Battleship

Fra skaren av G.I. Joe, Green Lantren og Front Mission Elevant er Double Helix Games tilbake med et action strategi spill basert på Peter Berg nye film Battleship. Filmen er utrolig og jeg stiller spørsmål, er spillet like bra? Og følger historien til filmen? Like bra var den nok ikke, men jeg har kost meg med å senke skip og drepe romvesener og her er min karakter.

Den 21. april var jeg på kino med en kompis og så filmen Battleship. Jeg synes filmen var fantastisk, og lurte på om jeg skulle kjøpe spillet? Vel en uke senere kjøpte jeg spillet og hadde forventningen for meg. Det jeg for ventet var at historien var noe lik historien til filmen. Og hadde en god kontroll. Riktig nok var det ikke som jeg forventet. Historien var ikke som filmen er (overasker meg ikke), men den var grei. Den handlet om at du er en marinesoldat som skal bekjempe romvesenene(alien fra nå av) fra og aerobe planeten, og fra å lage base på øya.

Oppdragene er fete med litt varierende områder du vandrer rundt på og oppsettet er bra. Men i enkelte oppdrag vil du se er de samme områder du har vert på tidligere kommer igjen. Dette er et minus i fra utvikleren. Grafikken er rå med knas farger (farger som er kjempe flotte og som har en fin glød) som jeg ikke har sett maken til i andre spill (unntatt Crysis).

Lyden er helt topp med tanke på Fx-lyden(lydeffektene), musikken er god, men ikke noe som jeg vil si skaper noe særlig stemning i spillet. Stemmeskuespillet er kaldt og ufølsomt og jeg har nærmest nesten ente opp å skru av lyden.

Kontrollen derimot er utrolig god! Den er veldig den fra CoD-serien. R2 kaster du granat med og L2 kommanderer du skipene med. Det gøyeste i hele spillet er å senke skip. På banen(brettet eller brettene) etter du har kverka fienden kan du finne slike «kort». Disse «kortene» kan du bruke på skipene dine, for eks reparer skipet, oppgradere det som det tar større skade på fiendens skip, og ta over roret og gå i kamp mot fienden med Shipcontroll.

OPPSUMERING:
Battleship er et spill som ikke skårer så høyt. Med bare fem våpen og en granat som blir kjedelig. God grafikk og strålende farger. Lyd som er god når det gjelder spesialeffekter, men musikk og stemmeskuespillet er ikke spesielt godt nok. Dette er ikke noe jeg vil anbefale, men til en tiåring vil jeg det. Fordi det ikke inneholder noe kniv vold og ingen stor vold som i andre spill.

Minus: stemmeskuespillet er for dårlig og ingen følelse i stemmene. Kunne vert bedre med tanke på historien, og det er for få våpen enn det burde vært.

Pluss. Kontrollen er god og ikke vanskelig og vene seg til. Skip-kampene er gøy med å kunne kontrollere og kommandere skip, og vanskelighetsgraden er marine nummeret.

Grafikk: 6/10