Bioshock Infinite

Bioshock har vært en av denne generasjonens mest kritikerroste spillserier. Da Irrational Games lanserte deres Bioshock i 2007. Spillet ble rost av internasjonal medie og i allerede 2010 ble Bioshock 2 lansert, men Irrational Games, utvikleren bak det første Bioshock stod ikke bak spillet. I år (2013) ble endelig Bioshock Infinite lansert, den sprituelle oppfølgeren til det første Bioshock, og det er selvfølgelig Irrational som står bak Infinite.

Booker DeWitt

I Bioshock Infinite spiller du som Booker DeWitt, han er på vei til Columbia for å redde og bringe hjem jenta Elizabeth som er fanget i Columbia av en ond skapning. Booker har fått ordre om å ta livet av alt som hindrer han i å nå Elizabeth og bringe henne tilbake til New York. Dette får han enorme problemer med, problemer som kan ta livet hans, også hennes liv.Og på grunn av dette drar Booker og Elizabeth på en stor reise gjennom galskap og dreping.

Mer vil jeg absolutt ikke si i det hele tatt om og rundt historien i Infinite. Bare det jeg allerede har skrevet føler jeg er mer enn nok å skrive. Historien er den sentrale delen av Infinite og er noe jeg virkelig ikke vil spolere. Ellers er historien utrolig god og spennende med mange plott twists og ting som gjør at du må tenke deg om, i alle fall mot slutten, fordi da kommer den stor mindfucken som gjør hjernen din bløt. Jeg er seriøs nå, ikke noe tull eller fanteri. Bare pass på at du følger nøye med gjennom alt som blir fortalt gjennom spillet. Du vil også inne ferdigspilte dialoger som finne på kassetter som er gjemt i spillet. Det er rundt 75 av dem, det nøyaktige antallet husker jeg ikke, men disse kassettene gir deg mye mer informasjon som kan hjelpe deg med å finne svar på spørsmål rundt historien du kommer over.

Jeg brukte 11 timer på å komme meg gjennom Infinite på normal vanskelighetsgrad. Det var 11 gode timer, men litt kort synes jeg likevel det var. Ropte inni hodet mitt på mer.

Columbia

Columbia er en utrolig vakker stor by som svever i lufta (ved hjelp av noen ballonger?). Det er i Columbia hele spillet foregår, nesten. Columbia er en amerikansk by som er grunnlagt av amerikaneren Zachary Hale Comstock, en kjip, sint og morderisk amerikaner som vil ha fred i byen og for å få fred setter han soldater, krigsmaskiner og turreter over hele byen, noe som sier seg selv blir et veldig stort problem. Ikke bare for Elizabeth som aldri klarer rømme fra Columbia uten Bookers hjelp, men også for Booker selv.

Columbia er vakker både om dagen og om natta. Om dagen er det fest, synging, drikking og folk er livlige og snakker. De er ikke som stumme statuer som bare står der og ikke gjør noenting som i enkelte andre spill. Her skal det være liv og fest hele dagen lang i Columbia, uten det er Columbia bare en trist, forferdelig by som bare er ute etter å drepe Booker. Og det er det for det meste natta handler om.

Det er på natta skytingen og drepingen starter og dette overføres til dagen også slik at på grunn av Booker vil beboerne i Columbia aldri få en fredelig natt eller dag når de hører all skytingen og skrikingen. Alt er vakkert og vidunderlig den første timen, også er det totalt kaos og og skyting hele tiden. Det likte jeg ikke så veldig godt, det skulle vært noen pauser slik at man kunne nyte spillets vakre verden og det utrolige designet. Columbia er som sagt utrolig vakker, mest takket være designerne hos Irrational som har gjort en utmerket jobb.

Spillbarhet

Selve gameplayet er forsåvidt ganske likt de forrige Bioshock spillene. I Infinite får vi selvfølgelig blant annet en god del nye våpen. Her kan man blant annet finne en ny bazooka, en snikskytter rifle, maskin gevær, pistol og mange flere. Det er ikke en stor dose med våpen, men jeg mener at de våpnene som faktisk i i Infinite er nok. Ellers hadde jeg hatt vanskeligheter med å velge hvilke våpen jeg skal bruke, jeg kan tross alt kun ha to våpen med meg bærende rundt, ikke flere., noe jeg synes var helt greit.

Ellers kan man bruke automater som man finner i spillet til å kjøpe seg mer liv og annet stæsj som man kan få bruk for. Liv kan man også få skaffet seg ved å spise frukt som ligger rundt i omgivelsene. Jeg fant frukt hele tiden slik at det var bare noen få ganger jeg måtte kjøpe meg mer liv i automaten. Ellers kan man også bruke automater til å kjøpe mer ammunisjon til våpen eller kjøre modifikasjoner til våpnene, da gjelder det kun våpen oppgraderinger som skudd gir mer skade eller at magasinene blir større, ikke slike ting som red dot sight eller lyddemper. Noe jeg synes var helt greit.

I Infinite har plasmids fra de første Bioshock spillene blitt erstattet med Vigors. Dette er suprekrefter som Booker kan bruke som å kaste flamme, vann, sende fugler etter en fiende eller telekinesis. Man finner svært mange morsomme Vigors i alle fall, men slik som i forgjengerne kan man ikke kombinere dem, men det synes jeg er helt greit. Man kan selvfølgelig ikke pepre ut flammer fra hånda til Boolker i flere minutter, Vigor kan sammenlignes med et våpen som krever ammunisjon. Ammunisjonen kalles for Salt og kan kjøpes i automater eller skaffe i omgivelsene ved å drikke fra blå flasker.

Ellers er et av de nyeste innovasjonene i Infinite Skyhooken som man får svært tidlig i spillet. Dette lar Booker bruke såkalte baner/ledninger, vanskelig å beskrive dette med det er i alle fall noe Booker kan bruke til å transportere seg kjapt gjennom de ulike delene av Columbia. Han kan bruke såkalte Sky-Lines, en transport metode som ligner på skinner som er i lufta i Columbia til transporten. Jeg fikk alltid et skikkelig adrenalin kick da jeg brukte SkyHooken. Man bare rutsjer og renner ved hjelp metall skinnene som går i kryssedudler i lufta. I tillegg kan SkyHooken brukes som et melee våpen for å knerte fiendene. Man kan tilpasse SkyHooken for eksempel at hver gang man slår en fiende begynner de å brenne. Men mer informasjon angående tilpasning av saker og ting i Infinite vil jeg ikke skrive om i tilfelle det spolerer folks opplevelse.

Konklusjon

Bioshock Infinite er et fantastisk spill og uten tvil et av årets beste spill så langt. Spillet gav meg en fantastisk opplevelse jeg ikke alltid får av et spill. Med et glimrende gameplay, mye adrenalin og en fantastisk historie er Bioshock Infinite en god Game of the Year kandidat. Løp og kjøp!

Medlemsanmeldelser8
Samlet karakter: 8.8/10
1