Need for Speed: Most Wanted

Hot pursuit hadde stor suksess. No har Criterion Games tatt eit steg videre og lansert eit av verdens beste bilspill. Most Wanted er navnet på storslageren. Kan Criterion holde seg på toppen av bilspill?

Criterion Games har holdt koken oppe i mange år no med utrolig gode spill. No har dei lansert Most Wanted. Ingen bilspill har vunne så mange priser som dette spillet. Det tar spillverden med storm, og blir verdens beste bilspill. Hot Pursuit var gode på visse moment, dei klarte og holde gameplay`en oppe på høyt nivå og det er bra. I fra Carbon så har Hot Pursuit forbedret seg veldig mykje.

Most Wanted har da samme navn som det forrige spillet på Xbox Original. Det gjekk ut på mange forskjellige ting, men den gjekk mest ut på Blacklist og kjøre fra politi. I det nye spillet så har det forandret seg. Det er ingen blacklist. Men Politiet er fortsatt med og prøver nok ein gang og beskytte byene mot råkjøring/ ulovlige billøp. No er det komt mykje fleire muligheter og det har blitt forbedret på mange måter, som gameplay, holdbarhet og grafikk. Lyden er nesten den samme som på Hot Pursuit og kan ikkje sei det er noe stor forandring der.

Most Wanted spillet tar deg med på ein reise gjennom billøp, ulovlig kjøring, tøffe biler og uendelig med muligheter. Denne gangen er det komt noe som heiter Most Wanted Cars. Det er då 10 biler som du skal kjøre mot og vinne, samt som du kan vinne bilen når du først gjør til at den kolliderer. Men det som er bra med det, er at det tar tid mellom kvart løp. Du kan ikkje bare kjøre mot kvar bil hele tiden om du vil. Du må tjene poeng, ved å gjøre ulike stunt, kjøre billøp osv. Dette er det eg liker best ved spillet og dermed blei Criterion mitt valg av spillutvikler i fjor. Noke som eg liker utrolig godt, fikk dermed valgt det ivertfall. I motsetning til andre bilspill så er Most Wanted på eit utrolig høyt nivå. Det er ingen tvil om det, det sier seg selv og. Etter kor mange priser spillet har vunnet til no.

Etter ei stund at Hot Pursuit kom ut så håpte eg så inderlig at det skulle komme eit til fra Criterion og at det skulle bli enda bedre og eg hadde visst rett. Eg fikk dette spillet til jul i fjor og må sei eg ikkje er lei det enda. Har spilt det ei god stund, og må sei at NFS: MW har blitt forbedret med stor margin siden sist. Ettersom Carbon kom ut så fikk eg sansen for slike spill, det første most wanted var ikkje så bra, det manglet visse moment og kunne vært bedre.

Carbon viste virkelig korleis eit bilspill skal være, det viste dei med glans, sjarm og med rå tøffe biler. Samt så var billøpene utrolig gøye, pluss at boss-løpene var ikkje så verst. NFS: Most Wanted til Xbox 360 vil eg sei har den beste grafikken, ikkje alle spill er gode på PS3 og PC. Eg har spilt det ganske lenge og gått igjennom visse punkt som kunne blitt bedre, men bare noen få punkt. Derfor er spillet bra og ikkje dårlig.

Det som også fascinerer meg med spillet er at grafikken er så klar og detaljert. Du kan se til og med dei minste detaljene. Selv om det også går ann på GT5 og Forza Motorsport 4, så er Most Wanted ikkje langt i fra grafikken som på dei spillene. Gameplayen i Most Wanted er mykje gøyere og du kan gjøre uendelig med ting. Det med banekjøring hele tiden på GT5 og Forza har gjort spillene dårligere enn før. Dirt Showdown f. eks er utrolig god på billøp, selv at det bare er via arenaer og slikt. Gøy for det. Men gameplayen er akkurat slik den skal være.

Det som NFS spill har feilet på heilt til Carbon kom ut, er det at du ikkje kan spille videre etter at du har gjennomført spillet. Det er stor negativitet. Men etter at Carbon blei lansert, så vart det problemet fikset og du kan fortsette med billøp og utfordringer og kjøre billøp om igjen for å tjene meir cash. Most Wanted har klart akkurat det og det er noe som gjør spillet til akkurat slik det er no.

