Pokémon Heartgold/Soulsilver

Akkurat som første generasjons Pokemon spillene har også andre generasjons spillene fått en relansering. Ble det bare ett fattig spill som spilte på nostalgi, eller har det klart å fornye seg selv samtidig som det tar vare på tilhengerene av gull og sølv på GameBoy Color? Jeg har dratt en tur til Kanto og Jhoto for å gi min dom.

Det er gått nesten ti år siden Sølv og Gull kom ut og mye har forandret seg. Ikke bare er kamp systemet fornyet med iv, ev og dobbel kamper, men det tekniske har også fått seg et løft. Blant annet har tonene i spillet blitt finjustert og i tillegg til å være nostalgiske setter de seg fort på hjernen. Skulle du ikke være fornøyd med de mer polerte versjonene av de gamle tonene er det også mulighet for å skaffe seg et item som lar deg høre all musikken i gamme klassisk 8 bit versjon.

Grafikken har også fått seg løft, fra gammel 2d med et lite knippe farger til full 3d med et hav av farger og animasjoner. Jhoto og Kanto føles rett og slett mer levende enn før på grunn av grafikkens overhaling. Dette kombinert med det fantastiske soundtracket gjør at spillet scorer høyt både teknisk og nostalgisk.

Det er i tilegg et hav av små nyvinninger som gjør at spillet føles mer enn en klone. Vi har blant annet fått The Pokedome. Der kan man delta i en rekke ulike minigamer og vinne mange premier som ulike steiner og gjenstander. En annen nyvinning er The Battle Frontier som først ble introdusert i Emerald. Et sted med ulike fasiliteter der man sloss mot ganske tøffe trenere deriblant Frontier Brawns som på en måte er lederne.

Men alt det nye til tross. Pokemon er og forblir det samme. Man trener og fanger Pokemon på veien til å bli en Pokemon mester. Dette igjennom å ta alle gymmene, stoppe Team Rocket sine planer, beseire The Elite Four og helt til slutt utfordre den sterkeste treneren av dem alle, nemlig Red. Denne reisen tar ganske så lang tid og at man bruker i alle fall femti timer er ikke utenklig. Noe som sier en god del om holdbarheten på spillet.

Det stopper heller ikke der. For selv om man har beseiret dem alle er det plenti mer å gjøre på. Den første tingen er kanskje åpenbar siden serien tross alt har mottoet "Gotta catch them all!". Nemlig å fange alle Pokemonene som fins. Det er totalt 493 av dem og for å få dem alle må du være ivrig bruker av Safari sonen, høre på radion på bestemte dager og sist, men ikke minst bytte Pokemon med andre eiere av Pokemon Heart Gold/Soul Silver og Pearl/Diamond. En krevende jobb uten tvil som bare de færreste klarer.

Men Pokemon handler jo ikke bare om å fange Pokemon, trening er også en sentral del. For utenom å fange dem alle kan man også trene dem alle helt til nivå hundre og tar man med i betraktning iv, ev, evner og angrep så skjønner man fort at det nesten er uendlig med muligheter. Noe som gjør at spillet har et stort konkurerende miljø. Sider som Serebii.Net og Smogon vitner om dette. Online delen funker ganske bra. Du bare legger til en du vil spille med og så braker det løs og alt går uten lagg. Er det noe jeg virkelig savner så må det være muligheten å spille mot ukjente uten å legge dem til. Fordi dette hadde gjort online delen mye mer inntresant for dem som ikke driver på med organisert spilling. Det hadde i tillegg da vært lettere å møte flere motstandere med forskjellige Pokemoner og taktikker.

Mange var nok skeptiske til en relansering av Gull og Sølv. Noen var redd for at det bare var en klone av det tidligere spillet som spilte på nostalgi, mens andre bekymret seg for at de ikke skulle gjenkjenne sitt favoritt spill. Er du en av disse er det bare til å kaste all tvil og frykt til side. For Heart Gold/Soul Silver klarer å tilfredstille både nye og gamle fans med sine nyvinninger og klassiske toner.

+ Gammelt og nytt på samme tid

- Litt svak online del og mangel på VS Seeker

Grafikk: 8/10