Little Big Planet

Skrevet av: jonhas   2010-03-21

Ah, her var jeg igjen med mine fordomsfulle meninger om et spill, jeg mente nemelig at Little Big Planet så møkk kjedelig ut. Jo klart syntes jeg at det å lage mine egene baner så fett ut, men jeg har hørt om flere spill der du skal få gjøre lignende kreative ting, men det syntes jeg aldrig ble helt opptimal spillglede av det. Ja jeg hadde ingen forhåpninger til dette spillet, men det ble jo til slutt et av de beste kjøpene jeg noen gang har gjort.

Etter Little big planet hadde fått gullkritikk verden over, bestemte jeg meg for å legge fordommene mine til side, og gi spillet en sjangse.
Etter jeg hadde brukt 600 av mine hardt tjente kroner på dette kjøpet var jeg fast bestemt på å stille meg helt nøytralt til spillet, altså slik at ikke det første jeg gjorde når jeg startet spillet var å finne masse iritasjonsmomenter med det. Så da var det ikke annet å gjøre en å sette igang.

Little Big Planet starter med at du inntroduseres for en sjarmerende liten tøydukke kalt Sackboy. Sackboy kan bare gjøre enkle ting, som å hoppe å gripe fast i bestemte gjennstander. Men du kan også kle opp Sackboy slik du vill, ved å putte på ham klær og klistermerker for å gjøre ham mer interesang. Dette gir deg muligheten til å vere kreativ under histore delen.

Historie delen ville neppe vunnet en literaturpris for orginalitet historie messig. Du hopper fram over alskens forskjellige landskaper og leveler på jakt etter en ond figur som har fanget andre snille figurer som du må redde. Ved første øyekast kan Little Big Plannet virke som et simpelt to-dimersonalt plattformspill. Men du kan bevege deg mellom tre forskjellige ``dybder`` i skjermen. Nivåene du må gå igjenom er utfordrene og morsomme å spille. Det nydelige nivå designet skinner gjennom hele spillet i skarp kontrast med den fenomenale grafikken og bildekvaliteten.

Mange vil også si at musikken i dette spillet ikke spiller noen spesiel rolle, men den er svert viktig for atmosfæren. Musikken som spilles er fengene popmusikk som passer svert godt med de sjarmerende nivåene. Jeg går fortsat, hele TO år etter at spillet kom ut, rundt å nynner på de fengene melodiene.

Etter historie delen begynner du på den svert innholdsrike creator modusen der du bruker de gjenstandene du samlet i historie delen til å lage dine egene brett. Det er faktisk mulig å lage helt like baner som er lagd i historie delen. De første brettene du lager er satt sammen av teip og binders, men etter hvert begynner du å mestre levell laging fult og helt, da er det bare fantasien som setter grenser. Alt du trenger å vite om Creator modusen blir forklart av en svert koselig stemme, og det gjør det lettere å mestere denne delen av spillet.

Til slutt begir du deg utn på nettet der du kan spille brett som andre kreative mennesker har skapt, eller som vennene dine har lagd. Jeg personelig likte veldig godt den Youtube aktige måten å sette opp denne delen av spillet på. Du kan søke etter helt spesielle ting, eller bare hoppe inn i en helt tillfeldig bane. Det er også mulig å spille fire om gangen på brettene. Dette er nytig når du skal løst oppgaver der du må vere flere personer.

Hvis du har Ps3, er Little Big Planet et sikkert kjøp. Sillet er fylt med moro og dting å gjøre, og slår alle andre spill når det gjelder kreativitet.

Grafikk 10/10

Lyd 9/10