Prince of Persia Classic

I gamle tider, den store mektige sultanen forlater sitt land, mektige Persia, for å kjempe en krig i et fjernt og ukjent land. Sultanen vet ikke at Jaffar, mannen som han overlatte palasset til, nå styrer landet med et jern grep.
Det er kun en ting som står i veien hans for at planen hans om å overta tronen vil lykkes, nemlig den vakre og ynge datteren til sultanen.

Men hun nekter å være en del av hans onde plan, Jaffar blir forbannet og tryller fram et timeglass, hun har en time på seg å bestemme seg for enten å gifte seg med han og la han få tronen, eller å dø.

Hun kaster seg ned i fortvilelse og håper på at helten hennes kommer for å redde henne, det hun ikke vet er at han, allerede er en fange i fengselet til Jaffar...

Når man starter spillet, er det første man legger til den lekre grafikken, en skitten og gammel fengsels kammer, når du beveger deg litt rund så ser du med en gang at prinsen har lært seg noen nye ting de siste 18 årene. Han kan alt fra elegante baklengse saltoer, hoppe og ta tak i vegger for så å hoppe videre, han kan rulle, han kan alt, han er blitt voksen.

Detaljene er veldig gode, også bevegelsene hans er mer realiske, for eksempel når du sender han i veggen vil han springe inntill den og ta imot støttet med hendene. visuelt er det veldig pent. Lyden er også bra, man hører vann drypper mot steinene, når du springer rund hører du fotskrittene mot det harde underlaget, objekter som detter ned og knuses, dører som åpner seg, alt er veldig bra. Også musikken passer veldig bra inn. Alt dette fører til at en får en veldig god følelse når man spiller.

Man har en liten sommerfugl som viser deg veien noen ganger, særlig i starten. Der fører den deg til kanskje en av de beste tingene med spillet, sverdet. Hvis du trudde spillet allerede var bra, har du enda ikke fått med deg det beste. Jeg husker sverdet veldig godt fra den originale versjonen, og jeg skal låve dere at man får tilbake det samme rushet når man får det nå.

Han plukker opp sverdet og fortsetter helt til man kommer et sted det står en vakt. Vakten ser vår elskede prins og trekker sverdet og går mot han, dette er fantastisk, det er nokk dette som gjør spillet så utrulig bra. Sverdkampene er ikke noe hopp å sprett, slå fort 3 ganger og så har man har vunnet lenger, det er tilfeldig og aldri likt, jeg delte ut det første slaget, vakten blokker slaget mitt veldig enkelt, kling, klang, chakk, han kuttet meg, og som før mister jeg en bit av den totale helsa mi. Jeg går raskt på han igjen, helt uten at jeg aner hva jeg gjør så hopper prinsen og gir vakten et så hard slag at han flyger noen skritt bakover, så går jeg raskt på igjen og plutselig står vi i en skikkelig duell der vi får testet vår virkelige styrke, sakte men sikkert klarer jeg å presse sverdet lengre mot han helt til han mister kontrollen og jeg gir han et skikkelig slag i ansiktet og så kjører jeg sverdet mitt gjennom magen hans. For en kamp tenkte jeg mens jeg sprang smilende videre.

Etter hver level man klarer får man se hvor mye tid man brukte, hvor mange du drepte, hvor mange ganger du dødde osv. Så får man en score som vises på leaderbord,et. Man får masse achievements når man spiller, for eksempel får du en når du finner sverdet.

Spillet inneholder flere moduser, deriblant Normal. Time attack og Survival.
Når man spiller en level om igjen kan man ha et spøkelse av deg med din gamle tid så kan du på en måte kappkjøre med den. Det er ingen tids frist på selve banene, men husk, du har kun en time hvis du vil redde prinsessen din.

Dette er nokk et av de beste spillene ute på markedsplace, det koster 800 points og er mer en verd det. veldig bra oppløsning på en hd tv, men selv med en vanlig tv er det også helt fantastisk. Dette spillet kommer til å underholde deg veldig mange timer framover, hvorfor ikke laste ned en trail versjon av det, for å reise tilbake til 1989 og oppleve denne klassikeren igjen, tilsatt noen nye moderne krydder?

Pluss = utrulige kule sverdkamper, masse action og kampklare soldater. Slowmotion dodge effektene er bære helt råe.

Minus = akkurat som klassikeren, ganske vanskelig.

Grafikk:9