Amnesia: The Dark Descent

Så nå sitter jeg her, sent en Oktober måned, og nyter et nytt survival-horror spill. I motsetning til de mange spesial-trent-agent/soldat-med-masser-av-våpen-tilgjengelig action-horror spillene som pleier å komme på markedet, og som veldig sjeldent går bort ifra det alltid så kjedelige monster-hopper-ut-av-skapet prinsippet, er det fint å se at det i ny og ne kommer ut ekte survival-horror som pirker borti ren og kjær frykt og paranoia. Alt dette oppnår Amnesia ved å ikke gjøre annet enn å la deg være alene og usikker.

Amnesia: The Dark Decent er utviklet av Frictional Games, og med tanke på at deres forrige spill var Penumbra, så er det lett å se at de holder seg godt innenfor sjangeren de har blitt kjent for.

Spillet starter lett med at hovedpersonen, Daniel, våkner opp i et rom inne i et slott, han har tydeligvis fått hukommelsestap og har ingen andre hint enn å følge et vått spor på bakken. Fra det øyeblikket du tar kontroll over Daniel merker du kjapt at spillet har en god atmosfære. Man blir straks tatt av en følelse av usikkerhet. Lave stemmer kan bli hørt i korridorene, fotspor og støv som faller ned fra taket over deg, og den ellers så falleferdige og dystre interiøren i slottet gjør at man bare får lyst til å finne et trygt sted å gjemme seg. Eller i det minste komme seg ut.

Amnesia trenger ikke å fokusere på meningløse monstre som hopper på deg bak hver dør og korridor, nei, spillet lar istedet selve tilstedeværelsen og din egen fantasi ta seg av den jobben. Vinden som blåser opp støv, dører, og gardiner får deg til å stoppe opp bare for å være sikker på at det ikke er noe der, de lave stemmene får deg alltid til å lure på om det er noen i nærheten, men uansett hvor mye du ser deg rundt ser du aldri noen. Du føler deg rett og slett hjelpeløs og redd fra første stund, og du vil ikke føle deg noe tryggere med tiden.

Amnesia har også satt fokuset på puzzles. For det meste gjelder det å labbe rundt og plukket opp notater som Daniel selv har etterlatt. Du må i tillegg også finne diverse gjenstander som du kombinerer og bruker for å komme deg forbi en dør, heis, eller bare en vegg av blod og kjøtt. Yummy!

Selve puzzle delen av spillet er ikke særlig imponerende, så du ender opp med å løpe mellom de forskjellige rommene som er å finne for å lete etter nevnte gjenstander. Når man har funnet et notat , eller en gjenstand, så pleier det som oftest å skje noe; enten faller en vegg ned bak deg, du hører et skrik, eller du ser skyggen av et monster, senere vil du også bli jaget av et. Hele denne prosessen er ganske forutsigbar og ikke særlig skremmende lenger etter to eller tre funn inn i spillet, men det gjør ikke spillet mindre skummelt for det. Det å konstant føle seg forfulgt, og se monstre dukke opp helt plutselig uten forvarsel bare fordi du gikk inn i et rom er virkelig nervepirrende.

Daniel har heller ingen måte å forsvare seg på, og må derfor løpe så fort beina kan bære ham når monstrene føler at det er på tide med litt middag. Du må bare håpe at du klarer å finne en mørk krok, et rom, eller et skap gjemme deg i hvor monsteret ikke vil følge etter deg. I tillegg til å unngå monstre så må du passe på Daniels mentale psyke. Tilbring for mye tid i mørket, bli skremt, eller se for lenge på et monster vil føre til at Daniel sakte men sikkert blir gal. Når dette skjer blir bildet slurvete (aldri skjønt poenget med det. Føles som om jeg ikke lenger har på meg brillene), han går skjevt, og begynner å mumle for seg selv.

Amnesia er et godt spill, og definitivt høstes skumleste survival-horror opplevelse, men det er langt ifra et perfekt spill.

Rent teknisk er ikke Amnesia særlig banebrytende. Grafikken bærer preg av utviklernes uavhengige bakgrunn, men likevel klarer spillet å imponere visuelt. Frictional Games' egen motor er også ganske imponerende, og det er litt gøy å kaste ting rundt bare for å se hvor god fysikken er.

Lyden, derimot, er spillet triumf kort! De mange lydene som høres i slottets tomme korridorer og rom er med på å skape den rette stemningen; jeg vil ikke være her, og jeg vil VIRKELIG ikke snu meg...

Kontrollen er lett og grei, og man har ingen problemer med å gå rundt eller gjøre noe. Gameplayet blir litt tregt pga. de mange puzzles og løpingen frem og tilbake, og en liten ting som jeg la merke til, er at gjenstandene som du skal bruke i mange tilfeller ikke vil kunne brukes ved mindre du plaserer dem på nøyaktig riktig punkt. En annen ting som jeg oppdaget ca. halveis inn i spillet var også med på å ødelegge spillet litt, men dette var mer en utvikler feil enn en bug. Spillet er heller ikke særlig langt. Rundet det på en kveld. Men totalt sett har spillet et bra gameplay; det er skummelt, det er vakkert, det skaper stemning, og du vil alltid nøle litt med å gå videre.

Konklusjon:

Amnesia: The Dark Decent er langt ifra et spill som revolusjonerer sjangeren. Den bygger på de elementene vi har sett før i survival-horror, men den gjør det godt og man får en fin spillopplevelse. Spillet skremmer og holder deg på tå fra begynnelse til slutt. Litt mer variasjon på puzzles og gåter, flere monstre, og en bedre flyt i historien hadde gjort spillet bedre. Uansett er Amnesia verdt en titt om du er ute etter noe som kan skremme deg. Spesielt om du ikke har mye erfaringer med survival-horror sjangeren.

14,99€ på Steam er et røverkjøp!

Samlet karakter: 8.7/10
1