Muramasa: The Demon Blade

Jeg har kjempet mot alt fra demoner til ninjaer, jeg har dratt rundt i et fantastisk landskap og vært en del av to flotte historier. Jeg har vært en del av Muramasa the Demon Blade.

Det første som slår deg når du begynner spillet er grafikken. Den er rett og slett så nydelig at det er vanskelig å forklare med ord. Alt er laget i flott 2d grafikk med et hav av detaljer som aldri stopper å overaske og trollbinde. Grafikken har også en unik visuell stil som får hele spillet nesten til å virke som et eneste levende maleri. Alt fra det brennende helvete til stranden med de vakre bølgene er så perfekt laget som mulig og når alt flyter så godt som det gjør burde det ikke være tvil om at dette spillet har noe av det beste visuelle på lang, lang tid. Spesielt hvis man tenker 2d.

Musikken i spillet står i tilegg i stil med grafikken og når den tydelige gammeldags japansk inspirerte musikken spilles i bakgrunnen og bølgene slår inn langs land der man løper på stranden føler man virkelig at man er en del av et japansk eventyr. Godbitene stopper ikke med det heller, ikke for oss som er glade i Japan i alle fall. For all dialogen i spillet foregår nemlig på japansk med flotte snakkebobler med engelsk i tilfelle vi ikke skulle forstå det de sier. Dette passer også ganske greit siden all handlingen i spillet foregår nettopp i Japan.

Dette bringer meg over på historien, eller historiene siden det faktisk er 2 stykker. Den ene handler om gutten Kisuke og den andre om jenten Monohime. Kisuke blir forfulgt av horder av ninjaer for noe han ikke selv husker og etter hvert som historien går videre får vi vite mer og mer om hans fortid og hva som gjorde at han blir jaktet sånn som han blir. Monohime historie er litt annerledes, hun får kroppen sin overtatt av en ond legendarisk sverdmester og må gå med på sin plan for å få den tilbake. Historien er kanskje ikke spillets sterkeste punkt, men den er likevel grei nok til at man blir noenlunde engasjert samtidig som den forklarer hvorfor man gjør det man gjør. Dessverre er den ikke av lengste sorten og hvis man spiller på letteste vanskelighetsgrad som ikke egentlig er så veldig lett, kommer man nok ikke til å bruke noe særlig mer en 15 timer på det til tross for mange sverd å samle på og leirer å bekjempe.

Så kommer vi til kjernen av spillet, nemlig gameplayet. Muramasa er i all hovedsak et action spill, noe man fort merker når fiender først begynner å komme. Man har bare en angreps knapp i spillet og derfor er det sikkert mange som er redd for at det for skal bli repeterende og kjedelig å sloss, men fortvil ikke. For man kan nemlig få forskjellige angrep avhengi av hvilken retning spaken står i når man trykker knapen. Man har også et spesial angrep som er unikt for hvert sverd i tilegg til at man kan skifte sverd for å bruke noe som kalles quick draw som skader alle fiender innenfor skjermen. Bland dette med muligheten for at sverdene brekker, god bevegelighet og flyt, to hovedtyper sverd med hver sine egne angripsmåter og mange unike fiender og man har et vellykket kampsystem som gjør at spillet ikke blir kjedelig å spille med mindre man spiller veldig mange timer i strekk.

For å gi deg enda mer motivasjon til å kjempe mye i spillet har utviklerne bestemt seg for å ta med noen enkle, men velfungerende RPG elementer som blant annet muligheten til å gå opp i nivå etter hvert som man kjemper seg igjennom spillet. Dette blir belønnet med at man får mer helse i tilegg til at man kan bruke enda kraftigere sverd å knuse motstanderne sine med. Man får i tilegg sjeler av å beseire fiender som gjør at man er i stand til å lage sverd.

Alt i alt er Muramasa et godt gjennomført spill med en unik og flott visuell stil med passende musikk til, en historie som er god nok for de fleste og et action orientert kampsystem som gruser det meste. Dessverre lider spillet av det man vil kalle et kortvarig liv og når man først er ferdig med det er det ikke så mye å komme tilbake til. Det kan også bli en smule repeterende hvis man tar alt i et og min anbefaling er å ta det litt etter litt for å nyte spillet fullt ut. For da kan jeg garantere deg at du får en fornøyelig opplevelse.

+ Flott stemning skapt av grafikken og musikken
Godt kampsystem

- Veldig kort