Mass Effect 2

For meg har Mass Effect vært et av de beste spillene i senere tid. Historien var utrolig, action var på topp og du fikk selv velge hvordan historien kom til utspille seg. Spillet var ikke uten feil. Noe som vanligvis er saken, men BioWare har gjort det igjen. Commander Shepard innfrir som vanlig og BioWare har lagd spillet som er min definitive GOTY.

Starten på Mass Effect 2 er satt opp slik at det som skjedde i ME1 er ganske uviktig. I starten av spillet blir Shepards skip, Normandy, angrepet. Skipet blir knust av en uidentifiserbart fartøy som er avansert og dødelig. Mesteparten av mannskapet kommer evakueres, men Shepard er ikke en av dem. Du blir heller sprengt i lufta og flyter rundt i verdensrommet. Her kommer Cerberus inn i bildet. De er en litt mørk organisasjon som man vanligvis ikke ville stolt på. Men det har seg slik at de har betalt for en Shepard 2.0 med bruk av deler fra kroppen de fant i verdensrommet. Det kan hende at du ikke engang er samme person, hvis du velger å importere din Shepard fra det forrige spillet.

Du får på nytt velge utseende, kjønn og klasse. Det eneste som må bli igjen fra forrige spill er valgene du tok. Hva du valgte å si til den personen eller om du tok visse oppdrag i ME1 kan merkes i oppfølgeren. Flere ganger ble jeg møtt av ansikter jeg kjente som hadde fått hjelp av meg i forrige spill. Men tilbake til historien. Cerberus gir deg ikke et annet valg enn å bli en av dem. Det frister å bli med, ettersom du får en ny Normandy og et helt nytt oppdrag.

Historien i Mass Effect 1 dreide seg om Shepard og mannskapet som beskyttet den galaktiske hovedstaden, Citadel, fra Sovereign. En kraftig robot som truet med å sende hele stedet til himmels. Det trengs kanskje ikke sies at de greide det, og Shepard i ME2 er litt av en kjendis. Historien fra eneren kommer ikke i spill så ofte, for å gjøre det enklere for de som aldri spilte det. I Mass Effect 2 derimot er det ikke så mye om galaktiske problemer. Det dreier seg om mennesker. Menneskekolonier blir så si bortført. Alle innbyggerne på planeter blir bortført, uten noe spor å følge. Cerberus, som den menneskeelskende organisasjonen de er, liker ikke dette. Shepard er den perfekte person til problemet, og du blir straks sendt for å finne ut hva som egentlig foregår.

Historien er noe, om ikke den beste delen av ME2. Shepard kommer ikke til å klare oppdraget alene og derfor må du rekruttere de beste av de beste fra alle hjørner av en rund galakse. Du får en større grupper enn forrige gang. Du kan rekruttere hele ti folk til gruppen din og kjøper du DLC blir det enda flere. Alle medlemmene av gruppen din blir introdusert på kule måter, og dette er noen av de bedre oppdragene i spillet. Når du tjener respekten til dine kompanjonger kan du i tillegg gå på spesielle oppdrag som gir deg bedre innsikt i bakgrunnen til personen. Du låser også opp ekstra en ekstra kostymefarge og en ny kraft. Dette er også noen av de beste oppdragene. Spesielt hvis du er interessert i spillets historie.

Når det kommer til skyting og combat har mye skjedd siden ME1. Det har mye bedre flyt, og skyting har ikke lenger RPG problemet. Om du skyter mot hodet til en fiende kommer du til å treffe. Det er fordi BioWare var så smart og droppet alle de meningsløse oppgraderingene du kunne gjøre i forrige spill. Du skal ikke lengre oppgradere hvor god du er med våpen eller med hacking. Du har nå ca. 5 abilities som kan oppdrageres hver gang du går opp ett nivå. Dette gjelder også lagkameratene dine.
I forrige spill ville du bruke de samme to på laget ditt hver gang, men utvikleren har tatt visse steg for å forsikre seg om at dette ikke skal skje nå. I ME2 er noen av dine allierte bedre enn andre. Skal du kjempe mot roboter tar du med noen som kan ødelegge roboter og ikke en som bare kan ta organiske fiender. For de som likte å kun bruke Garrus og Wrex i forrige spill må man nå tenke seg om før man går på et oppdrag.

Mange av cutscenene led av litt stive animasjoner. Det er fortsatt litt statiske dialoger, men BioWare har gjort opp for det med interuppt mekanikken. Denne lar deg gjøre bevegelser istedenfor ord. Det er ofte brutale ting, men du kan bare gjøre det om du trykker en knapp til rett tid. Det gjør at du griper kontrollen mye mer, ettersom du får visse fordeler.

Grafikken i ME1 var bra når det kom ut, men nå begynner det å vise tegn på aldring. Mange av omgivelsene ser fullstendig utdaterte ut. Grafikken i ME2 har fått en real oppussing. Det er rett og slett mye mer detaljert. Cutscenene ser fortsatt litt stive ut i forhold til resten av spillet derimot, som drar ned det visuelle litt. Noe som ser bra ut er kreftene du kan bruke. Biotic klassen sine angrep er ekstremt tilfredsstillende å se. Å slenge en fiende opp i luften og la dem henge litt for så å slenge dem ned i bakken er tatt rett ut av The Force Unleashed.

Musikk og lyd er også av ypperste klasse. Stemmeskuespill er noe BioWare har naila for lengst, og Mass Effect 2 er ingen skuffelse. De fleste personene i spillet har noe å si, selv om de ikke engang er med i historien. Musikken er som i ME1, episk. Det trengs slik musikk for å lage et bra sci-fi spill, og ME2 leverer til de grader. Musikken hjelper på spenningen når du ikke er i kamp, og gjør alt veldig dramatisk når du er det. I mange av delene har BioWare kun lagt til minimalt med musikk, men alt er ekstremt atmosfærisk og velgjort.

Som i forrige spill kan du rase gjennom historien uten å se deg tilbake. Er du en slik person får du minimum 10 timer ut av Mass Effect 2. Er du som vanlige mennesker kommer du nok til å ta en pause fra historieoppdragene nå og da. Da er du fri til å utforske galaksen, ta små oppdrag fra Cerberus, eller fra fremmede som trenger hjelp. Gjør du dette får du minimum 20 timer, avhengig av hvor mange sideoppdrag du vil gjøre. I og med at du kan velge hvordan ting kan utspille seg er det også mange grunner for å prøve spillet om igjen for å finne ut hva som ville skjedd hvis...

For meg er Mass Effect 2 årets spill. Så enkelt er det. Historie, action og masse gjenspillingsverdi er alle ting spillet har. Det er mye konkurranse fra Red Dead Redemption og Halo Reach, men for de som har en liten RPG frik inni oss vil ikke angre på dette nydelige spillet.

Grafikk:
Vanligvis veldig bra, men det er noen elementer som trenger oppussing. 9/10

Lyd: Episk musikk og vanvittig bra stemmeskuespill 10/10