WWE 12

Skrevet av: ad0132   2011-12-10

Smackdown vs Raw er død... lenge leve www 12!
Smackdown Vs Raw 2011 var et bra spill, jeg brukte utallige timer i det nye wwe universet og ga det en 8er i min anmeldelse på Gamereactor. Senere så jeg at jeg kanskje var litt vel raus med karakteren min, siden spillet hadde mange problemer både med det ene og det andre.
WWE 12 er ikke et nytt Smackdown Vs Raw spill, selv om det kanskje har sett sånn ut for de som ikke har spilt spillet. Men er denne nye "æraen" med wrestling spill noe tess?

Vet ikke helt hvordan jeg skal fortsette anmeldelsen, siden det er så mange småting å dekke, men jeg begynner som vanlig med det visuelle. Grafikken har blitt smått forbedret siden sist. Karakterene ser litt mer naturtro ut, fansen litt mindre dukkeaktige ut og ringen rister når du kaster motstanderen ned i kanvasen. Et problem tidligere har vært hvordan noen brytere har vært mer detaljrik enn andre. Dette har utvikleren tatt i betraktning i år, og nye stjerner som Sin Cara, Husky Harris og Heath Slather ser ikke bare ut som caw`s lenger. Randy Orton har skjegget sitt, Dolph Ziggler har sin nye intromusikk og Cody Rhodes er med både med og uten maske.

Animasjonene har fått en skikkelig makeover med det nye "predator" systemet. Når du bruker forskjellige grep på motstanderen din ser det ikke lenger ut som du utløser et grep, men animasjonene glir glatt over i hverandre. Når du leverer en suplex, en DDT eller et annet stort angrep rister også hele ringen, og motstanderen reagerer som han ville gjort i virkeligheten.
THQ har også arbeidet tett med kamerateamet fra TV-showene og resultatet er en rekke nye kameravinkler. 95% av de nye kameravinklene fungerer flott og gjør kampene mer realistiske og underholdene. Det hender dog at kameravinklene utelukker noe, for eksempel hvis en annen superstjerne kommer gående nedover rampen midt inni kampen, da blir kameraet satt på nettopp dette, og i noen skjebnesvangre sekunder er du fullstendig utsatt for angrep uten å kunne kontre.

Lys og skyggebruken har blitt forandret, og fokuset ligger denne gangen på å fremheve bryterne istedenfor publikummet, og angående fansen: De ser ikke like ille ut som før, og fokuset ligger fullt og helt på det som skjer i ringen. Superstjernene har også mer dybde i WWE 12 enn i tidligere utgaver, hvor de noen ganger så ut som 2dimensjonale figurer.
Lyden er som du ville forventet, intromusikken er til stede, wrestlerene har lånt bort stemmene sine og Jerry og Michael Cole kommenterer kampene. Angående sistenevnte har kommenteringen blitt litt mindre ensidig, og kommentatorene føles mer til stede enn noen gang. Og du trenger ikke lenger å ergre deg over hvordan Jerry poengterer at motstanderen din trenger å tagge inn partneren, når du faktisk spiller en 1-1 kamp.

Kontrollene har også fått seg en kraftig overhaling, der den mest merkbare er at du ikke lenger bruker den analoge spaken for å graple. Dette brukes nå A-knappen til. Andre forandringer er for eksempel at superstjernenes spesielle "abilities" har blitt forandret. Ring-Escape har nå blitt gjort til en evne som kan brukes tre ganger hver kamp istedenfor å bruke momentumet ditt. Seighet er nå ikke en evne som gjør at du eller motstanderen din blir umulig å pinne, men en evne du kan bruke en gang når motstanderen din pinner deg for å lettere sparke ut. Disse forandringene høres kanskje små ut, men de forandrer taktikkene til gamle spillere som meg drastisk. Jeg vil dog kommentere at selv om det nye Kick-out systemet funker bra, at det hender at meteret ikke dukker opp før dommeren har telt til 1, noe som har ødelagt sjansene mine mer enn en gang.
Det nye submission-metert: Breaking Point er et flott tillegg. Selv om det for det meste er knappemosing. Det å kunne krabbe mot tauene når du er låst inn i en STF er dog utrolig stilig.

Tempoet i kampene har blitt drastisk forandret, alle bryterne kommer seg nå fortere på bena, noe som vil si at fokuset denne gangen ligger mest på stående kamp og ikke mattegrep.
Den mest merkbare forskjellen i hele spillet er dog det nye momentum systemet. Du vil nå ikke miste framgangen din om motstanderen din tar kontroll. Noe som vil si at du kan starte med å bygge opp en finisher, før motstanderen din tar kontroll, før du igjen kontrer et av angrepene hans og aktiverer din avslutningsmanøver. Dette gjelder også motstanderen din, og du bør aldri ta en seier for gitt siden fiender kan hoppe tilbake i kampen ved å bruke finisheren sin. Nye Comeback moments, og Wake up call gjør også at kampene har en bedre flyt, og aldri mister spenningen. Jeg kunne skrevet flere sider om hvordan alt dette påvirker kampene, men du må bare tro meg: Kampene er de beste på et wrestlingspill noen gnag!

Skapermulighetene er de samme som forrige gang med unntak av at du denne gangen også kan lage egne arenaer, noe som absolutt vil glede alle wrestling-fans.

SvR 2011 introduserte WWE-Universe mode, og WWE 12 inneholder versjon nummer 2,0 av nevnte modus. Nye sekvenser, kuttscener, hendelser, avbrytelser og et helt univers mellom dine svette fingre føles virkelig superb. Jeg har ikke telt, men er ganske sikker på at antall hendelser og kuttsekvenser har blitt minst tredoblet. Bare det å kunne avbryte kamper er utrolig kult. Joda, det er fortsatt rare feil. Hvorfor ender ikke kampen i diskvalifikasjon når en annen bryter kommer løpende inn ringen og overfaller deg? Dette er små feil som THQ lett kunne rettet opp. Kalenderen er som før tilstede, og du kan simulere flere show, spille oppsatte kamper eller lage nye kamper. Alt blir oppført i ditt univers og du kan bruke talløse timer på å skape konflikter, vinne titler o.s.v. Nye PPV`s har blitt også lagt til skal du tro, blant annet Over The Limit.

Road to Wrestlemania har dessverre også funnet veien til WWE 12 og er absolutt spillets svakeste punkt. Kampene er denne ganger objektivbasert noe som i bunn og grunn vil si å skade motstanderen nokk til å kunne trykke på en knapp for å utløse en kuttsekvens. Det er tre historier denne gangen: Outsideren (HHH), Skurken (Sheamus) og helten (CAW). Historiene er faktisk mer spennende enn de på Tv- programmene men kampene er som sagt ikke noe særlig. Det er dog verdt å spille ferdig alle historiene bare for å låse opp alle superstjerne, klærne og beltene.

DOM:
Alt i alt er WWE 12 det beste Wrestlingspillet noensinne, jo da, det er feil her. Historiemodusen er ikke noe å skrive hjem om og småfeil og bugs dukker opp her og der. Men alt i alt kommer jeg til å bruke utallige timer på det nye WWE Universe 2,0 og timer på å lage brytere og arenaer. Det beste wrestlingspillet noen gang? Antagelig.

Grafikk: 9/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 9/10