The Hobbit

Vivendi lagde i 2003 et eventyrspill basert på Tolkiens fantasy-bok ved navnet The Hobbit. Spillet hadde undertittelen "A prelude to The Lord of The Rings". Her beginner jeg allerede å under over den soleklare lisens-tittelen. Er dette et spill som bare skal melke Ringenes Herre litt mer? Etter å ha spilt gjennom eventyret fant jeg ut at jeg skulle anmelde The Hobbit, et spill som alt i alt viser seg å være et ok eventyrspill.

Spillet er som sagt basert på Tolkiens roman ved samme navn. Og som du kanskje har merket handler spillet om en hobbit, en hobbit ved navn Bilbo. Bilbo lever et fredelig liv i Hobbitun før en dag trollmannen Gandalf dukker opp med tretten dverger. Gandalf og følget hans gir Bilbo et forslag om å bli med dem for å stjele dragen Smaug sin skatt. Til slutt overtaler eventyrlysten i Bilbo han til å bli med på det som skal vise seg å være et spennende og episk eventyr!

Spillet inneholder 12 kapittel, og man starter altså i den koselige hobbitbyen Hobbitun. I første kapittel blir man introdusert for kontrollene mens man flyr rundt og gjør småoppdrag for innbyggerne. Mellom hvert kapittel kommer en liten cutscene med illustrasjoner mens en hyggelig fortellerstemme forteller historien. Dessverre merker man kjapt at spillet er ganske så lineært, med usynlige vegger eller høye gjerder de stedene man ikke får gå. Dette ødelegger ikke spillet katastrofalt mye, men jeg synes selv at Vivendi kunne tenkt ut en annen smart måte for å avgrense banene på.

Da man så får styre Bilbo, er det lett å skjønne at kontrollene i spillet egentlig er ganske simple. Vivendi ser ikke ut til å ha lagt mye arbeid i å optimisere kontrollene. Det er ikke få ganger lille Bilbo har hoppet rett ned i et juv fordi han ikke hørte på meg. Ikke misforstå meg nå, kontrollene funker. Det er bare noen ganger de er altfor upresise. Kameravinkelen ødelegger også litt, for enkelte steder ble jeg, som vanligvis er en tolerant gutt, ganske så irritert fordi jeg for tjueandre gang falt ned i et av de mange juvene inne i orkehulene.

Selv om spillet ikke er helt perfekt på mange punkter, er grafikken grei og spesielt lyden overraskende bra. Visuelt så ser spillet ganske så pent ut, etter standaren den gangen det ble utgitt (2003). Jeg husker spesielt et øyeblikk da jeg gikk ut av en hule, bare for å bli møtt av synet av endeløse grønne åser som blir badet i gyllent sollys. Eller da jeg blir sendt ut for å finne brensel en våt natt og regnet pisker meg mens det tordner og lyner et sted over de snødekte fjellene. Figurene er animert på en god måte, og ingen fiender beveger seg på dumme måter som man ofte merker i nyere spill.

Lyden er noe som virkelig skinner i dette spillet. Spesielt musikken er fantastisk og stemningen i dette spillet hadde i hvert fall ikke vært den samme uten den. De mange stemmene til folk rundt om i Midgard passer overraskende godt, noe som veier opp for de andre negative sidene med spillet. Uten lyden hadde The Hobbit ikke blitt det samme, og enkelte stemmer kan jeg enda lett huske like lett som den gangen jeg var seks og satt og spilte dette.

Et spill som dette blir noen ganger veldig avhengig av kampsystemet, spesielt siden det er et haug av tusser, edderkopper og andre styggedommer som står imellom deg og skatten. Jeg har egentlig veldig delte meninger om dette. Ofte funker kampene veldig bra, andre ganger blir man frustrert over at man bl.a. ikke kan blokkere slag. Heldigvis finnes det spesialangrep man kan gjøre, så man ikke blir altfor gal av at fienden gir lille Bilbo bank.

The Hobbit har faktisk et lite hint av rollespill med i oppskriften og. Etter hvert kapittel kommer en oppsummering av hvor bra man gjorde det. Oppsamlede sølvpenger kan da brukes til å kjøpe "health potions", drikker som fyller opp helsemåleren din og lignende. En annen smart ingrediens i dette spillet er at falne fiender slipper fra seg krystaller, kall det "xp" om du vil. Etter hvert som man samler flere av disse krystallene, fylles en måler opp. Til slutt får man en større helsemåler og kan begynne på nytt med å samle krystaller.

I The Hobbit fins også noe annet som heldigvis veier opp for de litt lineære kapitlene i spillet, nemlig alle hemmelighetene. I hvert kapittel fins det dusinvis med skattekister gjemt vekk i kroker og kratt. Disse er vanligvis fylt med sølvpenger og andre kjekke ting. Man har også alle de små avstikkerne man kan finne, som ofte fører til en eller annen kjekk oppdagelse i form av en skatt og lignende. Som sagt redder dette spillet bittelitt, slik at man ikke føler man bare går på en rett sti.

Hvis du har sett Ringenes Herre-filmene så vet du sikkert at det dreier seg om en ring. Vel, det har seg slik at det var Bilbo som fant denne ringen først, og dette øyeblikket skjer litt inne i spillet. Med ringen innføres en ny spillemåte, nå kan man nemlig snike seg rundt usynlig. At spillet nå for et stealth-moment er for min del strålende og på enkelte oppdrag er man helt avhengig av å være usynlig.

Mine meninger om dette spillet er egentlig ganske todelte. Det er fullt av åpenbare mangler, men blir reddet av en ulovlig god historie, herlig stemning og fantastisk lyd. Min konklusjon er som følger: The Hobbit er et bra kjøp hvis du digger Tolkien og de ufattelig gode historiene hans. Om du leter etter noe Ringenes Herre digg å lade opp med før filmen i 2011 er dette også anbefalt. Hvis du derimot leter etter et avansert eventyrspill/rollespill, styr unna! Da vil du nemllig ergre deg over alle de typiske "barnslige" detaljene ved spillet. The Hobbit får en sterk 7er fra meg, men det hadde ikke trengt mye mer før det ble en 8er.

Grafikk: 7/10 Ganske så flott!
Lyd: 8/10 Overraskende!
Gameplay: 6/10 Ikke helt plettfritt...