Halo: Reach

Halo Reach er Bungies siste tillegg til den populære Halo-serien, som er det eneste de har arbeidet med de siste ti årene. Før Reach har de laget 4 andre spill i serien, som alle har blitt veldig populære blant både kritikere og spillerne selv. Deres siste store spill, Halo 3, hadde mer enn en million spillere daglig selv tre år etter at spillet ble sluppet, og med Halo Reach prøver Bungie på å beholde og tilfredsstille disse spillerne, samt å trekke inn noen nye ved å lage det de kaller deres beste Halo spill noensinne. Men har de lykkes?

Historien i spillet foregår i år 2552. Handlingen strekker seg over en måned i spillets historie, og avsluttes bare ett par timer før handlingene i det første spillet i serien, Halo: Combat Evolved. Du styrer selv en SPARTAN (en type supersoldat) med kodenavnet Noble 6, og er nykommeren i en gruppe med SPARTANer kalt Noble Team. Uten å røpe noe særlig, så kan jeg si at på deres første oppdrag så går ting litt galt, og planeten kommer under angrep fra The Covenant, som er mange raser med romvesner som menneskene har kjempet mot siden år 2525.

Historien handler altså Noble Team sine handlinger på Reach før planeten falt til The Covenant. Det som er litt kjedelig er at man allerede fra det første filmklippet får vite slutten, noe som fjerner en god del av mystikken og spenningen i historien. Bungie har også prøvd seg på å la deg bli kjent med flere karakterer, men her er det spillet feiler mest. Gjennom de 6-7 timene det tok meg å bli ferdig med spillet, kan jeg ikke si at jeg ble noe særlig kjent med dem. Hvis man lever seg inn i en historie skal man helst føle noe når det skjer noe med en av karakterene. Men dette er altså ikke tilfellet her. Selv om alle banene er spennende å spille gjennom, så trekker det kraftig ned på opplevelsen at man aldri blir noe særlig kjent med noen av karakterene.

Gameplayet er som i de fleste andre førstepersonskytespill. Du kan bære med deg to våpen samtidig, og du har regenererende helse. Men noe som er nytt med Reach er de nye rustningsevnene. Dette er regenererende utstyr som sitter i rustningen din og som du kan bruke i små porsjoner av gangen. (Det kan brukes i en liten periode av gangen, før det må lades opp) Du har en god del forskjellige ting å velge mellom, som foreksempel en Jetpack, evnen til å sprinte, bli usynlig og å lage ett hologram av deg selv for å forvirre motstanderne. Det er også flere enn disse, men jeg skal ikke gå nærmere inn på dette.

Grafikken i Halo spillene har alltid fått kritikk for at den ikke er nok virkelighetsnær, men at den har en flott grafikkstil og masse farger har alltid vært kjennetegnet til resten av serien. Dette virker det uheldigvis som om Bungie har bestemt seg for å endre på, for grafikken i dette spillet kan virke som en merkelig hybrid mellom grafikkstilen i Gears of War og Halo 3. Det er blitt mer detaljert, men dette har dessverre gått på bekostning av de ellers så flotte fargene som har prydet de tidligere spillene. Det virker altså veldig grått og kjedelig. Men ikke misforstå helt. Det er en kjempefin grafikk, som er god og detaljert og som fortsatt har en del av den tidligere stilen i seg, men det virker veldig kjedelig i forhold til resten av serien.

Lyden er alltid en viktig del av ett spill, enten det er lydeffekter eller bakgrunnsmusikk. Og på dette punktet har jeg absolutt ingenting å klage på. For lyden her er helt fantastisk, og de er også veldig behjelpelige i spillsammenheng. Med en gang noen skyter etter deg hører du med en gang hva det er de skyter etter deg med, og hvis skjoldene til en person går bort kan du både se og høre det ganske tydelig. All musikken i spillet er også helt fantastisk, og det hender noen ganger jeg blir sittende i hovedmenyen bare for å sitte og høre på denne. Helt nydelig.

Selv om historiedelen av spillet ikke var den aller beste, så er det uansett flerspilleren som i de fleste tilfeller som får folk til å fortsette å spille ett spill i lengden. Først av alt så kan hele historien spilles i samarbeid med opptil tre andre over Xbox Live (maks to på delt skjerm), og du har også en overlevelsesmodus kalt Firefight, hvor du skal overleve runde på runde mot horder av Covenant. Her er det også lagt opp for at opptil fire spillere skal kunne samarbeide.

Selve flerspilleren støtter opptil 16 spillere og det er veldig tydelig at det er her utviklerne har lagt hovedfokuset sitt i Halo Reach. Selv om det bare er ni baner så er alle de som er der veldig godt balansert, og hver bane støtter de mange spilletypene som er med. Med andre ord ganske mye, men det er faktisk ikke så ekstremt gøy i lengden. Jeg hadde selv mer enn 4000 runder i Halo 3, og jeg koste meg med hvert sekund av det. Men etter ca 400 runder i Reach (Beregn 15 minutter per runde) så må jeg si at jeg begynner å bli litt lei. For selv om gameplayet, banene og antall spilletyper er helt perfekt, så virker det som om de har lagt til en dose med tilfeldigheter som skaper en god del irritasjonsmomenter og gjør det vanskelig å beregne hvor mange skudd du kan ta inn og hvor langt unna en granat må ligge for at du skal overleve.

Forge modusen er også tilbake, og Bungie har forbedret denne veldig ved at den nå er mer presis og brukervennlig. De fleste kommer selvsagt aldri til å bygge baner som blir ordentlig populære, men de som virkelig dedikerer tiden sin til å lære seg hva som fungerer og ikke, kommer til å legge merke til at dette er ett kraftig verktøy. Du kan velge å begynne med en nesten helt åpen bane kalt Forge World, eller du kan modifisere de allerede eksisterende banene i spillet.

Til tross for de feilene som er i spillet, så er det fortsatt utrolig gøy når alt først fungerer som det skal. Gameplayet flyter godt, og Rustningsevnene føles som ett godt og naturlig tillegg. Det burde holde ett par hundre timer for de fleste, men de som håper på ett spill som holder i flere år, må nok si seg skuffet. Historien lever ikke helt opp til den originale trilogien, og jeg kan ikke kalle dette en verdig avslutning for Halo serien.

Grafikk: 8/10
Gameplay: 9/10
Lyd: 10/10