Bioshock 2

Skrevet av: Thelom   2010-03-05

Bioshock 2 var for meg det spillet jeg gledet meg mest til av alle spill. Jeg syntes 1ern var så bra at jeg ikke hadde ord. Et spill som var så orginalt, stemningsfullt og hadde så mye følelse i seg hadde jeg aldri spillt før. Et mesterverk!

I Bioshock 2 går du inn i rollen som en «big daddy», et stort vesen med dykkerdrakt, som passer på små forheksede jenter «Little Sisters». Grunnen til at jentene er forhekset, er fordi de har en slags undervanns larve inne i seg som er en kilde til det genetiske stoffet «ADAM». Adam er svært viktig, og svært sentralt i Bioshock serien, du trenger adam for å kunne skaffe deg «plasmids», som er overnaturlige krefter du får av å genemaipulere deg selv. Dette kan jo høres veldig junk ut, men det gir spillet mer dybde og lengre spilletid.

Som sagt så er du en big daddy i Bioshock 2, men du er ikke en hvilken som helst big daddy, du er den aller første vellykkede big daddyen. Dette gir deg tilgang på både bouncer drillen, og rosies rivet gun! Disse to våpnene var svært fristene i 1ern, der fikk du ikke lov til å plukke dem opp. Jeg synes at utviklerne kunne gjort våpnene litt mer attraktive likevell, du må ta mange våpenoppgraderinger for å gjøre drillen og gunnen brukbar.

Noe denne prototypen også kan som ikke de vanelige kan er å bruke plasmids. Plasmidene er svært forbedret i Bioshock 2. De både ser og høres mye bedre ut, og det er nye oppgraderinger på enkelte av dem. For i Bioshock kan du nemmelig oppgradere både våpen og plasmids, for å oppgradere plasmids trenger du adam. Og adam får du fra little sisterne. I 2ern kan du jo selvfølgelig også adoptere little sistere, i og med at du er en big daddy. Dette er meget repeterende, little sistrene både ser, høres og sier det samme hele tiden. Jeg synes de kunne jobbet mye mer med denne delen, siden det er et av de viktigste tingene i spillet. Når du sanker inn adam ved å adoptere little sisterne, er det viktig å legge ut feller, spesielt i slutten av spillet. Det finnes mange forskjellige feller på spillet, men den beste er Cyclone Trap, spesielt om du får oppgradert den, for da kan du kombinere den med andre plasmids og feste den på vegger.

I Bioshock 2 får du også muligheten til å gå under vann. Det er ikke noe veldig hallelujah over dette, det er kunn få ganger du får være der, og kun i korte stunder. Det går ann å finne slike undervanns larver med adam i seg under vannet. Du får ikke mye adam av det, men det lille teller mye.

En annen viktig del av spillet er det med hacking. Du kan hacke både maskingevær-roboter, sikkerhetskamera og butikker. Hack systemet er svært forenklet fra 1ern (heldigvis!) Nå trenger du bare å trykke på en knapp i rett tid. I 1ern måtte du spillet et små kjedelig mini-spill for hver gang du skulle hacke, det slipper du nå. Det går også ann å skyte ut «Automatic hack darts» som hacker ting av seg selv, dette anbefales sterkt på safer. For noe som er irriterende er de flygende sikkerhets botene! I 2ern skulle de i det minste ha redusert antallet av dem, det foregår tross alt 8 år etter 1ern.

Fiendene i Bioshock 2 er for det meste <<Splicers>>, Innbyggere i Rapture som har blitt forvandlet til zombier av en overdose adam. Du møter også på andre big daddyer du må drepe, for å ta little sisterne deres. Big sistere er blitt mye snakkis når det gjelder Bioshock 2. Big siterne møter du på hver level, etter å ha hjulpet, eller drept alle little sisterne. En big sister har også adam inne i seg.

Jeg vil ikke avsløre noe mye av storyen. Men spillet åpner i 1958, der du passer på little sistern din Eleanor som er ute på adam sanking. Plutselig hører du et skrik, og hun blir fanget av noen folk som jobber for mora hennes Sofia Lamb. Hun får deg til å skyte deg selv i hodet med en pistol, med en slags adlydnings plasmid. Du våkner opp 10 år etterpå til en ruinert by...

Det kan bli mye av å bare mota ordre i spillet. Det er kun få ganger du er midt oppe i storyen. Slutten er spektakulær! Og gir deg et helt nytt intrykk av Bioshock 2! Jeg vil ikke avsløre noe, men den tyder på at det kommer en 3er!

Konklusjon:
Det er fantastisk mange detaljer i Bioshock 2! Både kunstnerisk, skummelt og mysterieskapende på alle måter. Gameplayet er også svært forbedret i Bioshock 2. Det er mye mer action, og mye mer avnsert. Jeg håpet at Bioshock 2 ikke skulle bli et uorginalt og overdrvet action spill, noe det heller ikke ble! Bioshock stemninga blir forstsatt ikke spolert av overdrevet action, og kjedelig skyting. Det er mer mysterieløsende en mysteriskapende i forhold til 1ern, men den creepy atmosfæren av å være i et 40-50 talls metropolis under havet er fortsatt ikke glemt!

Multiplayer:
Multiplayer delen i spillet er ganske kul! Der kan du velge mellom forskjellige typer spill du vil ha, hvilken figur du vil styre, vil du ha en lilla fjær på hodet, eller den klassiske kanin-masken? Det velger du selv! Du får også din egen leilighet i Rapture, dette både høres og er veldig kult! Du kan ikke akkurat kjøpe møbler som i sims, men å i det hele tatt ha en leilighet er kult. Det handler også om å gå opp i level, jo høyere level du er desto mer <<Splicer aktig>> blir du. Du får også premier for å gå opp i level. Som f eks. Maskingevær, eller en ny plasmid. Med multiplayer delen blir Bioshock 2 et must!

Grafikk: 10/10
Gameolay: 9/10
Lyd: 9/10