Halo 3: ODST

For det første må jeg bare si: Halo 3: ODST er ikke en fullverdig oppfølger. Det er jo bra, men kan ikke måle seg med Halo 3. Jeg skulle virkelig ønkse at de kunne lage Halo 4 med Master Chief.

Storyen handler om at du er en ny soldat i en squad som skal på oppdrag. Folkene i squaden har forskjellige personligheter og skills, f.eks. Romeo er sniperekspert. Men oppdraget går galt og squaden blir spredd utover byen. Da er det opp til deg å lete etter spor og finne squaden din. Så du vandrer rundt i byen om natten, går frem og tilbake mellom signaler i byen. Når du finner et spor, hopper du inn i rollen som en av soldatene i et flashback. Det er dette som er lyssiden av spillet.

Disse flahbacksene er i ekte Halo-ånd og er super å spille gjennom, stappet av action, følelser og en følelse av å ha lyst til å spille det igjen! Og alt kan gjøres med en venn local eller 3 andre online!

Den negative siden av storyen er: det er veldig stillestående og kjedelig å vandre rundt i byen som The Rookie! Du bare trasker frem og tilbake, har det gøy med flashbacket og møter av og til en tropp med fiender. Dette er en del som godt kunne vært kuttet ut.

Lyden er super! Spillet er preget av den typiske Halo musikkstilen, og det er veldig god stemmespill. Det er god lyd og våpnene høres ut som de skal, selv om det ikke er veldig realistisk lyd på SMG og maskingevær i motsetning til COD4 eller Bad Company.

Jeg synes det er dumt at GR sier at grafikken er stygg av og til. For den er kansje ikke super, men den er god. Grafikken er egentlig ikke oppgradert i det hele tatt fra Halo 3, men Halo 3 hadde jo god grafikk da :)

Med spillet følger det en multiplayer disk. På den er Halo 3 multiplayeren, med online, local og forge. Det følger også med alle Halo 3 mapsene, Heroic map pack, Legendary map pack og Mythic map pack + 6 nye maps, sånn jeg har forstått det! Det er jo en super deal! Og dette funker bra siden ODST stilen, med liv og sånn ikke hadde funket så bra i klassisk slayer.

Firefight er en ny modus, som er en kopi av Horde, bare at det tar mye lengre tid. Jeg og en kompis brukte 3 timer på å gjøre 6 sets. Og det gidder man ikke gjøre så ofte! Men modusen funker bra, selv om det er noen skulls som bare er urettferdig, som: at fiender reflecter skudd, at fiender har x2 health! Disse er feige! Men noen er bra, sånn som den der de kaster granater hele tiden. Ellers funker det bra, og man kan være 4 folk online eller 2 offline, noe som er utrolig artig når man samarbeider! Men etter det jeg har prøvd, så er det bare en bane med vehicles på, og det er veldig dumt, fordi de store banene er best, synes jeg...

Halo 3: ODST er et veldig bra spill, med god grafikk og lyd, bra moduser, og nesten super story! Og multiplayeren fra Halo 3 og firefight gir det lang holdbarhet.

Grafikk: 8/10
Lyd: 8/10