Halo Wars

Jeg elsker strategi. Alt som har med strategi å gjøre for det meste. Har brukt hundrevis av timer på spill som Age of Empire, Empire Earth og Rome Total War. Men jeg er ikke så ensidig at det bare er strategi som interreserer meg. Jeg digger også fiksjon, historie og fantasi. Når jeg var yngre begravde jeg meg i bøker som ringenes herre, Star Wars og Harry Potter. Halo universet, Bungies fantastiske univers er det dypeste og mest fantastiske (etter min mening) universet rundt en bok eller spill eller noe annet noen sinne. Det konkurrerer med Tolkiens Midgard i mine tanker om det beste. Så ja, jeg er en Halo fanboy. Jeg har tilbragt mange timer med Halo spillene. Spilt bare for å utforske. Finne ut så mye som mulig, og jeg har blitt godt kjent med Halopedia.

Når jeg da fikk høre at mitt elskede Halo skulle bli et strategi spill, og ikke bare et strategi spill, men et spill laget av Ensemble studios, Skaperne av Age of Empires (det første strategi spillet jeg noengang forelsket meg i) begynte jeg å gråte. Helt sant, jeg lente meg bakover i stolen og lot tårene trille av glede. Ventingen på at spillet skulle komme ut virket for lang. Og da det endelig kom ut var jeg i butikken idet de åpnet og hentet min forhåndsbestilte samlerutgave.

Men i fare for at dette skal bli mer en blogg enn en anmeldelse kutter jeg her og kommer til poenget.

Først et raskt innblikk i historien:

Året er 2525 og et lite skip bemannet av Kig-yar "Jackals" er på jakt etter skatter oppdager et skip bemannet av mennesker. Denne første kontakten mellom en Covenant rase og mennesket går ikke så bra da Kig-Yar soldatene angriper og border skipet og et til i nærheten. Romkontrollen på menneskekolonien Harvest liker ikke dette (selvfølgelig) og setter en felle. Sergeant Johnson og Byrne overmanner og dreper hele mannskapet ombord på covenant skipet. Covenantene sender et annet skip like etter for å forhandle, men en missforståelse gjør at det bryter ut kamper mellom de to gruppene og Covenant erklærer krig.

Harvest blir angrepet og invadert av Covenant. Seks år senere er et lite menneske kontrollert skip i nød og UNSC Spirit of Fire blir sendt for å hjelpe. Vel fremme ved Harvest oppdager de at Covenant leter etter noe på planeten. Ikke lenge etter bestemmer de seg for å ta planeten tilbake, og det er her Halo Wars starter.

I løpet av spillet kjemper menneskene (Captain Cutter, Sergeant John Forge og Doctor Ellen Anders og resten av Spirit of Fires Mannskap) mot Covenant (anført av The Arbiter (en eldre versjon, ikke han vi kjenner fra Halo Trilogien) og The High Prophet of Regret) i en kamp for å ta Harvest og finne ut hva det egentlig er the Covenant prøver å gjøre.

Gameplay:
Dette er et strategi spill på Konsoll. En ting som ikke er så lett å få til da man istedenfor massevis av knapper på et tastatur kun har kontrollen med et begrenset antall knapper. Så det er naturlig nok en del som er strippet ned på, men det er til tider alt for mye. Det er lett og enkelt å bevege seg rundt, velge enheter og sende dem rundt. Du ser på spillet ovenfra som i de fleste andre spill i sjangeren og kan også zoome inn og ut, rotere kameraet og vet et enkelt tastetrykk hoppe fra base til base for å lett kunne få oversikt over situasjonen men det er så mange kommandoer jeg savner.

Kan være fordi jeg er blitt bortskjemt med store strategispill som Rome og Empire Total war, Empire Earth og Command and Conquer, men det er bare noe som mangler ved dette spillet. Et annet problem er at det kan bli en smule kjedelig i lengden.

Oppdragene er ensformige og altfor enkle. Det eneste som holder meg til å spille spillet i en lengre periode er å få et innblikk i historien, finne Easter eggs og prøve å gjøre det så vanskelig for meg selv som mulig.

