Ape Escape

Det har kommet flere og flere spill i den japanske Ape Escape serien. Vi har både fått spill til PlayStation 2 og et par titalls PSP-spill. Så etter PlayStation 3 kom på markedet ble det bare et tidsspørsmål før neste Ape Escape kom. Men nå er det her! Og ikke bare er det bare til Playstation 3, men nye Ape Escape er også Playstation Move eksklusivt.

Historiedelen

Enda en gang har de gale apene rømt sin vei. Jeg forsto veldig lite av historien, annet enn at den innholder japanske manga/anime figurer som skal redde planeten og fange de gale rømte apene. Og det er her du kommer inn. Enda en gang er det din jobb å fange apene igjennom et par nivåer. Om du har spilt Ape Escape spillene fra før av vil du nok synes det er utrolig enkelt å spille nye Ape Escape. Så enkelt at du kan bli ferdig med historiedelen i løpet av rundt tre timer. Noe jeg synes var veldig lite. Men Ape Escape er tross alt nesten som et lite minispill med en historiedel.

Det er en del brett man skal igjennom, hvorav hvert brett har sitt eget miljø og egne omgivelser. Man vil være innom gatene i Japan, jungler, fjell og butikker og torg. Ape Escape sine omgivelser består egentlig av de omgivelsene som befinner seg i Japan. Dette er mest på grunn av at utvikleren, Japan Studio er japansk og hele Ape Escape serien er japansk. Så det er ikke uten tvil at Ape Escape bygger på japanske røtter. Noe annet som er verdt å vite er at nye Ape Escape er på en måte starten på en ny spillserie, ettersom spillet kun heter Ape Escape, ingen undertittel eller et tall på slutten av navnet.

Som alle andre Ape Escape spill får man våpen man bruker til å fange apene med. I Ape Escape kan man bruke sprettert til å fange bananer med, håv til å fange selve apene med, og vifter og andre småting til å slå mot roboter og fange enda flere bananer. Jo flere bananer og aper du fanger, jo flere poeng får man. Når man har fullført et brett vil man da få en medalje (stjerne, gull, bronse og sølv). I enkelte nivåer må man på slutten fange en ganske spesiell ape, om man klarer å fange denne apen får man to ganger mer poeng enn de vanlige apene.

Det er svært få nivåer, og i alle nivåene gjør man det samme hele tiden slik at historiedelen da blir repetitiv, monoton og veldig ensformig. I tilegg vil man mest sannsynlig kun bruke rundt to timer på historiedelen, noe som er svært lite i forhold til et spill til fullpris. Jeg skulle gjerne ha hatt flere brett og mye mer variasjon.

Playstation Move og Minispillene

For å spille Ape Escape er man nødt til å ha Sony sin bevegelsessensor, Playstation Move, men man trenger heldigvis ikke navigasjonskontrolleren. Move gjør hele Ape Escape opplevelsen enda bedre. Nå kan du virkelig bevege deg på skjermen, vifte med Move, sikte med sprettert og håven. Move er veldig presis, men ikke utrolig presis, heldigvis fungerer Move i hele spillet veldig bra.

Det verste med Ape Escape og Move er at man må vifte utrolig mye med kontrolleren foran skjermen, slik at det kan bli fort veldig slitsomt og at man må passe på at man ikke treffer noe med armen eller med kontrolleren. Hadde man hatt litt større frihet med Move som å bevege seg både forover, bakover og sidelengs i-stedet for å kun bruke knappene og enda mer presisjon ville Move gjort en fantastisk jobb. Så det må utviklere hos Sony sitt Japan Studio jobbe mye med.

For å lage et skikkelig Ape Escape spill er man selvfølgelig nødt til å ha en rekke minispill med. Ingen Ape Escape uten minispill. Det finnes en god del minispill. De fleste går selvfølgelig ut på å fange aper, noen går faktisk ut på å redde aper også. Men dessverre er de aller fleste minispillene nesten helt like, både når det gjelder spillbarhet og omgivelser. Det er ingen nye omgivelser i minispillene i forhold til nivåene i historiedelen. Likevel er mange av minispillene veldig ensformige og kommer ikke med noen nye elementer. De burde også ha vært bedre og artigere.

Noe av det verste er at jeg ikke fant snutten av noe form for samarbeid i Ape Escape. Spillet burde jo ha vært glimrende med samarbeid. Selv om det har tatt litt plass med to Move kontrollere foran skjermen og EyeToy kameraet. Men likevel fant jeg ingen samarbeidsmuligheter. Noe jeg ble ekstremt skuffet over. Om det kommer et nytt Ape Escape spill (noe jeg ikke ser bortifra), er det nødt til å være samarbeid i det!

Konklusjon

Selv om man kan se videosnuttene man har låst opp, et bildegalleri og utviklerkommentarer har Ape Escape til Playstation 3 altfor lite innhold. En to timers lang, ensformig, repetitiv og monoton historiedel og rundt en time med minispill er utrolig lite. Er du på jakt etter et nytt barnespill eller et spill som bruker Move veldig mye kan Ape Escape være tingen. For de andre: NEI!

Karakteristikk:

Grafikk: 8/10.
Lyd: 5/10.