. Etter dette spillet har det komt Fable 2, 3, The Journey & snart Fable: Anniversary. Eg vil tru at Lionhead Studios har en unik stab med fullt av gode og inspirerte ansatte. Når Fable: The Lost Chapters kom ut, så fikk verden se en helt ny side av Lionhead Studios, en side hvor dem fikk se unike muligheter og et spill som er annerledes enn hva andre spillutviklere kan få til. Det er på tide med en real utfordring og eg skal anmelde Fable: The Lost Chapters. Det andre favorittspillet mitt i Fable-serien.

Handlingen fra spillet - *spoiler*

Spoiler:En gang fantes det en fredelig verden som het Albion. Albion var en mektig og stor verden i Fable. Menneskene der var fredelige og levde i harmoni. Men mørket var på vei mot en modig og kanskje snodig plass som het Oakvale. Den første plassen hvor bandittene slår til med frykt og grusomhet, dreper alle personene og brenner husene deres. Men det var en gutt som overlevde angrepet, det er hovedkarakteren.

Spoiler:Fra en fredelig og generøs plass eller en nærmere sagt guild fantes Hero`s Guild, hvor unge barn og ungdommer blir trente opp fra deres barndom og deres mot. Dem får vite hemmelige ting og lærer seg til å bli vaktere og kanskje bibliotekar? Nei, nei. Dem blir stolte og modige personer etter tiden som går.

Spoiler:Karakteren du spiller vart nettopp reddet av Mace som holder til ved Hero`s Guild. Gutten blir fraktet til plassen og blir trent opp. Gutten la barndommen bak seg og begynte et nytt liv blant andre ungdommer for å lære forskjellige ting. Her begynner historien om gutten som overlevde.

Fable: The Lost Chapters er kanskje det spillet eg respekterer mest når det gjelder spill innenfor kategorien eventyr. Det tar deg med på mange ulike hendelser og myter. Et hysterisk eventyr som inneholder blant annet monstre? The Dead Is Rising. Hørtes skummelt ut, men ikke for vår egen helt. Nemlig karakteren! Vi finner merkelige skapninger, varulver, flygende vesener, drage, hekser, spøkelser, vakter, sprøe galninger osv. En fikk en følelse om at dette spillet var det eg likte best på Xbox Original og det var sannelig ikke langt ifra. Som nr. 3 eller noe lignende. Men gu kor gøyt det er! Fantastiske personer, mange muligheter og oppdrag som en kan velge mellom å være god eller ond, beskytte folket eller vandre blant bandittene. Spillet i seg selv går ut på mange ting, at du skal drepe Jack of Blades og hevne deg for at han drepte familien din, men ikke søsteren. Hun ble blindet av han og kastet i skyggen, hun var nå blant bandittene og deres leder, den enorme Twinblade.

Du får muligheten til å bli med i The Arena og slåss mot monstre og udyr pluss du får møte Thunder, en gigant av en mann. Det er gøyt at en får velge mellom å være ond eller god, kommer an på hvordan du spiller og hva du gjør. Slutten blir annerledes over hvordan du vil at slutten skal ende, om du vil ta på deg masken til Jack of Blades og få en ond slutt? Eller kaste masken i lavaen og få en god slutt. Det er veldig varierende.

Eg liker spesielt hvordan spillet er satt opp og hvordan dem har laget karakterene og hvordan Lionhead Studios får alle ideene fra. Hva gjør dette spillet så spesielt? Svaret er at vi kan sjå uendelige med muligheter og vandre fra ulike plasser til andre. Velge mellom godt og ondt, og få horn eller en ring over hode (viss du vil ligne på en engel). Eg ser for meg at dem har brukt litt tid på dette spillet, ettersom hvor bra det er og fantastisk. Men det sier litt om hvordan grafikken er, det er det første spillet i serien og en forventer ikke mer uansett hvem som utvikler spillet. Spillet er både utgitt til Xbox og PC. Det er varierende over hvor du spiller det på, større opplevelse når det gjelder Xbox og en kontroll. Opplevelsen varierer over hva du gjør i spillet og ikke hva du spiller det på. Men pass på hva du gjør, skjebnen er din og du må velge godt. Choose wisely! En får virkelig abstens over hvor fort en virkelig kan gjennomføre dette spillet. Kommer helt an på hvordan du er som spiller og hvordan du spiller.

Som i Fable 2 & 3 så har The Lost Chapters unike tilbehør. Siden det er det eldste spillet har dem nå laget eller dem holder på dem en remake av det. Som dem kaller for Anniversary. Det er en forbedring av spillet bare når det gjelder oppløsning, grafikk og lyd. Alt annet er slik det var før. Historien og gameplay er helt likt. Eg syns dette er en fordel for dem som vil gå tilbake til Fable: The Lost Chapters, men som vil få en bedre opplevelse med høgere grafikk. Men vil grafikken egentlig gjøre en gigantisk forskjell? Liker du grafikk som er bra, eller er du som andre og liker spillet slik det er fra før?

Selv syns eg spillet er bra slik det er, men det skader ikke med ny grafikk, lyd og oppløsning og kalle det for Anniversary. Det er nærmest en utrolig god ide, bortsett ifra om det virkelig får oppmerksomheten til flere spillere. The Lost Chapters derimot, det originale kan være slik det er. Det ville ikke vært bra med noe tilleggspakker til det første spillet, derimot til Fable 2 & 3. Ikke noe staslig eller uforutsigbart, men bare for å gi noe mer tilbake.

Spillet i seg selv er meget god, fantastisk og historisk. Fable: The Lost Chapters fortjener det som virkelig er å fortjene, en konklusjon! Som i alle spill så må det snakkes om grafkk, gameplay, holdbarhet og lyd. Fire viktige punkt innenfor et spill, hva syns du gjør spillet så bra. Eg syns selv det er et genialt, fantastisk og hyggelig spill.

Grafikken er på lavt nivå, eg ser ikke for meg at dette er noe storslagende. Men det gjør ingenting for spillopplevelsen, den er slik den er og den er utrolig god. Lyden er derimot god på alle Fable-spill, den er klar og tydelig i alle slags scener og tidspunkt. Det er ikke noe mer å si om den, utenom at det er slik som det alltid er. Gameplay innenfor spillet får høgest karakter innenfor dei fire punktene. Den er utrolig og eg føler at spillet er veldig morsomt, en blir ikke lei det fort, men det tar lang, lang tid før en blir lei et slikt spill som dette. Holdbarheten er ikke så mye å si om, den er relativt middels lang. Det kan være enkelt å gjennomføre spillet på kort tid, men en gjennomfører spillet med glede hele veien. Med mindre du ikke liker et slikt spill som dette.

Grafikk: 5/10

Lyd: 9/10

Gameplay: 9/10

Holdbarhet: 7/10

Eg føler for at dette er rimelige karakterer innenfor disse fire punktene. Grafikken gir eg 5/10, fordi den er ikke bedre enn som så. Lyden er tipp topp og kan ikke si noe mer om det, utenom at den skulle ha fått 10/10, en liten forbedring til neste gang, Lionhead Studios? Gameplay er det beste selv om den fikk det samme som lyden 9/10, men bare litt høgere, kanskje 9.5/10. Holdbarheten fikk 7/10 fordi den er relativ middels lang, kommer an på kor fort du gjennomfører det og gjør ingen andre sideoppdrag. Alt i alt et bra spill, utenom at noe kunne vert bedre.

Fable: The Lost Chapters er et spill uten like, et fantastisk spill for deg som liker eventyr og urealistiske hendelser.

8/10

Samlet karakter: 8.5/10