Far Cry 3

Fra det originale Far Cry, utviklet av Crytek, til oppfølgeren utviklet av Ubisoft Montreal forandret serien seg fra et superheltspill på en øde øy til en skitten, realistisk opplevelse i den Afrikanske villmarken. Med Ubisoft Montreal bak spakene for andre gang beveger vi oss tilbake til sydhavsøyen, og spillet går i en helt ny retning.

Du er Jason Brody, en del av en ferierende vennegruppe til en navnløs tropisk øygruppe. Som forventet tar det ikke lang tid før ting går galt for deg og gruppen din. Dere blir tatt til fange av en piratgruppe som okkuperer øya og blir ledet av Vaas, den mest siterte spillkarakteren fra noen av fjorårets spill. Etterhvert allierer du deg med "Rakyat," som er øyas lokalbefolkning og som veldig gjerne vil bli kvitt piratene som okkuperer øya. Idet du lærer mer om Rakyat og blir mer og mer involvert i øyas affærer vil du få tilgang til nye og bedre evner fra dine øyas Rakyatbefolkning.

Noe som er helt klart fra første øyeblikk i Far Cry 3 er at dette ikke er som de fleste andre FPS for øyeblikket. Du skal ikke redde verden fra maktgale russere som på en eller annen måte alltid har tilgang på atomvåpen. Du er i en lokal konflikt og fienden din er et menneske, med en helt egen agenda, og som ikke et navn som du skal jage over land og strand. Antagonisten lister seg alltid i bakgrunnen til spillet og du kommer til å treffe Vaas flere ganger i løpet av historien.

Det mest interessante elemtentet med hele historien derimot, er deg selv. Jason Brody skiller seg ut fra mengden med marinesoldater og krigsveteraner. Han er en uskyldig gutt fra LA, som blir slengt inn i verden full av mord, galskap og nådeløshet. Hvordan den verdenen han kommer inn i endrer på Jason er en av de bedre historieelementene jeg har sett i et spill i nyere tid. Spillet forandrer Jason, og spilleren blir konstant minnet på at han ikke er i komfortsonen sin. De små kommentarene Jason har fra tid til annen når han skyter noen eller kutter opp et dyr minner spilleren om at han innerst inne er menneskelig, noe som mangler i veldig mange spill nå til dags.

Når det kommer til din progresjon gjennom Far Cry 3 er spillet nesten identisk med Ubisoft sine egne Assasin's Creed spill. Du jobber deg gjennom spillet ved å skru av radiotårn som ligger på øya. Du kan også tvinge ned piratenes kontroll over en sektor ved å befri piratkontrollerte bygninger rundt om å verden. Når du har befridd radiotårnene fra øyas pirater åpnes det opp leiemorderkontrakter, jaktoppdrag og butikker. Å ta opp leiemorderkontrakter gir deg penger til nye våpen og XP til å låse opp nye evner. Jakting er en stor del av Far Cry, og dyreskinn kan gi deg større ammopakker og våpenholdere. Spillet gjør det godt i å bygge opp jaktingen godt. I starten må du finne ut av hvordan man skaffer seg skinn fra en passiv geit, men de siste oppgraderingene krever at du jakter tigere eller haier med pil og bue. Jaktingen er også ansvarlig for noen av spillets beste øyeblikk. Idet du går 1 v 1 mot en tiger med pil og bue finnes lite i spillet som gir et større kick enn når den hopper på deg og du må tvinge han vekk med kniven din.

Far Cry 3 har i bunn og grunn to måter du kan løse en situasjon på: stealth og det jeg liker å kalle brutal-våpen-og-ild-massaker. Førstnevnte er alltid den bedre måten å løse ting på. Brody har det vanskelig når han møter flere enn én fiende. Spillet gir deg også mange flere muligheter og evner når det kommer til å løse en situasjon med stealth. Om du velger å gå for den andre muligheten finner du raskt og nådeløst ut at det ikke er slik spillet egentlig skal spilles. Som i Far Cry 2 er ild en de farligere elementene i spillet. Dessverre har ikke piratene like mye tørt gress i basene som sine Afrikanske motparter, og ilden er litt skuffende etter å ha sett dens destruktive natur i forgjengeren.

Noe av det absolutt beste med spillet er presentasjonen. Grafikken er ganske imponerende, men lider av mange av de samme feilene som de fleste andre open-world spill. Det er veldig mye draw-in og objekter og karakterer har en tendens til å bli veldig buggete til tider. Feilene er ikke så mange at det konstant irriteres over, men spillet lider likevel av dem. Der Far Cry 3 virkelig overgår sine likemenn er i karakterene. Jason og Vaas er to ekstremt velgjorte karakterer og selv små, ubetydelige roller i spillet har en personlighet som legges merke til.

Spillet kommer til å vare i kanskje 10-12 timer for en erfaren spiller, og du får litt mer ut av det om du leter etter de mange samleobjektene som ligger strødd rundt i verden. Multiplayeren kunne økt levetiden til spillet, men føles som en ettertanke, og har ingen originalitet eller spilleglede i det hele tatt, og er derfor tatt lite med i min vurdering av spillet.

At Far Cry 3 ikke holdt seg til samme formel som forrige gang var kanskje ikke så dårlig. Spillet har forandret sitt fokus fullstendig og gir en god opplevelse med en dyp og meningsfull historie. Multiplayeren er en av de mest skuffende i nyere tid og kunne vært fjernet uten at mange ville merket det, men enspilleren er en god opplevelse som burde sjekkes ut.

Spillbarhet: 8/10

Holdbarhet: 7/10

Presentasjon: 8/10