Heavy Rain

Skrevet av: BioBouy   2010-02-28

Sonys ambisiøse og banebrytende stortittel Heavy Rain er endelig i klørne til spillelskere verden over. David Cage kjører fullt ut for historiefortelling og følelser. La meg spørre deg om noe, har et spill noen gang fått deg på gråten? Mange tårer felles nok nå som resultat av Heavy Rain på TVen.

Regissøren, som han insisterer på å bli kalt, David Cage har nemlig skrevet en historie uten like fylt med følelser, spenning, spørsmål og vendinger i handlingen. Gjennom spillet følger vi arkitekten og familiefaren Ethan Mars, den deilige journalisten Madison Paige, den utbrente privatdetektiven Scott Shelby og Norman Jayden som er FBI agent. Deres skjebner flettes sammen når Ethans sønn Shaun blir kidnappet av orogamimorderen som kjennetegnes ved drukning, en orkidé og selvsagt orogamifigurer. Mer sier ikke jeg. Noe så fenomenalt må oppleves selv.

Kun en flott historie ville ikke skapt et toppspill helt for seg selv. Heldigvis er resten av elementene i Heavy Rain i verdensklasse også, på hver sin måte. Gameplayet bryter nemlig med normene. Her er det ingen crosshair i midten av skjermen, ikke noe dekningsystem eller hoppeknapp. Du går ved å trykke R2 og styrer med venstre spak. Resten styres av kommandoer som vises på skjermen. Å svinge høyre spak 90 grader er et eksempel. Høres teit ut tenker du kanskje, men dette gir hvert kapittel det tempoet som er ment for det. Når tempoet er høyt, som i en slåsskamp. Starter quicktime events som fikk meg til kanten av godstolen gang på gang.
Personlig har jeg aldri opplevd så gode quicktime events. Det er utrolig hvor mye Quantic Dream har fått til med et gameplaysystem ikke mange spillutviklere velger eller skal jeg si våger å bruke.

Hele eventyret er pakket inn i for det meste veldig fin grafikk. Designet sitter også som skuddet. Enten det er flotte hus, skitne leiligheter, slummer, klubber eller mennesker. Spillet ser en smule grått ut, det er ikke overbruk av farger. Dette hjelper til å skape den dystre triste stemningen. Dessverre er det enkelte ting som ikke er pent. Fjernkontroller og eggerøre f. eks som det virker som om de har glemt når de pusset på utseende. Disse små detaljene trekker det litt ned men grafikken er fortsatt meget solid.
Som grafikken er lyden, stemningsskapende. David Cage mener at musikken kanskje gjør hele 50 % av jobben med å skape stemning. Den viser også hva karakterene føler. Mer hektisk musikk for nervøsitet osv.
Stemmer og snakking er også en del av lydsporet. Talentfulle skuespillere og motion capture gir karakterene liv. Sammen med den gode storylinen skaper dette en del følelsesfylte øyeblikk. Spesielt med tanke på at alle karakterene kan dø før spillet er gjennomført.

Heavy Rain er et nyskapende og vågalt spill, heldigvis fungerer fokuset på historie utrolig bra. Har du en Playstation 3 skylder du deg selv å spille Heavy Rain. David Cage er definitivt blant eliten i spilldesign. En inspirasjonskilde for masser av andre spilldesignere. Jeg gleder meg til å få enda flere toppspill fra denne kompliserte franskmannen.

+ Latterlig spennende, skuespill på toppnivå
- Litt kronglete styring innimellom

Grafikk: 8/10