Team Fortress 2

Hva skjer vist du blander Warner Bros. tegnefilmer med Battlefront og Counter-Strike? Da får du den mest sprøe, tegnefilmaktige og mest overdrevne FPSen noensinne!

Spillet er testet på PC, der alt funker bra, men det kan være lagg og veldig få spillere i PS3/Xbox360 versjonen.

Team Fortress begynte som atter en modifikasjon for Half-Life 1, og var et ganske vanlig klassebasert FPS spill. I toeren tar utviklerne et langt steg fra forgjengern og gir oss en Tegnefilm-FPS!

Spillet er et online skytespill, i samme skole som Counter-Strike og Battlefield, der lag RED og lag BLU sloss mot hverandre. Modusene i spillet er alt fra Capture the Flag til Arena, pluss at en del CSS baner, eks. surf baner, er modifisert til å virke inne i spillet. Akkurat som i Counter-Strike: Source finner man en server å spille på, sammen med andre skytelystende spillere.

Grafikken i Team Fortress 2 er rett og slett unik. Nesten alt ser ut som om det er tatt ut fra en tegnefilm, med design på baner, figurer, tekst, animasjoner og våpen. Figurene er halvt cell-shadede, slik at spillet ser ennda mer tegnefilmaktig ut en i utgangspunktet. Det er lagt til morsome detaljer overalt, eks. at alle kuene i spillet er laget av papp og at folk kan eksplodere i et blodbad av tegnefilmblod og deler (eventuelt ost og tegnefilmrekvisitter i den sensurerte versjonen). alt passer så godt inn at jeg vet ikke hvordan jeg skal si det. Det eneste å klage på her er noen uskarpe teksturer på dispenserne i spillet, men untatt det... ja. Frisk og fantastisk grafikk.

Som du sikker har fått med deg er Team Fortress 2 et klassebasert FPS spill, som betyr at du velger mellom forskjellige spesialtilpassete personer å spille som. De man kan spille som er: Scout, en hyper snørrunge som liker å dobbelthoppe og BOINKe folk med baltreet sitt, Soldier, en sinna soldat med Bazooka, Pyro, en pyroman som kan brenne folk på nærthold, Demoman, en Irsk fylikk som har spesialisert seg på bomber og landminer, Heavy, en Russisk kjempe med en mitraljøse, Engineer, hillbillyen som bygger kanoner og dispensere, Medic, den Tyske doktoren som healer folk, Sniper, en Australsk snikskyter og Spy, som er, ja, en spion som kan gjøre seg usynlig og forkle seg som fienden. Hver klasse har en egen spillestil samt egne styrker og svakheter, samt sin helt egen personlighet. Merklig nokk er det ingen klasser i spillet som har automatriffle, noe som føles veldig rart i et FPS spill. Men utenom det er det mye å velge mellom.

Lyden og musikken i spillet er fabelaktig. Bakgrunsmusikken på hovedmenyen varierer fra gang til gang og passer godt inn, samt at lydeffektene sitter godt (som vanlig i Source spill). Mens man spiller har personene sine egne kommentarer og kommandoer, og alt høres troverdig, samt utroverdig, på samme tid. Rett og slett perfekte tegnefilmstemmer. I tillegg har man en irriterende kommentatordame som snakker om tiden igjen på banen, hvem som har tatt over baser og om du har tapt eller ikke. Hun høres sinnsykt dramatisk og ond, og det passer bare veldig godt inn.

Kontrollsystemet er som i de fleste andre Source FPS spill veldig bra. Man sikter lett, beveger seg smertefritt og man skifter våpen med et enkelt tastetrykk. Ikke så mye å si på det. Gameplayet funker veldig bra også, og ingen lag har noen fordel eller bakdel i forhold til hverandre. Siden man er utstyrt med våpen i begynnelsen finner man heller ammunisjon og førstehjelpskrin rundt om kring. Man kan også få nye og bedre våpen ved å gjøre Achivements eller rett og slett bare spille. Det er egentlig ganske random. Achivementene i spillet ja. Man har godt over 200 achivements å skaffe seg, noe som gir en økt levetid. Achivementene varierer fra å drepe 1000 fiender eller spise 100 smørbrød. Eller kansje du heller vil drepe en spion med pistolen oppe med å kjøre en kniv i hodet hans? Eller kansje vil du skyte noen av en kant med superhagla di slik at de dør av fallet? Ufattelig mange er det i allefall.
---

Team Fortress 2 gir FPS sjangeren et friskt pust med tegnefilmgrafikk, tullete klasser og en helvetes masse achivements. Dette må rett og slett prøves!

+ Frisk grafikk, ni unike klasser med egen personlighet og angrep