logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Braid

Braid er et av de mest solgte spillene på Xbox LIVE Arkade, PlayStation Store og Steam når det kommer til arkade sjangeren. Det finnes ufattelig mange indie spill som er enten laget av få personer eller mange personer. Braid derimot er kun laget av en person. Og det er en av de største grunnene for at Braid har tatt lang tid å lage.

For noen uker siden kjøpte jeg meg Braid til PC for å endelig få spilt spillet ettersom det har blitt kritikerrost av spillanmeldere over hele verden. Men synes Fantomena Braid er like bra som andre arkade spill? Det får du vite i denne anmeldelsen?

Marioistisk historie

Ok. La oss ta det første. Braid er ikke et spill der du er en eller annen typisk soldat som har med tonnevis av skytevåpen, springer rundt på en ruinert planet som ligner på vår egen jord og dreper romvesener og terrorister med et par skudd. Det er slike spill som er for det meste i dag. Det er spill som bringer oss tonnevis av skytevåpen der man bare bruker sine egne tenner for å ta å drepe fiender.

Braid er et langt mer koseligere spill enn det. I Braid styrer du en eller annen liten gutt i en fin dress med slips. Jeg fikk aldri vite hva gutten het, men det gjorde ikke så veldig mye. For i Braid kan de aller fleste karakterer godt være anonyme.

Grunnen for at jeg skrev at Braid har en veldig Marioistisk historie er rett og slett for at historien er ganske inspirert av de klassiske Mario spillene som har blitt lansert til Nintendo sine konsoller i årevis. Braid er som et Mario spill, bare i en annen stil.

Et vakkert lite eventyr

Braid er et todimensjonalt plattformspill der man beveger hovedpersonen fra venstre til høyre i kjent Super Mario stil.

I Super Mario er poenget som sagt å komme seg fra venstre til høyre mens man kommer over et par fiender og stjerner som gir poeng. Braid er akkurat det samme - nesten. I Braid skal du ikke jakte og fange stjerner, men derimot å jakte og fange puslebrikker som er gjemt på forskjellige plasser i brettene. Enkelte puslebrikker kommer man automatisk over, mens andre er man nødt til å bruke hodet for å finne ut hvordan man skal klare å få tak i puslebrikkene.

Selve Braid består av flere ulike verdenes med sine egne varierte omgivelser og stiler. Hver verden har et par brett som man får tilgang til ved å gå innom dørene til hvert av brettene. I tillegg har hver verden et eget puslespill som man må fullføre ved hjelp av puslebrikkene man har samlet gjennom brettene til akkurat den verdenen. Det høres ut som det er veldig ensformig og enkelt (noe jeg også synes det var første gang), men slik er det ikke. Man får ingen tips eller motiv for å finne ut hvordan puslespillene skal se ut. Det eneste man kan gjøre er å vri puslebrikkene rundt og plassere de på puslebrettet. Man får ingenting for å fullføre spillbart når man fullfører puslespillene, men heder og ære vil man få. For man vil mange ganger virkelig slite med enkelte puslespill.

En annen ting jeg kan legge til er at hver verden har en bitteliten introduksjon. Introduksjonen er at flere bøker har blitt stablet på rekke og rad som man kan bla i. I hver bok (det er rundt åtte av dem i hver verden) er det et berømt sitat fra en eller annen kjent eller ukjent person fra virkeligheten. Sitatene var både morsomme og interessante så det var en ganske stor overraskelse at skaperen bak Braid har funnet og lagt til alle sitatene som man finner spillet. Et stort pluss for det!

Når det kommer til fiender i Braid er de veldig varierte. Ettersom at hver verden har hver sin stil så vil det alltid være nye fiender man kommer over. Noe som gjorde at det aldri ble kjedelig å drepe fiendene i ordentlig Mario stil. Om du er en av de ufattelig få som ikke har spilt Super Mario spillene er det eneste man trenger å gjøre for å drepe fiendene er å hoppe oppå dem. Akkurat som en trampoline, bare en fiendtlig og digital trampoline.

Det å tenke på at det er bare en eneste person som har stått bak hele utviklingen av Braid er helt utrolig å tenke. Mannen som står bak Braid heter Jonathan Blow.

Morsom tidsmanipulering

Det største fokuset Braid har er ikke å komme seg fra venstre til høyre fortest mulig, men derimot å manipulere tid.

Med en gang man begynner å spille Braid blir man introdusert til hvordan alt skal gjøres. Hvordan man hopper, beveger hovedpersonen og andre slike hovedting. Et par minutter senere blir man presentert hvordan man skal manipulere tid.

Grunnen for at man kan manipulere tid, altså å få klokka til å gå "bakover" er at når man blir drept enten av en fiende eller man faller ned i en farlig grop med farlige pigger så finnes det ingen "forsett fra siste lagringspunkt" som er i de fleste andre spill. Når man dør i Braid er man nødt til å gå bakover i tid, finne ut hvordan man døde og gjøre det på nytt slik at man ikke dør på samme måte en gang til.

Jeg brukte mye tid på å gå bakover i tid. For man kommer ikke bare til å dø noen få ganger, men mange ganger, enten av feller eller fiender som man plutselig dulter borti. Braid er et utrolig vanskelig spill som spilleren kommer til å dø mange ganger på. Man må perfeksjonere for å gjøre alt perfekt. Om man dør så er det ikke spillet eller derimot kontrollen sin feil ettersom den er rett og slett perfekt, men fordi man har gjort et eller annet feil, man må finne ut hva man har gjort feil og man må prøve på nytt. Flere ganger.

Man kan gå bakover i tid når som helst hvor som helst på brettene, ikke bare da man dør. For enkelte ganger kreves tidsmanipulering når man skal få tak i enkelte puslebrikker. Ettersom det er veldig få spill til rundt 80 kroners lappen som har tidsmanipulering i fokus er det vanvittig moro å manipulere tiden i Braid.

Vidunderlig design

Grafikken og selve designet i Braid er helt fantastisk, vidunderlig, et mesterverk, jeg finner ikke ord for det. Grafikken er ufattelig lekker. Tegneseriestilen som er brukt i Braid er krystallklar og lekker. Å se de vakre skyene og den tegnede solen skinne i glansen i håret på gutten man spiller som er følelsesladet. Designet er helt fantastisk. Ingenting negativt der.

Lyden er utrolig koselig. Å høre små toner bli sunget i løpet av de første minuttene gjør at man kjenner tårene til den koselige og søte musikken helt fortryllende. At Jonathan Blow har fått penger nok til å skape så fantastisk musikk til et så fantastisk spill som Braid er helt ufattelig. Jeg blir målløs når jeg tenker på det.

Konklusjon

Braid er og forblir et spill fra et hjørne i spillindustrien som man ikke alltid legger merke til mens man blar over stortitler som Halo, Battlefield, Call of Duty og Super Mario. Braid er et spill som gir følelser og gir spilleren en helt fantastisk introduksjon til en nyskapende verden som er kombinert mellom magisk design, lekker grafikk og tidsmanipulering. Takk Jonathan Blow for å lage en så fantastisk spillopplevelse, takk!

Karakteristik:

+ Lekker grafisk stil; Tidsmanipulering; Musikken; Spillbarheten; Design.

- Litt for kort.