Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Left 4 Dead 2

Left 4 Dead 2 har flere zombier, flere våpen, flere baner og... ja, mer av alt. Men eier kvantiteten kvalitet?

Left 4 Dead 2 er en nesten direkte oppfølger til det første spillet, og har det samme prinsippet: Et mystisk virus har gjort 95% av jordas befolkning til zombier, og du samt tre andre overlevende som ikke ble smittet skal splatte zombier i store mengder for å overleve, helst over nettet med 3 andre spillere. Denne gangen stifter vi bekjentskap med nye overlevende: Den feite fotballtreneren med kallenavnet Coach, TV-reporteren Rochelle, hillbillyen Ellis og gambleren Nick. Dessverre har disse langt fra like mye personlighet som eks. Louis fra førstespillet, men du greier nok å overleve det. Å overleve zombiene derimot...

Spillets grafikk kjører fortsatt på Source, men det er vanskelig å tro at det er samme motor med tanke på detaljene lagt inn i spillet. Grafikken ser virkelig fin ut der den svever mellom realistisk og cell-shading, og banene er utrolig godt detaljert. Spillets mange zombier kan også i større grad bli partert her, og til tross for kroppsdeler overalt lagger ikke spillet (utenom de gangene du sprenger 25 stykker med en bombe samtidig), heller ikke med store mengder zombier på skjermen.

Lyden er fortsatt en viktig del av spillet, selv om musikken er langt fra like bra som i førstespillet til tider. Der all musikken i eneren var virkelig creepy og stemningsfull er musikken her ikke skummel i det hele tatt. Istedenfor pianoknusing og strykere, får vi Blues/Rock og fiolin-musikk. Greit nok, Blues/Rock er bra musikk, men kanskje ikke for et zombiespill. Heldigvis er det rimelig lett å skifte ut musikken i PC-versjonen etter behov. Lydeffekter og tale derimot er av topp kvalitet, og zombiene høres fortsatt forskjellig ut fra gang til gang, samt at stemmeskuespillet er troverdig mesteparten av tiden. Og så er spesialzombiemusikken fortsatt med, slik at du kan bruke lyd til å vite hva som venter deg.

Spesialzombier ja. I tilfelle du ikke har spillt eneren skal jeg forklare hva det er: Spesialzombiene (Special Infected) er folk som har blitt mutert av overnevnte virus, og har fått evner ikke andre zombier har. Dette inkluderer å kunne spy slim, få lengre tunge som han kan dra ting med eller til og med få overmenneskelig styrke. Left 4 Dead 2 byr på tre nye slike Special Infected: Spitteren, ei hurpe som spytter syre på bakken, Jockyen, en liten gnom som voldtar hodet ditt og tar kontroll over kroppen din, og Chargeren, en hillbilly som løper mot deg med sin gigantiske arm og smeller deg i bakken. Disse nye zombiene er med på å gjøre spillet mer variert, og er en godskjent oppgradering.

Men når alt kommer til alt går jo spillet ut på å drepe horder av svake zombier, og det er den delen som virkelig får spillet til å skinne. Der du i eneren kun hadde noen få skytevåpen har du massevis av snadder til å splætte zombier med. Motorsager, granatkastere, Ak-47, økser, Desert Eagle, gitarer, stekepanner og Combat Shotguns er bare noen av de nye "verktøyene" du kan leke deg med. I tillegg til dette har man muligheten til å finne oppgraderinger til våpnet, som inkluderer brennende og eksploderende ammunisjon, samt lasersikte. Tro meg, å løpe rett inn i en hær av vanndøde med motorsagen din er mer tilfredsstillende en 1000 splætterfilmer samtidig! Jeg anbefaler å drite i pistolene, og heller ta med deg nærkampsvåpen igjennom hele spillet for ultimat nytelse.

Banene i spillet er mer variert en i det første spillet, og har alle sine særegne preg: Du begynner i et brennende hotel, men kommer snart til et kjøpesenter, et tivoli, en sump, ei landsbygd og til slutt New Orelans, der alt avsluttes. Spillet har totalt 5 "campaigns" der hver campaign inneholder 4-5 baner, og banedesignet er som alltid fantastisk. Det fins også andre spillmodus med sine egne baner, inkludert: Versus, der et lag spiller som overlevende og det andre laget spiller som zombier, Survival, der du skal overleve så lenge som mulig og den nye Scavenger hunt, der man skal samle bensinkanner. Men ærlig talt syns jeg det var litt få baner til survival.

Dette spillet er et slikt spill man får lyst til å sitte å kose seg med time etter time på regnværsdager uten å tenke på samarbeid eller multiplayer. Dessvere går ikke det fult og helt, da bottene er dummere en noen gang, og jeg tror de faktisk slår bottene fra Counter-Strike Source i dumhet, noe som er litt av en bragd. Når du bli holdt nede av en zombie kalt Hunter kan det ta lang tid før bottene gidder å hjelpe deg, og de insisterer på å stå så nært som mulig zombien før de skyter han. Dette gjør at du i større grad en i eneren er tvunget til å spille online for den beste opplevelsen, og gir ikke mye rom for soloaction uten å tenke samarbeid.

---

Alt i alt er Left 4 Dead 2 et solid spill, men Valve kunne godt ha gjort det mer tilgjengelig for vi som bare har lyst til å splætte zombier uten mål og mening.

Grafikk: 9/10: Source blir faktisk yngre med årene, men er fortsatt ikke like bra som en del andre motorer.

Lyd: 8/10: Skrekkfilmmusikk er byttet ut med Blues/Rock og felesoloer. Heldigvis er lydeffektene og stemmeskuespillet bra.

Gameplay: 9/10: Alt virker som det skal, utenom bottene. Kontrollen sitter som støpt og er responsiv og nøyaktig.

Multiplayer: 10/10: Skal du spille dette spillet, spill det med dine venner over nettet for best resultat.

Holdbarhet: 8/10: Selv om spillet endrer seg for hver gang du spiller det, burde det ha hvert flere baner.

BESTE ØYEBLIKK: Når du splætter et par dusin zombier med motorsag!

VERSTE ØYEBLIKK: Når bottene ikke gidder å hjelpe deg.

Achivements:
Brukt med tillatelse av AcH Clawed

Achivementene i spillet er ganske hardcore sammenlignet med førstespillet, og det er ikke mange du kan få uten å virkelig streve for dem. Selv om du ikke trenger å drepe 53,376 zombier her for en achivement, må du eks. komme deg igjennom en kornfabrikk infisert med livsfarlige hekser uten å bli oppdaget av dem en eneste gang. Og ja, jeg prøvde, det var vanskelig siden de går rundt på måfå hele tiden! Også achivementen å drepe den nesten udødelige Tanken med nærkampvåpen kan jeg bare drømme etter.

Achivementene er ganske originale, men som sagt er enkelte veldig slitsomme å få tak i. Ingen av dem spoiler noe av historien.

Vanskelighetsgrad: 9/10

Oppfinnsomhet: 9/10

Morsomhet: 7/10

Spoilers: 10/10 (ingen spoilers)

Samlet karakter: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10