Brütal Legend

Brütal Legend er et sammensurium av spillsjangrer som er sydd sammen av rock og hedensk livsstil.

Historien i Brütal Legend er ikke enkel å fatte med en gang, men etter litt om og men kommer man i gang. Man spiller som rockeren Eddie Riggs. Han har vært roadie for mange Heavy Metal-band, men befinner seg nå som altmuligmann for ei gruppe med flere røtter plantet i popmusikken. Ved et uhell klarer han å vekke til live en eldgammel rockegud, og blir sendt til en annen dimensjon; Rockens verden. I rockeland møter han en gjeng med rebelske rockere som blir undertrykt av en listepoptyrann. Den første delen av spillet går ut på å samle en hær med hodebangere, groupies og andre rockfantaster, for så å gå til krig mot popverden. Etter dette må man slåss mot gotere, zombier og alt pakk som kommer med den kulturen. Det tar litt engasjement å sette seg inn i historien, men den funker etter hvert ganske greit.

Rockotopia er en diger verden. Det er mye å utforske, og mange samleobjekter å skaffe seg. Informasjon kan finnes om rockens bibel, og det er klare referanser til norrøn mytologi i disse. Man kan også gjøre en haug med sideoppdrag og tjene seg rockens valuta. Disse kan brukes i butikken til Ozzy Osbourne, som har en stor gjesterolle i spillet. Det er heller ikke bare Ozzy som har tuklet seg inn, men også Jack Black har lånt ut stemmen sin i spillet. Han spiller hovedrollen som Eddie Riggs.

Brütal Legend er vanligvis laget som et vanlig eventyrspill i henhold til utforsking og kampsystem. Det er mange elementer fra rollespill også. En kan svinge øksa på samme måte som i et eventyrspill, mens man har gitarsoloer som fungerer mye på samme måte som en formel i en RPG. Man kan kjøre bil, eller sette seg på et tilfeldig forbipasserende dyr og ri inn i solnedgangen. I de største kampene på spillet er satt opp som en blanding av et strategispill og et actionspill. Man må rekruttere fans slik at man kan kjøpe styrker til rockehæren sin, eller oppgraderinger til scenen som er den viktigste strukturen på brettet. Kampen går ut på rive ned motstanderens glam- eller goterscene, alt etter hva man slåss mot. Disse kampene fungerer godt, og er et friskt pust i spillet. Den store blandingen av sjangre i spillet, gjør at det blir veldig variert gameplay, og det er vanskelig å gå lei.

Stemmeskuespillet gjør seg svært godt, og det er lånt stemmer fra flere Metal-legender. I tillegg til kjente stemmeskuespillere, er det er massivt lydbibliotek som er plukket ut av Jack Black. Selv er jeg ikke så glad i heavy metal, men har fått sansen for enkelte av sangene på radioen. Dessuten føler jeg meg tøffere enn jeg egentlig er når jeg spiller Brütal Legend. Når jeg gasser på mot et rimelig stort hopp og har et røft gitarriff i ørene føler jeg meg som den tøffeste gutten i klassen. Dette er det beste spillet som inkluderer gitarer, siden Guitar Hero og andre musikkspill med plastinstrumenter ble funnet opp. Kanskje er det også litt mer givende enn Guitar Hero, da man føler at man faktisk tar knekken på listepopen, i stedet for og bare sitte i en krok og forbanne Robbie Williams i all stillhet. Og selv den mest innbitte poplytter vil i Brütal Legend finne sjarm og tilhørighet i rockens verden.

Realsime er det ikke lagt vekt på. Brütal Legend er laget med stor vekt på humor. Dette fører til karikerte uttrykk og fjes, både metal-dyr og mennesker. Et svært ildpustende beist er ikke komplett før det har ei tunge stikkende ut av kjeften, eller et sammenvokst øyenbryn. Noen animasjoner føles litt stive. Ikke bare designet er preget av humor, men også replikker og manus tyder på at utviklerne drakk litt for mye kaffe mens de lagde spillet. Mye tørrhumor og artige kommentarer setter en fin stemning mellom de store episke slagene mellom rock og pop. Det er tydelig at dialogen er skreddersydd for Jack Black, for flere typiske Black-sitat dukker opp i løpet av spillets gang.

Brütal Legend er ikke ett av de aller største spillene i historien, men er morsomt, og verdt å få med seg om man liker Heavy Metal. Starten kan dessverre være litt lite engasjerende, og det er litt for lett. Men oppdragene er varierte, og det er vanskelig å bli lei, både av den intuitive spillmekanikken, de tørre spøkene eller Jack Blacks stemme. En metalfan må prøve dette, mens vi andre kan ta det som en god bonus.

7/10
+ Morsom dialog, variert, Jack Black
- Litt for enkelt, tidvis lite engasjerende, smått dårlige animasjoner.