Batman: Arkham City

er den mørke ridderen tilbake på spillplattform, og nå er det andre kapittelet i den mørke historien som sjokkerte verden. Det går rykte om at Joker er syk, og de andre store gjengene samler opp allierte til å kunne vippe Jokeren av tronen. Arkham City er skurkenes by, og nå er det Batmans tur å rydde opp avskummene.

Bruce Wayne er en playboy multimillionær om dagen og kvelden, men om natten er han en mørk helt, som sloss for rettferdighet. Hele historien til Bruce Wayne startet da foreldrene ble drept. Det er flere versjoner om hvem som drepte familien til Bruce, men noen versjoner hinter til at Jokeren drepte dem, mens andre sier at en normal raner prøvde å rane dem forså å skyte faren og moren, og arven til Wayne familien går videre. Bruce har alltid sloss for rettferdigheten. Det beste han kan gjøre er å stå fram i politikken, mens hans andre side Batman slår kjeven av skurkene.

"Batman Arkham Asylum ble kåret til Game of the Year i 2009"

En mann som kalles Hugo Strange har sperret av Arkham delen av byen og slengt inn alle skurkene der inkludert Penguin, Joker, Bane, og mange flere. Bruce Wayne reagerte på dette. Han har aldri ville blandet seg inn i politikk men nå er det gått over en grense og de grensene har lagt folket av Arkham i fare. Bruce gikk fram i en pressekonferanse for å prøve å starte opprør mot Hugo Strange og hans plan om et skurkefritt Gotham. Det liker ikke Hugo Strange og setter en aksjon mot å kidnappe Bruce og sette han i Arkham sammen med de andre, i et håp om at Bruce skal dø, sammen med Batman fordi Hugo vet Bruce Wayne sin største hjemlighet.

Selv om historien er bra så kan jeg ærlig talt si noe annet om grafikken til spillet, og det jeg mener om grafikken er at den er helt utrolig. Jeg elsker måten grafikken utformer en dyster atmosfære, og lager det til passe for dette dystre kapittelet i Batmans historie. Selve animasjonen er også forbedret veldig mye med nye og bedre kampbevegelser og det merker du fra stunden du flyger ned på de 5 fiendene, sparker og slår de to første. Smeller hodene til de to andre i hverandre, og slår kappen over den siste. Jeg må virkelig si at Batman har også blitt en strammere kar enn det han var i forgjengeren. Arkham City er også et hakk tykkere med dyster, og skrekk, og jobben de har gjort med å skape atmosfære så nært perfekt som mulig. Alt i alt er grafikken blitt bedre. Kanskje ikke helt på toppen, men om vi går i dybden med animasjonene og teksturene så er alt blitt bedre.

Selve lyden har fått seg en lang overhalling hvor så langt det går. De har gjort alt for å beholde det store plusset Arkham Asylum hadde. Selve stemmeskuespillet er blitt langt forbedret, og det samme med selveste lyden den stille byen lager. Å springe gjennom byen å høre Batmans sko treffer bakken etter hverandre, mens du hører over radioen at fiender snakker om det nyeste som har skjedd i byen. Samtidig som vi kjenner lyden av den kalde vinden slår imot mellom trærne og bygningene og lager en skummel atmosfære som om de har lagd Batman til et halvveis thrillerspill. Blant stemmeskuespillerne tror jeg at fiendene som ikke er noe særlig spesiell i spillet har rundt 4-5 stemmeskuespillere på deling, mens personer som Batman og Joker har de samme stemmene de hadde i forgjengeren.

"Batman dukket for første gang opp i Detective Comics nummer 27 i 1939"

Batman er kjent for å ha masse utstyr. Noen eksempler på dette er den første serien som Batman ble spilt av Adam West, på den tiden hadde Batman mye utstyr som han puttet ordet "Bat" framfor. "Batlight", "Batremote" og flere spennende navn. De navnene har gått bort men fortsatt lagt fram mellom noe av utstyret som for eksempel "Batarang" som er Batman sitt svar på Bumerang. Blant Batarangen til Batman har vi mer utstyr som for eksempel Mine Detonator, FreezeBlast og mange flere.

Kampsystemet i forgjengeren var på flere måter fint laget, men allikevel har Rocksteady Studios tatt seg bryet i for bedre den, og kampsystemet har fått navnet "Freeflow 2.0" og den har gjort Batman raskere, og mer smidig enn det han var i forgjengeren. De har lagt inn en god del nye triks i boken, og et av dem er å kunne ta to samtidig i en avsluttings manøver.

"Bruce Wayne var opprinnelig redd for flaggermus, men overvant fryktet og bruker den mot sine fiender"

De har også oppgradert karaktergalleriet på noen nivåer, og den er større og mer informativ, dessverre føles det noe gang at de bare har presset inn noen for å gjøre galleriet større, og spillet i seg selv føles for kort til å ha et så stort galleri. Du rekker ikke å ha lagt deg skikkelig inn i spillet før det er over, selv om historien er solid, kunne de ha puttet mer på de andre personene i spillet enn bare en skurk.

I Batman Arkham Asylum hadde de en tildens til å sprute på med store sjefs fiender som er ti ganger større en deg i bredde, mens nå har de gjort fiendene mindre ofte, og litt vanskeligere å lese på noen nivåer. Dessverre er det en negativ ting me de nye store fiendene de har lagd til oss. Det er så enkelt som at det føles ikke helt komplett når man spiller mot sjefsfiendene.

"I Batman Arkham Asylum lærte du om detektiv synet som lar deg finne hemmelige luker, og veier rundt omkring, og når du bruker den i kamp så står du og sloss mot skjellet. "

På filmer, og spill er det normalt at det er noe som tar dine allierte en etter en, men for en gangs skyld er det Batman som du får lov til å styre. Du får endelig kjenne følelsen å jakte på fiendene dine, plukke de ut en etter en og lar de henge etter en liten tråd med hodet ned. Bruker du detektiv synet ditt så får du se hva de føler, og etter du har latt flere av vennene deres ligge kan jeg love deg at det er frykt i luften. Du ser det også på dem når de tror de hører noe og begynner å skyte vilt, det viser bare at du har virkelig kontroll på dem.

I mellom historien er The Riddler tilbake og han prøver nok en gang å vise at han er smartere en skyggens ridder. Ved å vise at han er smartere har han lagt små spørsmålstegn over hele Arkham City som noen er enklere enn andre å finne og noen må du aktivere et panel for å aktivere det som hindrer deg og spørsmålstegnet. I tillegg til at The Riddler har hatt for lite fri tid til seg selv, har han fått lakeiene sine til å fange folk. Han sender deg rundt omkring for å prøve å redde de stakkars sjelene som har blitt en lek for The Riddler.

Som bonus om du kjøpte spillet helt nytt har du herved fått lov en kode som låser opp Catwoman sin del i spillet, og uten den så er det noen plotthull som mangler inne i mellom. Catwoman er ute etter en skatt i et hvelv i Arkham City og via der så vokser persongalleriet seg større, med personer som Poison Ivy, og Two Face. Hun har også fått sine egne Spørsmålstrofeer fra The Riddler som hun må samle. Hun er nok til de grader mer stram enn Batman i dette spillet.

Batman Arkham City føles komplett, men mangler det lille ekstra på noen enkelte deler, og det er akkurat det som trekker ned fra en full
karakter.

Karakterer