Heavy Rain

Dette er et spill jeg har ventet på siden E3 i 2009, og jeg har med vilje og hensikt unngått alle anmeldelser for å få oppleve så mye som mulig på egenhånd. Dermed er mye av det som var helt klart for de fleste helt ukjent for meg, og derfor mener jeg at dette blir en veldig ærlig og oppriktig anmeldelse ut i fra mine egne inntrykk og opplevelser. Det er på tide å anmelde Heavy Rain!

Spillet åpner med en innlæringskurve som er perfekt flettet inn i det som skal bli historien til dette spillet. Og hele den første delen av dette spillet er dedikert til at spilleren skal få prøve ut kontrollene og de enkleste og mest brukte kommandoene man gir ved bruk av kontrolleren. Og kontrollene vil til å begynne med virke litt rare, og jeg hadde helt ærlig sett for meg et pek og klikk spill, men kontrollene er likevel fort gjort å venne seg til og lett å bruke.

Med hvert som man avanserer i historien og ting begynner å snøre seg til så legger en mer og mer merke til omgivelsene, og omtrent 3 timer uti spillet så tar jeg meg selv i å stoppe for å se meg rundt kun for å få med meg omgivelser for å komplettere stemningen dette er med på å skape. Grafikken er fabelaktig, og til sammenlikning så tror jeg at ett ansikt alene i dette spillet inneholder flere polygoner enn hele GTA til ps2. Og hele det visuelle konseptet med heavy rain er godt gjennomført og det skaper akkurat den rette stemningen. Dystert og sørgelig er vel de beskrivende ordene jeg vil bruke, og temaet følger spilleren gjennom hele spillet.

Lyden er med og "backer" opp grafikken på en helt enestående måte, og de inntrykkene man får av grafikken og de forskjellige scenene og situasjonene blir så forsterket av lydene og musikken i spillet at jeg er nær ved å kalle det en perfekt oppskrift. Følelsene og sinnstilstanden til karakterene blir svært godt beskrevet ved hjelp av musikken, og er man heldig og har et ok surroundanlegg så vil man bli veldig fornøyd med kvaliteten på lyden!

Til tross for alle disse flotte og veldig bra tingene med grafikken og lyden i spillet så sitter jeg igjen med en følelse av at noe vesentlig mangler. Flere ganger mens jeg spilte ble jeg frustrert og tenkte "hvorfor kan ikke jeg be karakteren gjøre dette" og "hvorfor kan ikke jeg sjekke den tingen nærmere". Der er som tidligere sagt veldig flotte bakgrunner og omgivelser, men så er det bare bakgrunner og omgivelser! Ingenting av dette er interaktivt, og spilleren kan kun benytte seg av eller sjekke de tingene som er skrevet inn i spillets gang. Og for meg så er det lite givende å hente en pakke melk ut av et kjøleskap for å tilfredstille min egen illusjon om at dette er bra for historiens gang. Det blir veldig platt og det som skal være som en interaktiv film blir ikke så veldig interaktiv likevel. Klart, det er spilleren som avgjør at karakterene skal gjøre noe, men jeg føler at dette hadde karakterene klart helt fint på egenhånd uten at jeg skulle blande meg inn i det. For det er ikke noe gøy å hente melk ut av kjøleskapet, sette karakteren din i en sofa eller slå av og på TV'n.

Det vil dukke opp noen scener der man må tenke fort og ta en avgjørelse for hva som skal skje, og disse er veldig spennende og til tider fartsfylte, men igjen så når ikke dette gjennom til meg for jeg mangler friheten til å velge. Et valg mellom høyre og venstre er ikke frihet når jeg ser en løsning i rett fram eller opp! Og de øyeblikkene det er mulig å gjøre slike valg er så stressende til tider at man svært ofte velger feil, og historien får et utfall man ikke ønsker. Nå er jo det et av poengene i spillet, at det skal utfordre spilleren til å tenke i slike situasjoner, men jeg synes det blir for mye og jeg klarer ikke slappe av med historien når slike ting pågår og forandrer historien til noe jeg ikke vil. Og jeg må spille det om igjen for å komme på det sporet jeg ønsket. Eller spille og spille, jeg vil egentlig ikke kalle det for spilling. Jeg styrer karakteren frem og tilbake på skjermen, og det er i hovedsak det hele. De kommandoene man utfører i løpet av spillets gang blir veldig fort monotone og kjedelige og jeg savner virkelig å kunne sjekke ut ting som er rundt karakterene, og plukke opp ting som kan brukes senere. Med andre ord så synes jeg det blir dumt å ikke kunne gjøre en etterforskning "på egenhånd" når det er dette som skal drive spillet fremover. Alt blir mer eller mindre servert meg hele tiden, og jeg slipper å tenke.

Dette er en sammenhengende "computer graphics" film med mulighet for å endre utfallet av historien, men interaktiv? Nei, svært lite!

Jeg gir spillet

Grafikk - 10/10 Dette må vel være noe av det bedre jeg har sett!