Utgiver: Nintendo.
Plattform: Nintendo Wii.
Sjanger: Plattform.
Spillere: 2.
Anb. Alder: 3+.
Online: Nei.

Alle vet hvem Mario er. Den rødkledde Italienske rørleggeren. Denne gangen er prinsesse Peach igjen kidnappet av Bowser, men denne gangen er han kjempestor! Så Mario må igjen redde Peach og hele galaksen... Du blir slengt ut i rommet og lander på en liten planet, men planeten viser seg å være et romskip som eies av en fyr som heter Blubba. Han sier at hvis du samler nok stjerner så vil romskipet fungere, og du vil kunne redde din kjære...

På romskipet som heter Starship Mario kan du gå rundt å øve deg på å styre Mario. Konrollene er egentlig ganske enkle; gå, hopp, snurr. Det er det eneste du egentlig må vite. Men dette fungerer supert og det er en fryd å kontrollere Mario rundt på planeter. Men med en gang du prøver kontrollene under vann eksploderer du. For dette er noe av den værste styringen i spillhistorien! Mario går ikke i den retningen du vil, Han svømmer sykt sake, og alt er bare tull med det.

Litt ut i spillet støter du også på Yoshi. Med Yoshi kan du spise frukt og fiender. Du kan bruke tunga til å henge deg fast i forskjellige plattformer, og hoppe høyere. Det er også noen powerups til han. Bulb-Berry gjør at Yoshi svelger masse luft slik at du kan komme oppover ved å sprute luten ut igjen. Dash Pepper gjør at Yoshi blir rød og løper kjempefort! Light-Yoshi gjør at Yoshi blir gul, og viser frem skjulte plattformer.
Mario har også fått noen nye powerups. Sky Flower, som gjør ar Mario kan danne skyer. Rock Mario, gjør Mario til en stein som kan rulle... Nesten som en Goron.

Musikkmessig ruler spillet. Det er mange klasiske sanger fra Mario 64, men også noen nye sanger som faktisk er bedre. Orkester versjoner, og klasiske musikktoner. Nintendo er master of music.
Grafikken er helt lik Super Mario Galaxy. Den har ikke forandret seg det grann. Men skal jeg si deg en ting? Det er sykt bra. Fantastiske animasjoner, supre cut-scenes, og alt i alt noe av det beste på Nintendo Wii

Men når vi kommer til holdbarheten svikter spillet... Spillet her ingen holdbarehet, og dette er det svakeste ved spillet. Jeg klarte det ut på 13timer 26minutter, og 26sekunder. I det forrige spillet var det kanskje 7 stjerner i en galakse, nå er det maks 3 stjerner i en galakse... Og som dere husker hadde førstespillet en bok som ekstra, og dette var veldig bra for det forlenget spillet. Men det er ikke noe slikt i oppfølgeren. Det er ikke engang en skikkelig lobby! Det er usle Starship Mario er ikke noe å skryte av akkurat. Så siden Starship Mario er så lite måtte Nintendo ha verdens kart i stedet for en stor lobby. Det er kun sju verdener og i hver verden er det 5-8 galakser. Ikke mye.

Men kreativiteten er på topp. Miyamoto og teamet hans har jaggu tatt med masse i dette spillet! Alt fra gigantiske Goombaer til bitte små snurrebasser. Ett ord: Genialt!

Konklusjon: Har du Wii? Liker du Mario? Kjøp det. Hvis ikke: Styr unna. Ikke verdt å kjøpe en Wii kun for dette spillet.

+: Nydelig musikk, fin grafikk, bedre flerspiller.