Multiplayer er noe Bungie alltid har vært gode på. Halo serien har tidenes suksess med Matchmakingen sin. Halo 3 sin mulitplayer blir ofte oppdatert og det er lett å se hvor mye arbeid Bungie legger inn i sitt mesterverk. Dessverre kan ikke det samme sies om Halo Wars. Multiplayer delen her er bare.. jeg klarer ikke helt å beskrive det, men det fungerer bare ikke. Akkurat som i Halo 3 går det raskt og enkelt å velge hvem du skal være, hva du skal være og hvilken spilltype du vil spille. Men til å være multuiplayer på et strategi spill er det bare lavmål.

En vanlig multiplayer match er mer avhengig av hvem som klarer å trykke raskest slik at han får flest Scorpions først fremfor hvem som er den beste strategen. Er du rask vinner du. Så enkelt er det. Uten tillegspakker er det derfor ikke gøy å spille multiplayer.

Heldigvis har det blitt sluppet en strategi pakke som faktisk legger til et strategisk aspekt ved dette spillet, men jeg går ikke noe mer inn på disse nå annet en at de virkelig legger til holdbarhet i spillet sin mulitplayer del.

Men til å være et strategispill på konsoll og et Halo spill (dessverre ikke designet av Bungie) er det brukbart. Kontrollene er som sagt enkle og lekne å bruke og selv om det er lite variasjon i oppdragene er det spennende å utforske og leke seg i spillet.

Lyd:
I motsetning til det middelmådige Gameplayet er Musikken og lydeffektene som alltid i Halo serien perfekt. Martin O' Donell har ikke laget musikken her, men det er lett å høre at Stephen Rippy har blitt inspirert av Halo Trilogiens musikalske Geni. Musikken er episk, engasjerende og livlig og passer som i alle Halo spill perfekt til situasjonen. og "Spirit of Fire" som er åpningssangen i Halo Wars samt mest kjente sangen fra spillet er en av de beste sangene i hele spekteret av Halo Soundtrack.

Resten av lydeffektene er gode. En gruppe med Ghosts som skyter på fienden høres ut som det det er, og et maskingevær låter som et maskingevær skal. De har tatt lydeffektene fra Halo serien og endret dem litt slik at de passer bedre til det spillet de er i og den måten man ser spillet fra.Man er ikke personen som fyrer av våpnet, man henger i luften mange meter over dem og lydeffektene er endret derreter. Og de endrer seg også etter hvor langt du er fra situasjonen og hvor mye du har zoomet inn.

Grafikk:

Grafikkmessig er Halo som alltid vakkert. Halo Wars har et nydelig blanding farger og teksturer som er blandet sammen i en herlig verden som er oversiktlig, ryddig og utrolig vakker. På samme måte som Halo 3 var og er. Alt av animasjoner går knirkefritt og eksplosjoner, munningsild, fotspor i snøen, ALT er akkurat som det skal være og det er herlig. På samme måten som lyden er Grafikken noe som gjør at man blir trukket til spillet og får lyst til å spille bare for å se på hvor fin verdenen er. Hvor glatt alt går, Hvor nydelig Menneskene og Covenants ser ut der de sloss for livet mot hverandre..

Holdbarhet:
Som sagt tidligere er det dårlig holdbarhet både på selve spillet og multiplayer delen. Og det er så synd når spillet er så nydelig å se og høre på! Spillets "gå der drep dem oppdrag" lett krydret med "gå dit hent dem oppdrag" blir bare ensformig og kjedelig i lengden. Og når noen av oppdragene også går på tid slik at man kan ende opp med å tape fordi man ikke rakk å gå de siste to meterene fra der man er til det stedet man må være på når timeren går ut er bare irriterende og ødeleggende for spillfølelsen.

Easter eggs og Hodeskallene fra Halo Trilogien har gjort at de er så holdbare og morsomme å spille, her også det ødelagt. Det er så og si ingen easter eggs og istedenfor å utforske verdenen for å finne hodeskallene får du den nøyaktige posisjonen oppgitt av spillet når du har klart bonusoppdraget på hver enkelt bane.

Men heldigvis har det da kommet ut tillegspakker som forlenger spillfornøyelsen og som gjør spillet som til tider er blottet for all strategi til det mer strategiske spillet ejg hadde ventet.

+ : Herlig lyd og riktig Halo stemning, Fin grafikk og Gode tillegspakker som forlenger spilelts levetid.
- : Ensformige oppdrag, irriterende deler, Lite strategiske aspekter.