The Beatles: Rock Band

Jeg skal starte med å si: Jeg er en blodfan av Beatles, og har vært det siden jeg begynte på skolen. Men selv om jeg liker The Beatles så kan jeg si at dette spillet er så bra som jeg og de andre som har anmeldt det er, selv om du ikke liker Beatles.

Jeg skal begynne med selve følelsen av spillet. Når spillet for første gang starter, og når introen er ferdig, da sitter man igjen uten ord. Man blir så glad, og imponert over det kjente kjære mikset supert sammen! Så "epic"!
Menyene ser fine ut, med fin HD artwork i bakgrunnen. Beatles sanger spilles i bakgrunnen og alt er bra. Som vanlig på Rock Band så er det story, quickplay, options, music store, og mer. Det første jeg gjorde var å gå inn i Music Store og kjøpe Abbey Road albumet og Sgt. Peppers albumet + Norwegian Wood fra Rubber Soul, og All You Need Is Love.
Da sitter du igjen med utrolig mange Beatles låter til quickplay, og det anbefales for alle, siden det er så utrolig mange bra sanger på Abbey Road og Sgt. Peppers!

Storyen har alltid vært vel og bra, men har fort blitt droppet for quickplay, for man gidder ikke alltid spille alle sangene på nytt. Sånn er det ikke i The Beatles: Rock Band! For her spiller du jo historien til The Beatles. Storyen er super, med de historiske venuene, guttene sin forandring til modne musikere. Det funker som smurt! Og i tillegg samler man bilder ved å få 5 stjerner på sangene, og med bilder unlocker du videoer av Beatles, som er utrolig bra ekstramateriale!

Gameplayet er supert! Låtutvalget i spillet er kjempebra, selv om det kunne vært tatt med flere låter og kansje blitt tatt med litt færre låter fra ungdomstiden, siden disse ikke er så veldig artig på noen instrumenter synes jeg. For all del, det er valgt godt, men sanger som Boys og If I Needed Someone kunne blitt byttet ut med andre sanger. Ialfall... En nye feature er å kunne koble til 3 microphones. Akkurat som The Beatles! Det funker supert, bare alle har et snev av sangstemme, i motsetning til kompisen min. Som vanlig er det en gitar og en bass mulig, og tromme. Og man er så heldig at det følger med en mikrofonstang med spiller, så man kan spille og synge at the same time!
Bandplayet funker supert! Det er helt svarte underlag på notekartene, noe som er utrolig bra. Vanskelighetsgradene er perfekt regulert, og alle de bra funksjonene fra Rock Band, slik som interfacen, redding av bandmates og slikt er med. For eksempel synes jeg Guitar Hero interfacen er dritdårlig, jeg vet ikke hvordan multiplier jeg har eller om jeg har starpower!!

Grafikken er super! Bakgrunnsanimasjonene er kjempebra laget, og har alltid noe med sangens tema å gjøre. Utrolig bra laget! Figurene er gjenskapt bra, og er veldig detaljrike og ser akkurat ut som dem selv i den perioden. Det er overall super HD grafikk.

Lyden er selvfølgelig det beste med spillet, det er jo de orginale mastertapene. Og Harmonix har virkelig gått med på krav for å få tilgang. For Beatles er jo helligdom. Jeg selv er veldig glad for at de finnes orginale digitalt. Ikke på spotify eller noen plass. For å ikke ødelegge de fine sangene, så har de for eksempel redusert lyden når du bommer kraftig. Og det går ikke an å dundre laus på trommene på begynnelsen av en sang, noe som irriterer meg sykt, når kompisen min skal spille en dum trommesolo mitt i introen, da koker det! Og det er ingen rotete mellomspill på tromme for å få star power, det er bare å treffe en blinkende symbal.
Og lyden av Beatles er hypnotiserende...

Instrumentene er nok de kuleste og beste ever. Det er en 100 % likens size bass som Paul sin Höfner fiolinformet bass. Den ser super ut, med fine skinnende detaljer. Profesjonell. Trommene ser kjempebra ut! Det er kopi av trommer som Ringo brukte. Og det er god sprett i trommene, og det er ekstra tjukt på midten, så de holder lengre. Basspedalen gir ekstra god tilbakesprett, og har Lucy In the Sky-art på seg ser det ut som. Det følger også med en plate, sånn som er på forsiden av basstrommen, der det står The Beatles!... Micen er helt normal, og funker bra. Men jeg har skrudd ned Mic Volume, for jeg liker The Beatles sine stemmer bedre enn min. Jeg har også kjøpt George sin Gretch Duo Jet separat. Den ser bedre ut enn noen GH eller RB-gitar noensinne. Svart, sølv og hvit, mmmmm....

Konklusjonen er at The Beatles Rock Band er Harmonix og Apple Corps sin baby nå. Ingenting får skade den fin musikken! Dette er ifølge meg, det beste musikkspillet noensinne laget! Og på topp 3 over beste spill ever. Det er så dyktig, grundig og detaljfylt gjennomført at det er 100 % profesjonelt, de lager ikke bare en kopi av Rock Band 2, legger til sanger og spytter det ut på markedet for å tjene mest penger, som Activison. Dette spillet fortjener helt klart 10/10!

Grafikk: 9/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 10/10