God of War II

Landet er nok engang, Hellas. Utstyrt med The Blades of Athena, drar jeg på tokt i Hellas for den andre gangen, bare denne gangen er jeg sterkere og går etter kongen av gudene, Zevs!
Jeg er Kratos, The Ghost Of Sparta.

Spillet starter der eneren avslutter, han har nylig drept Ares, og har fortjent tittelen The God Of War. Han sitter godt og betryggende i herskapsslottet hans på toppen av det massive fjellet Olympus. Kratos har akkurat beordret og ledet den spartanske hær i å erobre hele Hellas, dette tenner Gudene, og når Athene advarer Kratos til å slutte med erobringen, avviser Kratos henne. Da vår helt er på slagmarken, stjeler Athene og Gudene gudetittelen hans, og tilkaller en kjempe, som skal drepe for å bli kvitt han.

Zevs kommer da med The Blade of Olympus, dette ber han Kratos drepe kjempen med. Da han klarer dette med det massive våpenet, kommer Zevs nok engang; denne gangen er det fiendtlig. Han gjennomborer Kratos med sverdet, og sender han rett ned til Hades, akkurat som eneren. Han klarer å klatre seg opp av underverdenen, og dermed blir gjenfødt. Nå skal han ha revansje og drepe Guden over alle Guder.

Grafikken er som eneren, like fantastisk. Det at jeg spiller på HD-kvaliteten til PS3 sin versjon av dette spillet, gjør at man ser mye velpolert. Man merker at denne her har oppgradert detaljene på statuene, bygningene, de mytologiske monstrene og aller viktigst; de episke bossfightene. Her har vi noen ulemper også; akkurat som eneren er mange karakterer, kjedelige i lengden, og kunne ha blitt litt mer finpusset. Også mange ulike gjenstander, landskap, karakterer og monstre blir ofte skurrete og upresise innenfor den grafiske oppløsningen.

Grafikken på landskapene er som oftest helt fenomenal, men som sagt har den forbedringpotensiale, noe som jeg er temmelig sikker kommer til å bli forbedret i treeren av denne fantastiske triologien. Det som fascinerer meg, er at når man ser utover et landskap, kan man virkelig se detaljene, som designerne av spillet har klart å presse ut av dem selv. Så grafikken er med andre ord eksepsjonell, men kunne trengt en oppussing innenfor karakterer og oppløsning.

Hack n'slash er fremdeles et faktum, det er en klassiker innenfor God Of War, det er vel en sjanger som faller i smak for mange personer. Her er det forbedring siden eneren. Klatringen er vel det mest positive av alle forbedringene. Nå kan man klatre i taket, som er en veldig ny funksjon, som er veldig praktisk. Det at de også har forbedret, slik at man kan fire seg nedover på en vegg, er en stor forbedring, spesielt ved tanke på hvor treg den var på eneren.

Kampsystemet er også forbedret, de har nå påført med ekstra kule og funksjonelle angrep og magier, som er mer destruktiv, og ødeleggende. Dog har de fått noen ulemper i kampsystemet. Frustrasjon er et faktum i alle GoW-spill, de ulike monstrene har nå blitt mer oppgradert, fordi du er blitt mye bedre og funksjonell. Da har de gitt medusaer, ett unødvendig potensial, til å drepe deg mye lettere, som å steine deg. Gameplayet er godt, men uten de fantastiske bossfightene, ville ikke spillet hatt den berømmelsen den har, så velpolert grafikk som sagt, men det som er også godt rettet, er at de er vanskelig, gode kontroller og man må virkelig ha god presisjon på kontrollen og en god reaksjon.

Musikken er like fantastisk som sin forgjenger, den har like velpolert musikkstil, i a cappela, eller høyt og godt instrumentbruk, eller begge deler. Den er også velkomponert, og stemmer godt til de punktene, de er plassert på i løpet av spillet. Hard musikk under bossfightene og litt mykere musikk på alle andre steder, noe som er godt utført. Stemmeskuespillet er dog litt svakt, Kratos har en episk stemme, men Gaia, fortellerstemmen og kona til Kratos, har alle helt lik stemme, noe som er litt kunstig. Zevs har også en veldig episk stemme, som er veldig gammeldags, og kul.

Lyden er god, og harpiesene sin ubehagelige lyd som skjærer i ørene har blitt erstattet med alle andre lyder, ved at harpies ikke er med i dette spillet. Lydeffektene på alle andre monstrere som minotaurer, troll og kykloper er veldig presist, og passer veldig godt. Har vel ikke noe negativt mot akkurat dette, i forhold til eneren, der hvor harpiesene sine lyder og skrik dominerte alt annet lyd.

Veldig sterk, som forgjengeren, utrolig vanskelig å gå lei, ved tanke på at hack n' slash blir sett på som ren tapping på alle knapper, skulle man egentlig gått fort lei, men med såpass mange gode elementer, som for eksempel, at på forgjengeren hadde man bare ett nytt våpen, i dette spillet, kan man få 3 nye våpener, som man kan oppgradere, man finner i hvert fall en favoritt av de 4 som man favoriserer. Og med helt nye formler, som man så klart kan oppgradere, finner man seg godt til rette med dette spillet. Det vel viktigste nye formelen er vel de nye vingene man får, som heter Icarius' Wings, men jeg sier ikke hvordan man får dem.

Noe som forgjengeren var veldig sterk på, som denne ikke var så flink til, var puslespill og hjernetrimere, dette trekker dog litt ned, men ikke altfor mye, ved perspektiv av at det er litt deilig å slippe det på mange punkter, hvor man har bare lyst til å rundjule alle opp, med angrep, formler og våpen.

Min oppfatning:
Dette er som eneren, ett veldig godt spill, men jeg synes den er en bedre versjon. Hack n' slash er vel, pent sagt, veldig godt oppgradert som sjanger, etter dette spillet. Historien er fantastisk, det at de klarer å basere tre spill etter gresk mytologi, er veldig godt utført. Gameplayet er godt oppgradert, og bossfightene er også godt oppgradert. Min mening om spillet, er at et kjempespill, som fortjener all den rosen den får. Og at designerne har gjort en god jobb på grafikk, slik at jeg nærmest blir stolt. Hvordan de også har gjort slik at Kratos opptrer, som en skurk og som en fantastisk kul helt, altså en antihelt, mener jeg også er spesielt godt gjort. Av og til heier litt på gudene, når jeg ser hvor tyrann, Kratos begynner å bli.

Delkarakterer:

Historie: 10/10 - Fordi de klarer å sy sammen gresk mytologi til en historie, i ett spill, er briljant utført

Gameplay: 10/10 - Helt utrolig, liker å se og spille som Kratos.