Gears of War 2

Skrevet av: chri77   2012-01-31

Gears 2, jeg skal først si at dette er et av de beste spillene jeg noensinne har spilt, og jeg skal forklare hvorfor.

Gears of War 2 er som navnet tilsier oppfølgeren til Gears of Wars fra 2006. Spillet er laget av Epic Games, med den karismatiske Cliffy B (Cliff Bleszinski) ved roret. Spillet ble utgitt til xbox 360 i 2008. Gears of War 2 fortsetter historien til Marcus Fenix i sin kamp mot Locust innvasjonen, alt dette utspiller seg på planeten Sera. Marcus Fenix er et medlem av Delta Squad, et elite lag av soldater som kjemper for frihet til menneskene som lever på Sera. Som jeg sa tidligere så kjemper disse COG soldatene mot Locust; en rase med store "monstre" som levde under bakken i flere år før en rekke begivenheter førte til at de angrep overflaten (uten at jeg går inn på det). Stor er stikkordet her, det GoW er kjent for er nettopp store sterke menn/ monstre og brutal vold. Dette er et spill som virkelig er beregnet på et voksent publikum.

Du spiller som sagt som Marcus Fenix, leder av Delta Squad sammen med; Augustus "Coletrain" Cole, Dominic "Dom" Santiago, Damon Baird og Ben Carmine. Det første spillet sluttet med at COG slapp en såkalt Lightmass bombe ned i hulene deres, i et håp om at dette ville ta knekken på dem, men dette skjedde selvsagt ikke. Locust er tilbake med hevn i tankene, de rett og slett "senker" byene til menneskene. Gears of War spillene er delt inn i kapitler og det andre kapittelet (det første er opplæring) i spillet handler om å finne ut hva som er forårsaker at byene synker ned i bakken. For å gjøre dette blir man sendt ned i bakken i store driller, uten å spoile noe så kan jeg si at det blir mye kjemping i huler i dette spillet. Målet med spillet er rett og slett å stoppe Locust fra å overta overflaten ved å angripe dem på deres eget territorium.

"Kjemping i huler" sier du, det høres veldig kjedelig ut, vel dette er ikke bare standard grå huler, dette er et spill som har helt fantastisk grafikk. Det er få ting som er stygt i dette spillet, og det er veldig varierte landskap å utforske. Man kommer til alt fra underjordiske elver til "sunkne" byer til innsiden av digre monstre og store underjordiske slott. Og hvis man legger til en fantastisk lysmotor så begynner dette å ligne på noe. Selvsagt så kan det ikke måle seg med de fineste spillene på PC, men for et xbox spill så er dette fantastisk pent.

Dette er jo et tredjepersons spill (Third Person Shooter), og det er et spill som fokuserer på våpen og krig. Derfor må jo spillet inneholde noen grusomme våpen, og det gjør det heldigvis. Et gevær har på egenhånd gjort seg synonymt med Gears of War serien; Lancer Assult Rifle, aka. motorsag gønneren. Den personen i Epic Games som fant på at de kunne bruke en motorsag som bajonette bør bli sendt til et mentalsykehus samtidig som at han blir hyllet som den mest awesomme personen i hele spillbransjen. Det var selvsagt en STOR overdrivelse, men jeg rett og slett elsker Lancer riflen. Som man kan tenke seg så er en motorsag meget effektiv i nærkamp, og det er en god del grusomme animasjoner som hører til det våpenet. Og det er dette som kjennetegner Gears of War, grusomme drap, med grusomme våpen.

Når det gjelder gameplay så har også GoW gjort seg bemerket. De som spiller f.eks. Rainbow Six Vegas og går inn i cover i tredjepersons perspektiv, kan takke GoW for dette. GoW er kjent for to ting; god covermode og motorsag bajonette. Foruten et fantastisk covermode så er Gears 2 som regel knirkefritt når det kommer til gameplay. Når man sprinter så kryper personen du kontrollerer seg ned og sprinter fram over. Alt dette gjøres med A på kontrolleren, man går inn i cover med A og man sprinter med A osv. Det er ikke vanskelige kontroller.

Jeg er en stor fan av kampanjen til dette spillet som kan vare i over 20 timer. Men dette spillet har selvsagt mer å tilby, her er det også en solid online modus. Gears 2 gir deg for eksempel Horde Mode, som rett og slett er en survival mode, der man blir angrepet av bølge på bølge av Locust, der vanskelighetsgraden går opp etter hver runde. Man har selvsagt også de vanlige modusene som Team Deathmatch, King of the Hill med mer. Jeg synes at online modusene her er ganske gode. (men siden jeg skriver dette etter at Gears 3 har kommet ut, så er det nok ikke så mange som spiller online på Gears 2 lenger)

Alt i alt så er dette et vell polert og godt gjennomført spill, som tilbyr uendelige mengder med moro. Som jeg sa først i teksten, så er dette et av de beste spillene jeg noensinne har spilt, og det står jeg ved. Jeg kan trygt anbefale alle i å skaffe seg samtlige spill i GoW serien.

9/10

Medlemsanmeldelser19
Samlet karakter: 9.1/10