Som alltid så har bakgrunnsmusikken til NFS spillene vert perfekt og har passet med kjørestilen. På den måten du finner biler så ser ein etter "jack spots", da veit ein kor bilene befinner seg og etter det kan du velge den bilen du vil via start-menyen. Den gir deg litt ekstra spillglede og gjør til at spillet blir hakket bedre. Noen ganger så føler eg at musikken tar meg med på ein reise til ein by fylt av eksotiske biler og fantastisk landskap. Så god er musikken virkelig.

Det er herlig kor godt lydene på bilene i Most Wanted er. Criterion har virkelig gjort ein god jobb med spesielt dette. Eg liker spesielt lyden på Bugatti Veyron: Super Sport. Det brølet av ein lyd! Den lyden når den tar av og kommer opp i ein hastighet på 400 km/t. Glemmer det aldri. Det hender også at Lamborghini Aventador lager skikkelig god lyd og fyrer av som eit skudd!

Bilene i spillet er nesten heilt identiske og det er ikkje tull. Eg vil sei sitere at Koenigsegg er den siste bilen du møter i "Most Wanted Cars" gameplayet. Det er uendelig med valg av biler i dette spillet. Fra ikkje så gode til fantastiske biler og legendariske biler, som blei brukt for lenge siden i konkurranser. Eg vil sei at det nesten er bare positive sider ved bilene på dette spillet, noen små detaljert kan diskuterast. Det finnes også mulighet til å modifisere ulike deler på bilen din, det gir ein sjanse til å forbedre den etter dine behov. Det kan være litt vanskelig å styre dei raskeste bilene og det gjør spillet vanskeligere i slutten.

Men det å drifte og hoppe og teste stunt i spillet er utrolig gøyt og du har uendelig med alle slags type hopp og lange svinger som du kan drifte på. Noen ganger er selvfølgelig driftingen på Hot Pursuit og Most Wanted veldig enkel og det gjør det lite gøyt. Det er nesten som om det er auto-sladd på bilene. Den drifter av seg selv, bare du svinger litt ekstra i svingen så gjør den jobben selv. Det er lite interresant.

Som alle andre spill så må ein komme fram med ein konklusjon om spillet. Most Wanted er eit utrolig bra spill, det kan ikkje unngås. Det er eit spill som ein bør kjøpe rett og slett. Det er mye å sei om dette spillet. Men først vil eg snakke om kva som er bra med spillet. Grafikken har blitt forbedret med stor margin siden forrige spill (Hot Pursuit). Den er vel detaljert og klar, samt så er omgivelsene i byen og utenfor byen utrolig synlige, vakker, fantastisk.

Spillet har virkelig blitt bra med forbedringen av grafikken. Lyden derimot er ikkje så verst, den er klar og fylt med fantastiske bakgrunnsmusikker og lydene fra bilene og omgivelsene er bare himmelsk. Lydeffektene er gode og naturlige, samt bedre enn kva det var på Carbon, Hot Pursuit. Gameplayet er mykje bedre ein dei forrige spillene, og enda bedre enn DiRT 3, Forza Motorsport 4, Race Driver: Grid, Ridge Racer. GT5 er hakket bedre.

Ingen bilspill slår gameplayet på GT5 uansett. Det sier seg selv, når det har alltid vært verdens beste bilspill før NFS: Most Wanted. Holdbarheten er det beste med spillet, det er ingen tvil om. Den varierer nesten for alltid, samt så er det mykje å gjere i løpet av gjennomføringen. Det er nesten slik at eg ikkje vil kalle det gjennomføring, men i løpet av spillet.

Criterion har vert utrolige dei siste årene. Men spesielt med Most Wanted, siden det var eit av årets spill i fjor, i min meining. Eg veit ikkje kva dere syns om Most Wanted men det kan dere kommentere under anmeldelsen her. Som Hot Pursuit så er Most Wanted er uforglemmelig spill, det tar deg med på eit eventyr hvor du måter eksotiske biler og politier som prøver å stoppe dagens råkjøringsbilløp. Noe som eg syns er irriterende, fordi dei bruker alltid raske biler i slutten når ein har holdt ut ei stund med politiet i hælene.

Grafikk: 9/10

Lyd: 9/10

Gameplay: 10/10