Little Big Planet

La barnet i deg komme ut!

Det er ikke mange spill jeg spiller flere år etter spillet blir utgitt, men nettopp det er tilfellet med Little Big Planet, eksklusivt til PS3. For sannheten er at dette er noe av det beste jeg har vært borti når det kommer til spill. - Noen sinne! Hva som gjør dette til et så bra spill, som virker like bra selv snart 2 år etter utgivelsen, kan du lese i denne anmeldelsen.

Little big planet er delt inn i tre planeter, som du alle har tilgang til tidlig inn i spillet. Alt er sentrert rundt den såkalte kapselen, som egentlig kun er en pappeske med noe vinduer (som du selvfølgelig kan lage så hjemmekoslig som bare det med alle de tonnevis av klistremerkene du har). Herfra kan du hoppe frem og tilbake mellom planetene dine.

Generelt

Men hvilke egenskaper har egentlig disse planetene? La oss starte fra høyre: Planeten lengst til høyre er det mange vil si er kjernen til LBP; det som gjør LBP til noe helt for seg selv! Her kan du nemlig lage baner, og jo lenger inn i spillet du kommer innser du hvor mye du faktisk kan lage i dette spillet. Personlig har jeg laget en fotballbane, en Zombie survival og en snikebane m. m! Ved hjelp av tonnevis av materialer, klistremerker, brytere og indikatorer og alt mulig annet er det ofte kun fantasien som setter grenser!

Planeten til høyre hadde dog vært uten stor betydning hadde det ikke vært for planeten i midten, for det er her det gode fellesskapet i Little Big Planet stråler. Her kan man boltre seg med historiebrettene, som er først og fremst ment for å få deg inn i hvordan spillet fungerer, i tillegg til å åpne din kreativitet, ved å vise alt som faktisk er mulig (For alt som er i disse brettene kan du selv lage!). Men først og fremst er det her alle de millioner av brukerskapte brett ender til slutt, som du og jeg kan spille til vi rett og slett innser at vi har spilt i overkant mange timer i strekk. Og tro meg, her kan du finne mye rart! Jeg kan friste med alt fra kalkulatorer til Mario Kart!

Også kommer vi til slutt til den litt mer intime planeten, hvor du kan spille venners baner uten å måtte søke etter dem, og hvor du lett har tilgang til å se hvor mange som har spilt, hjertet og kommentert banene du har selv lagt ut.

Grafikk, lyd og gameplay holder mål!

Så nå har du basisinformasjonen om LBP, men ikke tro at spillet sprekker når det kommer til lyd, grafikk og gameplay! Majoriteten av baner går ut på å løpe, skyve, hoppe, dra, svinge, tenke, finne hemmeligheter, og løpe litt til. Høres kjent ut? Mulig, for gameplayet er ikke så langt unna Super Mario, men ikke gå i fellen å sammenlikne disse to spillene. Mario er en legendarisk karakter og ikke minst legendariske spill, men LBP har lett potensial til å bli et større spill i fremtiden, noe Little Big Planet 2, som kommer i november, kan bidra sterkt med.

Grafikken er ikke noe mindre enn fantastisk! Materialene er sylskarpe sett med grafiske øyne, dog det enkelte ganger viser sprekker. Lyden i spillet holder også stort sett bra nivå, og aldri har jeg opplevd at dubbingen til norsk har vært bedre i et spill. Harald Eia fortjener en kake og et takkebrev for den oppgaven. Maken til stemmeskuespill!

Noe negativt, uten å ødelegge

Dog er ikke spillet helt perfekt. Lastetidene kan ofte få deg til å tenke på hva du skal til helgen (hvor svaret ofte blir LBP!) og enkelte ting kan være svært frustrerende i skapermoduset, ved at for eksempel ting ikke oppfører seg slik det skal. Når du for eksempel setter en stang som holder et objekt oppe til å være stiv, - og den oppfører seg som et tau.

Konklusjon

Allikevel er ikke dette nok til å trekke ned helhetsopplevelsen av dette fantastiske spillet, som alle burde prøve uansett hva de i utgangspunktet tenker om slike platformspill! Dette er rett og slett et spill du ikke bør gå glipp av! Man kan si hva man vil om Modern warfare 2 og Bad Company 2, men LBP tilbyr flerspiller-moro i massevis! Om du har nok med spillene du allerede har, bør du i det minste sjekke ut det mulig enda mer revolusjonerende spillet LBP2.

Medlemsanmeldelser32
Samlet karakter: 9.6/10
1