Starcraft II: Wings of Liberty

Det er tolv år siden vi sist besøkte Korpula sektoren og siden den gang har forventingene til oppfølgeren bare blitt større og større. Forventningene fra både fansen og nykommere var skyhøy før realese. Men klarte det å leve opp til disse forventningene? Eller ventet folk tolv år for ingenting? Jeg har tredd inn i rollen som Jim Raynor for å gi deg svaret

Handlingen i Starcraft 2: Wings of Liberty foregår fire år etter hendelsene i Brood Wars og The Dominon er nok en gang den øverste militær makten i galaksen. Jim Raynor som også var hovedpersonen i det forrige spillet ble forådt av lederen Arctus Mengsk og liker derfor The Dominion svært dårlig. Av akkurat den grunnen samler han en rekke leiesoldater til seg og begynner arbeidet for å styrte Mengsk. Men slik går det altså ikke, for før man vet ordet av det kommer både Zergene og Protossene tilbake og sektoren blir nok en gang kastet ut i en krig for overlevelse.

Enspiller delen er verken for kort eller lang og har en forholdsvis innteresant historie. Blant annet er foholdet mellom Raynor og lederen for Zergene Kerrigan svært innteressant. Du får også enkelte valg du må ta opp igjennom historien og avhengig av hva du velger får du spilt forskjellige baner samt en liten vri på historien. Noe som er med på å gi enspillerdelen en god dash med gjennspillingsverdi.

Men det er ikke for historien man skaffer seg Starcraft 2. Nei, det spillet alltid har handlet om er flerspiller delen og den fungerer akkurat som den skal. Tre raser kan kanskje virke litt lite i begynnelsen, men når man tenker på variasjonen i spillestill alle de tre rasene har er det ingenting å bekymre seg for. Alle rasene er i tillegg ganske så balansert med hver sine fordeler og ulemper. Zerg har for eksempel fordelen med billigere utviding, Terran har ganske stor variasjon i sitt arsenal og Protoss har muligheten tilå bygge mange bygninger på en gang med bare en bygger.

Dette kombinert med et saftig beist av et rankingsystem gir spillet en utrolig holdbarhet som få spill kan matche. Du har nemlig hele fem grupper du kan komme i som igjen er delt inn i divisjoner. Bronze er det laveste og er det stedet du trenger minst evner for å lykkes, mens Diamond er høyest og er nesten bare reservert for proffesjonelle spillere. Systemet setter også deg opp mot spillere med cirka samme nivå, slik at hver kamp blir spennende.

Starcraft 2 slutter heller ikke å imponerer der. For utenom det solide rankingsystemet har man i tillegg custom games å godte seg med. Dette er essensielt sett brukerlagde baner med unike konsepter og vrier som kan holde deg underholdt i all evighet. Man kan nemlig finne alt ifra såkalte tower defence baner til gjømsel med tredjepersonsperspektiv.

Det grafiske er heller ikke noe å kritisere Starcraft 2 for. Spillets blanding av både realisme og tegneserie funker svært bra og alt ifra eksplosjoner til bygninger ser særdeles flotte ut. Gode animasjoner som flyter glatt over skjermen hjelper også på helhetsintrykket. Dessverre er det enkelte teksturer i enspiller delen som ser så som så ut, men det er ikke noe man merker nevnverdig.

Spillet fortjener også en god del med ros for sitt gode lydbildet. Her får vi servert den ene fine tonen etter den andre og de passer som oftest svært godt inn i kampsituasjonen. De forskjellige enhetene har i tilegg noen gullkorn av noen kommentarer som definetivt kommer til å få deg til å trekke på smilebåndet. Noen gode eksempeler er når Zealotene sier "My Life for Aiur!" og scvene sier "Woohoo, overtime!!

Men alt i spillet er dessverre ikke av øverste hylle. BattleNet 2 som er den nye online platformen Blizzard hoster Starcraft 2 på har nemlig sine svake sider. Det er for eksempel ikke mulig å spille med folk fra andre verdensdeler, det finnes ingen klan funksjon som i tidligere Blizzard spill og popularitets systemet til de bruker lagde banene gjør det vanskelig for nye baner å bli sett.

Men til tross for sine feil leverer Blizzard et knakende godt strategi spill som kommer til å bli spillt i nesten overskuelig framtid. Om du liker strategi spill eller bare generelt sett har lyst på noe velpolert action med store armeer er dette et spill du burde legge til din samling. For et mer velpolert spill skal du lete lenge etter.

+Good strategi og et hav med brukerlagde baner.

-Mangler med BattleNet 2.

Grafikk: 8/10