Portal 2

Skrevet av: ad0132   2011-04-27

Portal 2
Portal var en av 2007 største overraskelser. Her hadde Valve tatt en ide og laget et slags prosjekt som de lanserte som en del av "The Orange box". Overraskelsen ble derfor stor når Tusenvis av gamere trykket spillet mot sine svette bryst. Så når en oppfølger ble annonsert i 2010 var det mange (inkludert meg)som hoppet i taket av glede.

Portal 2 begynner ved at du våkner opp i en seng på et hotellrom, du styrer fortsatt Chell men det har gått sabla lang tid siden sist og mye har skjedd. Testlokalene faller fra hverandre og en hyggelig liten robotklump kalt Wheatley. Han forteller at alt ødelegges og at vi må komme oss ut så fort som mulig. Dermed er historien i gang og det tar ikke lang tid før GLaDOS blir vekket til live igjen.

Gameplayet er det samme som i originalen, men Valve har lagt til flere nye redskaper for å lage et spill som virkelig skinner. Du har fortsatt to Portaler: En blå og en oransje. Disse Portalene kan plasseres på bestemte overflater for å komme deg til utgangen av testkamrene. Akkurat som i gamle dager med andre ord.
Men det tar ikke lang tid før du møter på nye utfordringer. Her blir alt fra plater som slenger deg gjennom luften til gele som gjør at du kan bevege deg fort introdusert. Det jeg liker er hvor naturlig disse blir introdusert, det virker ikke som Valve prøver å imponere oss eller desperat få oss til å føle at dette er et helt nytt spill. Skapergleden som Portal 2 er lagd av skinner igjennom, og den smitter over på spillere. Gameplayet har også blitt mer brukervennlig, hvis du kan løse en gåte i hodet ditt kan du som oftest løse den på spillet også. Jeg husker fortsatt et par situasjoner i originalen da man måtte være rask på hånden for å lykkes. I Portal 2 er det hjernen som gjør utfallet og ikke hvor rask du er på avtrekkeren. En liten forandring er at du ved et enkelt knappetrykk kan zoome inn for å plassere Portalene dine mer presist, og jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne leve uten det i originalen.

Grafikken er fortsatt bygget på Source motoren. Portal 2 er absolutt det peneste spillet Valve har laget, men noe Crysis er det ikke. Men slående brettdesign og fengslene oppgaver gjør at man totalt overser den litt eldrede grafikken. Omgivelsene man ferdes i er mye mer varierte enn originalen. Og man får bevege seg både inn og utenfor testkamrene.

Stemmeskuespillet er faktisk noe av det beste jeg har hørt. Noen gang. GLaDOS har sin gamle stemme og kommentarene hennes er spydigere og mer nedlatende enn noen gang. Wheatley har en sjarmerende Britisk aksent, den høres kanskje ikke så mekanisk ut, men jeg kan garantere deg at den lille kula vil sjarmere deg i senk. Musikken må også nevnes, særlig små detaljer som at det kommer noe røffe toner hver gang du hopper fra en "Arial Faith Plate".

Portal 2 varer heldigvis litt lengre enn 1ern. Selve en spilleren tar rundt 10 timer eller noe, men pass på: Når du først kommer inn i sonen kan du bli sittende i en slags transestase der du tenker på bølgelengde med spillet.

Men det største egget for Portal 2 er co-op delen. Jepp, endelig kan du og en venn knekke gåter sammen. Dere kan bruke hverandres portaler, og de forskjellige oppgavene er virkelig underholdene å knekke. Jeg spilte med en kompis, vi satt i samme rom og sjelden har jeg hatt det morsommere. Vi ropte og hoiet når vi endelig klarte å løse en oppgave, og jeg kan med hånden på hjertet si at tospillerdelen er rett og slett fantastisk. Den varer i rundt 5-6 timer og har nesten like mye sjarm som en spilleren.
I tillegg til en spilleren og co-op delen har du utfordringer og kommentarer fra utviklerne av spillet.

DOM:
Jeg konkluderer med å si at Portal 2 er et av de beste spillene. Noensinne.