logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Red Steel 2

I 2006 så prøvde Ubisoft seg med Red Steel. Et action spill som skulle inneholde sverdkamper kombinert med skuddvekslinger. Folk begynte å glede seg vilt, men spillet levde ikke opp til forventningene og løftet om presis sverdfekting. Red Steel fikk mye pepper, men utviklerene tok kritikken til seg og prøvde på nytt, denne gang med Red Steel 2. Klarer de denne gang å leve opp til forventingene, eller er ikke Red Steel 2 annet enn en stor flopp?

Red Steel 2 utspiller seg i ett fremtidig miljø, som er sterkt inspirert av både den fjerne østen, og den ville vesten. Byen handlingen foregår i heter Caldera, det er byen til den fredelige klanen Kusagari. Men en dag så innvaderer Jackalsene byen, og de dreper hvert eneste medlem i Kusagari-klanen. Eller vent, det er fortsatt ett Kusagari-medlem igjen. Nemlig vår helt, Hero. Han har vært bannlyst fra klanen i 5 år, og nå returnerer han for å få sin hevn over Jackalsene. Og ikke minst, Hero skal finne ut hvorfor de gjorde dette mot Kusagari-klanen.

I prinsippet så høres Red Steel 2 ganske så genialt ut. Bruk Wii-kontrolleren som om det var ett vanlig sverd, og dine bevegelser vil bli gjengitt på skjermen. Det skal sies at kontrollen ikke er 100 % nøyaktig. Det hender at Wiien oppfatter bevegelsene litt feil til tider, men det har sjeldent noe å si for kampens utfall.

Kontrollen legger også merke til hvor hardt slaget ditt er. For å få til de virkelig harde slagene så må du kanskje reise deg opp fra sofaen og denge løs med full kraft. Alt i alt så er kontrollen ganske så perfekt, og sverdsvingingen er nesten upåklagelig. En solid kontroll, med andre ord, i tillegg til at den revolusjonerer spill-kontrollen slik som vi kjenner den.

Kampsytemet er noe alle kan forelske seg i. Hvem har ikke hatt lyst til å være med i en virtuell sverdkamp med fete katanaer og gunnere? For meg høres det helt fantastiskt ut. Enn lærer også mange nye skills og angrep, slik at at en kan leke seg enda mer med fiendene. Selv ble jeg aldri lei. Det råe kampsystemet og den strame kontrollen ga en svært underholdendes opplevelse som aldri ble kjedelig.

Red Steel 2 er ikke et sandkasse-spill, men du kjemper deg heller ikke gjennom bane for bane for å komme videre i historien. Det er på en måte en mellom ting. Du befinner deg i ett område hvor du får bevege deg fritt rundt om. Og så tar du oppdrag etter oppdrag slik som det passer deg, for å komme videre i historien. Når du har gjort alle oppdragene i det området, så flytter historien deg videre til ett nytt område, der du igjen begir deg ut på flere oppdrag osv.

Det skal nevnes at oppdragsstrukturen er en smule ensformig, men underholdenes kamper gjør fort opp for det. I tillegg til de episke bossene og de «badass» øyeblikkene så kommer du ikke til å kjede deg ett eneste sekund.

Men det er også et par andre ting som vil oppta deg i Red Steel 2. For eksempel sideoppdragene. Det er oppdrag som du ikke må gjøre for å komme videre i historien, men du kan tjene litt ekstra penger på dem. For pengene kan du kjøpe nye våpen, nye angrep, mer liv eller oppgradere våpnene og angrepene. Du kan også tjene penger ved å åpne safer, eller bare ved å knuse kasser og ølflasker. Selv tok jeg meg god tid med å sanke penger, slik at jeg kunne gjøre Hero best mulig utrustet til de tøffe kampene som var i vente. Pengesystemet er også veldig balansert, bare så det er sagt.

Grafikken i Red Steel 2 er et prakteksempel på hvor god grafikken kan bli på Wii, bare utviklerene legger litt tid og arbeid ned i den. Det er en helt fantastisk cell-shade-grafikk, som er detaljert og har fine, sterke farger. I tillegg så flyter den som en drøm med sine 60 bilder i sekundet. Grafikken passer skikkelig bra til stilen i spillet. Dette er defintivt noe av det vakreste som finnest på Wiien, om ikke det aller vakreste.

Lyden i spillet er fantastisk. Det har et stemningsfullt lydspor som inneholder bakgrunnsmusikk som passer perfekt til spillet, og en veldig god kampmusikk som gjør kampene enda mer intense. Lydeffektene er ganske så realistiske, og lyden fra en revolver som skyter ei flakse, som deretter knuser er så nærme virkeligheten som du får det. I tillegg er stemmeskuespillet nærmest perfekt. Skuespillerne har god innlevelse, og de passer perfekt til de forskjellige karakterene.

Den svakeste siden med spillet er at det kun er en historie-modus. Det er ingen flerspiller eller bonusoppdrag. Historie delen varte jo i 10 herlige timer, men etter at jeg var ferdig så følte jeg at jeg ville ha mer.

Men på en annen side så er jo spillet for bra til å bare bli gjennomført en gang, og det frister skikkelig å spille igjennom det enda en gang. Kanskje det ikke er noen samleobjekter som du kan gå tilbake til, men fristelsen for å spille det om igjen er uansett til stede. Det er så kreativt, originalt og perfektsjonert at en bare må spille igjennom det flere ganger.

Alt i alt er Red Steel 2 et fabelaktig spill, som med sin revolusjonerendes kontroll skaper en unik og spesiell spillopplevelse. Spillet har en fantastisk stil som gjenspeiler seg i både musikken og grafikken. Ett solid spill, som desverre er litt for kort. Men det er uansett ingen tvil om at dette er ett av de beste Wii-spillen på markedet til dags dato.

+ Lekker grafikk, herlig kontroll, fantastiske boss-fighter, stemningsfullt lydspor, veldig god musikk, kul stil.

- Litt kort, en smule repeterendes oppdragsstruktur.

Beste øyeblikk: Boss-fightene