logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Natural Selection 2

Spill som handler om soldatenes kamp om å overleve fra romvesener er intet nytt, men Natural Selection 2's vinkling av sjangeren føles derimot unik og originalt.

Spillet blander aggressiv førstepersons action med real-time strategielementer på en god måte, og mestrer begge «sjangrene» på en gang. Dette gir spillerne en unik opplevelse. Det er ikke mange spill som skildrer romvesenes versjon av kampen og i tillegg gir spillerne mulighet til å spille som enten soldater eller romvesener. Det å mestre begge rasenes dynamiske spillestil er ingen enkel oppgave.

De fleste som starter Natural Selection 2 får antageligvis inntrykk av at dette er nok et futuristisk skytespill, og spiller det sådan. Altså bare rykker fram i retning av nærmeste siklende monster, og skyter etter det. Det tar derimot ikke lang tid før man forstår at det er mer i spillet enn kun hodeløs skyting, og hvor viktig strategielementene er. Det hjelper ikke å ha femten «leetquickscopesnipere» på laget sitt hvis ingen av dem kan ha samarbeide eller spille taktisk. Man må ikke bare samarbeide taktisk når man entrer fiendtlig territorium, men også ellers. Man må reparere og bygge strukturer og maskiner for laget, samtidig som man ødelegger fiendens. Et lag hvor alle spillerne bare stormer fram alene, og ikke bygger strukturer eller har en taktisk leder blir nok fort meid ned av fiendens da overveldende styrker. Flere strukturer gir mer ressurser, som igjen kan brukes til å gi bedre utstyr og våpen for soldatene, eller utvikle romvesenene. Romvesener utvikler seg ved å danne et slags skall rundt kroppen sin, før de så blir født på ny som et sterkere og mer maktfullt monster. Soldatene må derimot bare gå til en kjøpestasjon for å kjøpe mer våpen og utstyr.

Samtidig krever begge lagene en kommandør. En kommandør styrer hele slagmarken ovenfra, og hvert lag er sterkt avhengige av en dyktig kommandør for å vinne kampen. En kommandør kan plassere «pods» for romvesenene eller maskiner for menneskene, som begge sider skal bygge for å skape et sterkere forsvar og samtidig skaffe seg mer ressurser. Det minner egentlig veldig mye om Commander Mode, som enkelte kanskje kjenner igjen fra Battlefield 2.

Begge lagenes oppgave er å rykke fram, ta kontroll over rom og andre viktige punkter, bygge strukturer og reparere ødelagte objekter. En god måte å ødelegge for fiendelaget på er å ødelegge deres strømforsyning, som så mørklegger en stor del av banen så soldatene blir nødt til å bruke lommelykt. Det er ganske fryktinngytende å spille som soldat når alt lys forsvinner og maskiner skrur seg av, og alt du er igjen med er våpenet ditt og en lommelykt mens man hører romvesenene krype rundt på vegger, gulv og tak. Det blir da viktig for menneskene å reparere strømforsyningen så de kan fortsette arbeidet sitt.

Og som du sikkert kan se, spillet er veldig komplisert. På grensen til FOR komplisert. En nybegynner vil slite med å forstå spillet, og uten noen andre å spille med blir man stadig vekk et lett mål på slagmarken. Spillet inneholder heldigvis en god (og valgfri) tutorial, som jeg anbefaler alle å spille gjennom. Likevel er kanskje et av spillets mest negative aspekter nettopp hvor dypt og komplisert det er. Og det sier jo litt om spillere og spillende i dag.

Grafikken er ingenting å hoppe i været for, men heller ikke så altfor ille. Det er enkelte kule lyseffekter, og noen teksturer ser også ganske bra ut. Det er bare nettopp det, grafikken vil imponere ingen. Grafikken er stort sett ganske grå, men dette spørs hvilken side du er på. Romvesenene vil også til tider se farger på litt forskjellige måter, som er en ganske stilig effekt utviklerne har lagt til.

Lyden er det samme, bare helt grei. Romvesenene lager grufulle lyder og menneskenes våpen lager nok bråk til å tiltrekke alle i nærheten av hvor skytekampen foregår. Det er ganske vanskelig å fortelle så mye om grafikken og lyden, da begge deler bare er helt midt på treet. Verken dårlig eller spesielt bra.

Banedesignet derimot er jeg ikke så fornøyd med. Det er ganske rotete, kjedelig og inneholder mye av det samme. Alle korridorer ser like ut, og jeg personlig vet sjelden hvor jeg er. Ikke alltid jeg engang vet hvilken bane jeg er på, fordi det er ingen stor forskjell mellom banene. Banene har et klassisk, futuristisk design. Alt er laget av metall, det går rør og andre saker overalt, og det er generelt sett ganske grått. Hele spillet foregår i korridorer og grotter under bakken, men byr heldigvis på enkelte kule områder. Det er også laget «shafts» hvor kun enkelte romvesener kan krype gjennom for å snike seg mer usett inn på soldtanene, som gjør at kloke soldater må være obs på at det kan komme et hoppende uhyre ut av hver lille sprekk på veggen.

Karakterdesignet på soldatene er tydelig inspirert av Halo, og det er ingenting originalt ved dem. Derimot er det stor forskjell på de utenomjordiske rasene, og der finnes det alt fra raske uhyrer som kan klatre på vinger, til store bevingende giftspyttere eller enorme monstre som lettest kan sammenlignes med nesehorn. Hver klasse må spilles forskjellig.

Når alt kommer sammen er resultatet ikke så ulikt enkelte andre action-RTS spill: ingenting bør tas for gitt, og hvert eneste lille ressurspoeng teller i kampen. Kampene kan være lange og intense, enkelte strekker seg nesten opp til en time, men det er stor variasjon i kampen. Det starter ofte med at begge lagene sender ut små styrker for å slåss, men dette ender raskt og begge lagene trekker da tilbake for å regruppere og reparere det som er skadet. Hele spillet spilles gjerne sånt. Små grupper fra hvert lag går inn for å sabotere fiendens baser, for å så trekke seg tilbake igjen for å forsvare sitt eget område. Det er ikke mange indie-shooters som er så godt laget, så gjennomtenkt og så velgjort. Selvsagt er det enkelte bugs her og der, men ingenting som ødelegger for spillopplevelsen.

Natural Selection 2 greier å skape en inkluderende, tidvis skremmende, taktisk kamp mellom to distinkte raser.

Grafikk: 7/10
      Lyd: 7/10