Assassin's Creed: Revelations

Skrevet av: albaga   2012-05-25

Assassin`s Creed serien er kjent for sin gode historiebalanse, basert på ekte historie. Jeg trodde aldri jeg skulle bli så forelsket i Ubisoft og deres spill, men Ezio tok meg med på et eventyr som jeg er blitt ganske så glad i.

Assassin`s Creed spillene har alltid handlet om en person ved navn Desmond som viser seg å ha forfedre som er snikmordere, men det er ikke hele konseptet i Revelations. Jeg skal ikke røpe hva som skjer i historien, men det er verdt å nevne at historien befinner seg i Istanbul denne gangen.

Det første som slo meg når jeg startet å spille var hvor gammel Ezio egentlig er i spillet. Gameplayet virker mer tungt denne gangen, men samtidig er det en god følelse når du spiller Revelations. I de forrige spillene var Ezio en ganske rask snikmorder som håndterte ting med sine egne hender, men denne gangen følte jeg meg som en ekte snikmorder da Ezio tok ting litt sakte. Dette teller jeg som noe positivt.

Selfølgelig, det er ikke det neste jeg ser som positivt. Hidden Blade er tilbake og har fått en oppdatering. Hook Blade heter det og passer veldig bra å ha med seg på tur i Istanbul. Måten du klatrer på er for så vidt ganske lik de forrige spillene, bare at denne gangen kan du hoppe opp fra en kant til en annen ved hjelp av hook-bladen. Jeg ser ikke noe negativt med dette.

En annen ting som er nytt er Bomber. Denne gangen kan Ezio kjøpe ting for å lage bomber som brukes til å distrahere vakter eller drepe dem. Du har mange alternativer til hva du kan ha i bomben, men selv bruker jeg de aldri. Bare vis jeg må. Så de fleste gadget er både nytt og gammelt.

Når du er i Istanbul har du mange valgmuligheter du kan gjøre. Et av de som skuffet meg aller meste var det som kaltes "Tower Defense", selv om det virker spennende så er det noe man egentlig ikke kommer til å spille noe av, etter min mening. Heldigvis, er Tower Defense ikke det eneste du kan gjøre. Du har jo historien, butikker som du kan kjøpe opp, sideoppdrag, trophies og små andre bagateller. Det som jeg synes var veldig spennende var måten du kunne tilkalle dine egne allierte på. Da mener jeg ikke Tower Defense, men i en vanlig kamp mot vakter. Funker veldig bra og du kan trene de til å bli enda bedre.

Kampene i Revelations fungerer veldig bra, spesielt med Ezio foran deg. Med enda flere teknikker og våpen å kjøpe blir kampene godt utført. Må si det var veldig tilfredstillende, og drepe vaktene, spesielt på måten Ezio gjorde det. Gameplayet i Revelations var et av de beste høydepunktene.

Grafikken er bare "bra". Verken noe å skryte over eller klage over. Det som derimot irriterte meg var at alle de småfeilene som bugs og lignende kom veldig ofte gjennom historien. Det skjedde faktisk nesten hele tiden noe jeg ikke er positiv til i det hele tatt. Dialogen er okay og mye bra å finne i i grafikken med tanke på at du er i det gamle Tyrkia.

Det beste med Revelations(og de andre spillene) er selfølgelig historien. Den utdyper seg mer enn alt annet. Historien i spillet går ut på og finne Altair sitt hemmelige bibliotek, men mer vil jeg ikke røpe for det er hvordan han finner biblioteket som er det spennende med historien. Historien er ikke noe kort, og gjenspillingsverdien er bra. Det er også verdt å nevne at noe av det jeg likte beste med historien var musikken. Jesper Kyd er komponisten bak alle Assassin`s Creed spillene og han gjør en strålende jobb. Musikken er virkelig herlig og gjør at du står klistret med ansiktet på skjermen.

Lyden er også noe å skryte over. Folkene som snakker i gatene, vannet som renner, italienske stemmen til Ezio, alt er bra og er som det skal. Enkelt og greit. Vil også nevne at Leap Of Faith er tilbake og den klassiske Ørne-ropet er på plass.

Online-delen fikk jeg også prøve. Må si jeg ble ganske positivt overrasket over hvor bra den egentlig er. Når du først er inne får du en opplærings program der en datastemme via Animus sier hva du skal gjøre. Man har en del alternativer å velge mellom når det gjelder moduser. Deathmatch, finn skatten, finn en spesiell person uten å bli oppdaget, osv. Likte måten du kunne gjemme deg på og unngå fiender, samt drepe de.

Delkarakterer:

Gameplay: 9/10
Holdbarhet: 8/10
Grafikk: 7/10
Lyd: 9/10

+: Mye å utforske, grafikken, gameplay, flerspiller, nye gadget, historien musikken, og lyden.

-: Flere sideoppdrag, en del bugs, Tower Defense, og grafikken.

Konklusjon:

Siden Assassin`s Creed Revelations er det eneste spillet jeg har spilt fullt å helt, er det den beste i serien. Ubisoft har potensiell til å bli noe veldig stort og måten de har klart å forme en serie som dette er utrolig. Revelation er et veldig bra spill og forundrer meg ikke om det neste spillet blir enda bedre. Jeg har noe å se fram til i alle fall.

8/10 - Ezio kunne ikke ha vært i bedre form.

Medlemsanmeldelser8
Samlet karakter: 7.4/10