Grand Theft Auto IV

Ja du, her kom anmeldelsen jeg hadde ventet med i flere år på å gjøre! GTA IV kom ut den 29. April til både PS3 og Xbox 360 og var på den tiden sett på som det mest forventede spillet alt i alt. Med den da nye RAGE motoren som før bare var vist i Rockstar Games Presents Table Tennis, og med helt nye trekk når det gjaldt spillbarheten, grafikken også videre, så det rett og slett ikke ut som at spillet ville feile. Og her var det en stor debatt på gang hvor noen syntes dette rett og slett var dårlig/skuffende, imens andre syntes det var et av de beste spillene noen sinne. Og på hvilken side av denne debatten var jeg på spør du? Den positive, noe du kan se på karakteren. Så uten å gå noe videre med tidenes lengste intro til en anmeldelse noen sinne, la meg presentere deg min anmeldelse:

GTA IV tar plass i DAtidens Liberty City (altså i 2008) og setter deg i skoene til Niko Bellic; en menneskesmugler og krigsveteran fra Øst - Europa, som har dratt til USA i håp om den "amerikanske drømmen", på grunn av krigen som foregår i det fortsatt ukjente landet han kommer fra. All glamouren og rikdommen som den høyt lystløygende fetteren hans; Roman har snakket om er i stedet et lite taxi - kompani på randen av konkurs og et av de fattigste strøkene Liberty City har å by på. Ikke for å glemme en stor gjeld som Roman skylder etter en rekke runder gambling. Nå må Niko jobbe seg opp stigen for å betale igjen all gjelden som Roman skylder og ta igjen mot Florian Cravic; som skal ha forrådt den gamle krigsstyrken hans i løpet av krigen. Jeg skal ikke si noe mer her, men kan love at denne historien (som nesten alle andre GTA - spill) er episk!

Og så hva jeg synes om spillet:

- Grafikken i spillet var ihvertfall helt rå tilbake i 2008 når det kom ut. Fortsatt, i år 2010 er grafikken bra, selv om den åpenbart ikke når opp til de nyeste spillene som har kommet ut. Tvert imot, så var det fortsatt langt bedre grafikk i andre spill når det faktisk kom ut, men uansett hva så er grafikken flott! Med gode lyseffekter, skyggeeffekter, veldig realistiske fysikker, og animasjoner som når selv denne tidens standard, så er det ikke noe spesielt negativt her, selv om bygninger og lignende kan virke litt flate og platte.

- Gameplayet er glimrende! Med MANGE og varierte oppdrag å gjøre for ikke å glemme hvor morsomt der er å rett og slett gå rundt i byen og utforske alle tingene man kan gjøre der! Alle bilene har hvert sitt unike preg, alt fra vekt, til kjørefølelse og fart noe som gjør dem morsomme å kjøre. Våpnene er også varierte og har sine egne attributer og føles gode å skyte med (spesielt shotgunnen!), bare så jeg har sagt det. Rockstar har også endelig gått så langt som å putte et coversystem i spillet. Og så klart så er det en stor underholdende multiplayer som jeg ikke vil gå lengre inn i. Skal jeg si noe negativt her, så er det jeg kommer på nå at det ikke er så mange våpen og at det kan bli litt kjedelig i lengden. Og bare så jeg har lagt det til, så må jeg bare si at spillet rett og slett er FOR realistisk! Yes, der sa jeg det. Så klart, så er det ikke noe gærent med det, men her snakker vi om et GTA spill. Et spill hvor mann før skjøt ned flere tusen politimenn før et eller annet heldig skudd treffer deg. Her er det ikke noe sånt. Jaja.

-Lyden er også bra! Selv om noen av dem høres litt svake ut, så er lydeffektene på våpnene supre. Det samme kan man si om bilene, naturen (?) for ikke å snakke om voiceactingen i spillet. Med både kjente og ukjente personer bak hver eneste unike karakter i spillet kan man ikke gjøre noe annet enn å bli imponert! Og så klart så har jo spillet flere radiostasjoner hvor det meste av musikken er bra. Ikke noe spesielt negativt å si her...

Holdbarheten er ikke så alt for stor i dag som det det var før. Jeg kunne gjerne ta en tur innom Liberty City en gang iblant, men det er det. Det er rett og slett for mye annet å spille nå for tida... Men uansett så dømmer jeg spillet først av alt fra tiden det kom ut. Og da var holbarheten høyt oppe! Men, som sagt på Gameplay - innlegget så blir det litt kjedelig etter hvert, så da hakker jeg karakteren ned litt.

Karakter:

Grafikk: 8
Gameplay: 9