Dark Souls

Skrevet av: gnyg   2011-12-06

Endelig er den her. Oppfølgeren til det gode spillet Demon's Souls. Etter mer enn 90 timer, har From Software klart å treffe blink i oppfølgeren, eller bommer de grovt?

Souls serien er av mange kjent som en frustrerende opplevelse. Man dør masse, og så dør man litt til. Spillet tilhører sjangeren RPG og ble sluppet i oktober 2011.

Vi får først ta en titt på historien. Det lille som blir forklart i hvertfall. Fortellingen starter med at vi får se starten. Før i tiden fantes det ingenting. Bare tåke, store trær og drager. Dragene dominerte og de menneskene som fantes på denne tiden bodde i mørket. Helt fram til man finner ilden. Mange ting kommer ut av dette, deriblant ledersjelene. Med makten av disse sjelene så utfordret dem dragene. Og de vant, men det som fulgte etter var mørke uten håp for menneskene. Endeløse netter som bare den utvalgte kunne få en slutt på. Her slutter den tydelige historien. Det jeg liker godt med historien i spillet er at den ikke er godt forklart. Man må virkelig gjøre en innsats for å forstå den tilsynelatende enkle, men dog kompliserte historien i spillet.

Noe av det første man gjør er å lage en karakter. Her får man enkle muligheter som å velge seg startklasse, startgave, utseende og navn. Hvilken karakter man starter med påvirker starten av spillet. Når man er ferdig med dette så starter man i et fengsel. Her lærer man og dø. For det er noe man gjør ofte. Du lærer også grunnleggende spillmekanikker som er viktige for spillet. Ting som å hvile ved et leirbål, drikke av en flaske osv.

Etter at du har kommet deg ut av fengselet så begynner eventyret for alvor.
I forhold til Demon's Souls som er ganske lukket så finner vi ut at Dark Souls er åpent. Man lurer ofte på hvor man skal gå. Sakens kjerne er at du blir ikke fortalt hva du skal gjøre. For å finne ut hva man skal gjøre og hvor man skal gå så må man ofte snakke med de få som er vennlige i spillet. From Software er flinke til å få fram følelsen av å være alene og at alle vil se deg dø. Noe som er negativt med åpen verden er at man ofte finner seg selv gående i ring. Det er også områder som man kan unngå helt.

Dark Souls tilbyr et variert arsenal av våpen, rustninger, ringer og trylleformler som alle kan brukes effektivt til din egen spillestil. Man kan for eksempel være en ren trollmann, en ridder i skinnende rustning, eller hva med å spille som Robin Hood? Dette er bare noen få av mulighetene man har. Eiendelene dine vil prege din spillestil og progresjon på godt og vondt.

Selv om spillet kan spilles som ett enspillerspill så finnes det flere nettmuligheter. Disse er gjerne i form av fraksjoner som har forskjellige funksjoner. En fraksjon handler kun om å invadere andre spillere og ødelegge for dem. Andre handler om å straffe den skyldige eller samarbeid med andre. Men heldigvis er dette valgfritt for det finnes i sannhet mange som liker å ødelegge for en stakkar som ikke vet hva han driver med.

Hva er en anmeldelse uten snakk om grafikk og lyd? Tja, ikke vet jeg. Grafikken har blitt pusset på og gjort sylskarp. Områdene er varierte, stort sett gjennomførte og vakre. Med inspirasjon fra New Zealand og ringenes herre får vi et vakkert rollespill. Ting som trekker ned på den grafiske delen er at enkelte steder så er lyset helt feilplassert. I turen til helvete finner vi dårlig belysning fra lavaen, og håpløse teksturer i alle detaljene som finnes på avstand. Jeg vet ikke om det er tv-en min men jeg har dårlig erfaring med skrå linjer. Pixlene kan nærmest telles. Det eksisterer enkelte områder som har dårlig bildeføring. Det er fortsatt et problem med lik som fester seg til anklene dine.

Dog, noe av det aller beste med dette spillet er lyden. Lyden er god og detaljert. I en ensom og forlatt verden yrer det alikavel med et rikt lydspor. Vann som renner, gryntingen til fiender, lyden av svingede sverd for å nevne noe. Musikken i spillet er fantastisk. Symfonisk musikk i normalt tempo kler spillet utrolig godt.

For å oppsummere:

Ting jeg liker svært godt med spillet er skarp grafikk, god lyd, vanskelighetsgraden og det faktum at man ikke blir holdt i hånden, man har gode valgmuligheter på spillestil.

Ting jeg ikke liker er hvordan bildeoverføringen er dårlig enkelte steder, lik som holder seg til anklene dine.

Hvorfor burde jeg kjøpe spillet lurer du kanskje på? Du burde vurdere spillet av disse grunnene:
- Det er utfordrende og belønningen er tilfredstillende når man seirer.
- Det er ikke som andre spill der ute.
- God grafikk og et godt lydspor.

Du kan la være å kjøpe spillet om du:
- Har dårlig tålmodighet
- Blir fort sinna
- Ikke liker rollespill.

Grafikk: 9/10
Lyd: 10/10
Gameplay: 10/10

Men personlig anbefaler jeg dette spillet på det aller sterkeste. Et av årets beste og mest gjennomførte spill uten tvil.

Notat uten at det har noe å si:
Jeg tar gjerne i mot kritikk. Men den må helst være konstruktiv. Jeg ser at denne anmeldelsen har blitt lang. 2 sider i microsoft word men det er det jeg trengte for å beskrive spillet. Dette er også min første anmeldelse noen sinne så vær snill. Beklager også paint-skillsa mine.

Medlemsanmeldelser8
Samlet karakter: 9/10
1