Freshly Pickled: Tingle's Rosy Rupeeland

Zelda. Man hører navnet, og tankene flyr rett over til spillhistoriens mest vellykkede spillserie, sett bort ifra storebroren Super Mario. Link. Ganondorf. Zelda. Men så dukker den artige karen Tingle fra "Majoras Mask" opp og får sitt eget spill: Freshly Pickled: Tingle's Rosy Rupeeland. Hva har han gjort for å fortjene det? Ikke stort, men etter bare de første minuttene forstår jeg at han har all rett til å få sitt eget tittelspill.

For mange vil dette spillet fremstå som snålt, og hvis jeg ikke skal juge blir jeg nødt til å bekrefte at det er det snåleste spillet jeg noen gang har prøvd. Det er helt uten sidestykke, der du flyr rund og samler rupees som du gambler bort like etterpå.

Men story'en først. Du er 37, og du er single. For du er Tingle. Men en dag blir livet ditt snudd på hodet. Det kommer en sympatisk Rupee-ånd og tilbyr deg paradis. Det du må gjøre for å komme deg dit er å kaste rupees i en dam i hagen til Tingle. Lettere sagt en gjort. For rupees er ikke bare penger for deg. Det er livet ditt, bokstavelig talt. Går du tom for dem, dør du, rett og slett. Og herfra starter galskapen.

Når dammen i hagen når et vist antall rupees, vokser den. For dette er ikke en vanlig dam, det er et tårn (med en dam i midten). Og når tårnet vokser, kan du nå nye områder. Dette innebærer alt fra en jungel til et stort frostlandskap, høye fjell til gårder. Jo lenger du kommer jo mindre verdi får rupee'ene, så du må ty til stadig verre og verre måter å få tak i dem på, med mindre du vil sitte på ræva di og spille i hjel det første området for å tjene nok penger til å komme til den sinnsykt kule sistebossen.

Bossene ja. De er alle unike, noe som gjør dem alle kjempegøyale og overrasende. De tar en spinnoff fra det ellers like gameplayet, og til og med grafikken endrer seg. Dessverre er det ikke så mange bosser, men det gjør ikke så mye ettersom at gameplayet sitter som en kule.

Gameplayet er simpelt, men den er også utsøkt. Du går rundt og utforsker alt mulig rart, og det er også stappet inn flere templer i spillet. De er kanskje ikke like storslagne som de på Zelda-serien, men er allikevel morsomme og originale. Du skaffer penger ved å jakte på skattekister, kjempe mot bosser, samle objekter og selge objekter, tegne og lage ulike retter ut av det du finner. Det sistnevnte er ikke fult så gøyalt, ettersom at det eneste du gjør er å trykke på de ulike ingrediensene som ligger i gryta.

Kampsystemet er kanskje litt kjedelig, siden det eneste du gjør er å løpe inn i fienden og trykke løs på ham alt du makter. Du kan løpe inn i andre monstre mens du slåss for å få større belønninger av dem, noe som kan gjøre kampen litt variert. Men Tingle er ikke den store kampkjempen, og de fleste kamper ender i nederlag. Derfor trenger du bodyguards, og de er ikke billige.

Du kjøper oppskrifter og informasjon i byen, men byfolket gir deg ingen pris, så du må tippe selv. Tipper du feil, tar de pengene du tilbød, uten å fortelle deg noe. Så du må vise gavmildhet, og allikevel være grådig ettersom at det er dyrebare liv du gir fra deg. Det holder på i en evig syklus, men det er så mye nytt å gjøre hele tida at det ikke gjør en døyt.

Grafikken er bunnsolid, med den karikaturaktige tegnestilen den har. Karakterdesignet er ypperlig, og jammen er de ikke geniale selv heller. Alle sammen har sine særegenheter, og morsomme er de og. Alt fra rosa fe-sexbomber til pysete skjeletter.

Lydkvaliteten er spillets skuffelse. Musikken er morsom til tider, men den blir fort kjedelig, utenom visse låter, som kampsangen. Omgivelsene lager også lyder, men de er ikke revolusjonerende.

Alt i alt er dette en av DS'ens beste titler, men visse deler kunne blitt enda bedre. Jeg har aldri sett et spill som dette, og jeg likte det nyskapende gameplayet kjempegodt. Spillet overrasker stadig, og storyen er bunnsolid. Spillet har to ulike slutter, den første ufullførende og den andre så god at jeg må smile hver gang jeg ser den. Den sorte humoren og parodien mot de høytydelige Zeldaspillene er kjempemorsom, som når en bodyguard tar fram en radio og spiller av den vellkjente "du har løst en gåte" melodien som så ofte dukker opp på Zelda.

Grafikk: 9
Lyd: 7
Gameplay: 9