Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Need for Speed: Shift

Det har kommet veldig mange Need for Speed-spill fra Electronic Arts disse årene, men desverre så har mange av dem ikke vært så spessielt gode som Need for Speed: Undercover, og etter all den dårlige kritikken til Undercover ble det vurdert om at Electronic Arts måtte stenge Need for Speed studioet for godt, men slik ble det ikke! Etter ganske så mye vurdering bestemte EA seg for å utvikle noen nye Need for Speed spill til hver plattform slik som Nitro til håndkonsoller og Shift til konsollene og PCene. Og jeg er glad for at utviklerne av Need for Speed-serien fikk en siste sjanse til å utvikle Shift, og svaret får du i denne anmeldelsen!

Fra gate til banekjøring

Need for Speed: Shift må være en stor milepær for EA etter alle de andre dårlige NFS-spillene.

I Shift dreier det seg ikke om pene og vakre damer som sier klar-ferdig-gå ved start og heller ikke gate kjøring for i Shift dreier det seg om realistisk bane kjøring og det viser seg fort at utviklerne hos EA har sett mye på spill som Gran Turismo og Forza MotorSport.

I Need for Speed: Shift dreier det seg altså om realistisk gatekjøring. Det første du gjør når du starter opp Need for Speed: Shift er å starte en ny kariere. I kariere modusen kan du gå online å kjøre mot andre spillere som jeg desverre ikke har testet. Når du altså starter opp din nye kariere så må du aller først kjøpe deg en bil, og når du har kjøpt en bil kan du starte på ditt første race. Du vil tjene penger på å vinne racene og for lengre opp på rankelisten mot dine konkurrenter du kommer for mer penger tjener du.

Det er også noe i Shift som heter Precision og Aggresion, Precision er om hvor nøye du er på banene, altså at du ikke glir ut eller krasjer med andre biler og Aggresion hører man på ordet at det er hvor aggresiv man er mot medspillerne. Du får poeng fra "aggresiviteten" og "nøyaktigheten" din og med disse poengene oker du i nivå/ranking. Det er opp til 50 ranker/nivåer så det vil ta en del timer med spilling.

Gameplay

Gameplayet eller kjøringen som det også kalles er ganske så bra i Shift men har også noen minussider. Bilene du kjører kjøres og er realistiske på alle banene i spillet. Men det største minuset er at Shift også har noe utdatert gameplay og da mener jeg når man svinger så svinges bilene dårlige og ikke særlig realistisk heller. Det er ingen knapp man trykker på for å få en skikkelig bråsving som i andre bilspill som jeg tror utviklerne hos EA enten ikke har giddet å sette inn i spillet eller ikke ville det og jeg syns begge delene er like dårlige.

En annen ting med gameplayet er at de proffe bilspillkjørerne vil anse Shift som litt for lett selv på de vanskeligste gradene. Det vanskelige er altså ikke å kjøre bilen i en eller annen vinkel posisjon men å ta rivalene dine igjen. Men untatt den litt utdaterte svingingen er Shift veldig god i gameplay også!

Grafikk og Lyd

Grafikken i Shift er veldig god både i bilene, utpå bilene og rundt omgivelsene. Både omgivelsene og bilene har veldig mange deatlejer som man lett kan se EA har gjort en god jobb med, men den største nyheten innen grafikk i Shift er "inne i bilen" kameravinklene!

Shift er faktisk utviklet og bygget for at man alltid skal bruke "inne i bilen" kameravinklene og ikke vinkelen der man ser hele bilen uten-i-fra som i mange av de andre NFS-spillene. Det er utrolig mange dealtjer "inne i bilen". Både rattet og alle målerne er god deatljert og vises godt for de som spiller spillet slik at de kan se hvor hvor man kjører.

Lyden i Shift er også veldig god men også realistisk. Man hører godt at når du begynner å starte opp bilen og når du svinger i svingene høres det veldig realistisk og det vil jeg gi EA kudos for! Det er også veldig godt laget når du hører du krasjer i konkurrentene dine eller i veikanten i Shift. Men ellers er det ingenting mer å si angående grafikken, lyden og "inne i bilen" kameravinklene.

Diverse

Det er også en skadefysikk i Shift som er også godt laget men desverre så er den også litt irriterende på samme tid. For når du skader deg enten i de andre bilene eller i veikanten så er det eneste som skjer er at du får litt bulk i bilen og at skjermen blir svart og grå men det går over ganske så fort.

En annen ting jeg synes utviklerne kunne ha jobbet mer med er å lage flere baner og legge til flere biler for det er ikke så veldig mange baner. Det er noe som heter Tier i Shift og hver Tier har et utvalg med baner og det er til sammen 18 baner i spillet, så det er ikke så mye å kjøre på når Gran Turismo 5 kommer med opp til 60 baner.

Konklusjon

Alt i alt er Need for Speed: Shift et veldig bra comeback til bilspill-serien fra EA og om du leter etter et nytt og ganske så realistisk billspill der du kjører på bane og ikke i gater og offroad-racing så er Shift et godt eksempel før Forza 3 og Gran Turismo 5 kommer.

+ Veldig god grafikk, realistisk lyd, fine biler og baner, veldig kule "inne i bilen" kameravinkler, vanedannende.

- En smule utdatert gameplay, få baner og biler, litt lett for de proffe.

Grafikk: 8/10.
Lyd: 8/10.
Gameplay: 7/10.
Holdbarhet: 9/10.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10