Battalion Wars 2

Nintendo har alltid hatt den rare egenskapen at de kan ta en spillsjanger, og så forandre på den slik at det fortsatt er sjangeren, men på Nintendo sin måte. Når andre konsoller får Street Fighter og Tekken får Wii SSBB. Når man tar et bilspill kommer Nintendo med Mario Kart. Når andre konsoller blir flommet over av krigsspill kommer Battalion Wars.

Battalion Wars II tar krigssjangeren slenger inn noen startegi elementer gir hele spillet en søt tegneserie grafikk og legger inn stereotypene til stormaktene i verden. Battalion Wars er en litt mindre seriøs versjon av krigen på andre konsoller.

I Battalion Wars II kommer historien frem med flere nasjoner som er hva folk flest tenker for seg selv om Japanerne, Britene, Amerikanerne, Russerne og Tyskere. Historien blir fortalt gjennom flere nydelige cut-scenes og gjennom alle de 5 nasjonene. Spillet starter hos Solar Empire, en versjon av japanerne. De blir angrepet av nabolandet Anglo-Isles, britene i spillet, som mener at Solar Empire sitter på et supervåpen som de skal bruke på Anglo-Isles. Det bryter ut krig og Solar Empire klarer å presse dem tilbake og ut. Etter dette følger man ulike land i ulike tidsepoker som bygger seg opp til at det er et land som driver og trekker i trådene.
Historien er altså ikke spillets sterkeste punkt.

I spillet blandes strategi og action på en veldig fornuftig måte. Du kontrollerer selv en soldat i hæren din og leder dine andre tropper rundt på slagmarken. Du kan angripe enheter selv, eller sende dine andre enheter ut i kamp og holde deg selv ute av krigssonen selv om dette blir vanskeligere senere i spillet da alle kluter virkelig må til for å vinne slaget.
Du kan enkelt beordre dine enheter til å drepe andre, forsvare basen eller påkalle forsterkninger når man kan og soldatene dine er ikke dårlige, men strategi spiller en stor rolle når du skal angripe.
Det finnes flere forskjellige enheter som flammekaster, anti-air, bazooka, mortar og vanlig soldat og disse har alle sine styrker og svakheter. Tankser er gode mot infanteri, men ikke bazookas. Flammekastere er gode mot bakkeenheter, men ikke for tanks osv.
Man kan ikke bare løpe inn i en kamp uten å tenke seg om, da du fort vil merke at styrkene dine blir fullstendig utslettet.

En-player delen er ikke mye å skryte av. Den er ganske kort og historien er ikke veldig god, men når disse nye spillene kommer prøver man å presse inn en onlinedel og det er det gjort her. Kvaliteten på online spilling i Battalion Wars II er ikke på høyde med Mario Kart eller SSBB, men holder seg på et relativt høyt nivå. Det finnes 3 moduser: Assault, Skirmish og Co-Op. Sistenevnte er en samarbeidsmodus der du teamer up med noen over internett og spiller en bane. Skirmish er en vanlig kamp om poeng og i Assault skal en spiller angripe og klare checkpoints. Den andre spilleren skal da forsvare. Wi-Fi delen er fullstendig godkjent, men noen ganger kan det ta lang tid å få en kamp med noen, noe som blir veldig irriterende i lengden.

Grafikken i Battalion Wars II er noe av det beste med spillet. Det er absolutt noe av det beste på Wii og har en veldig god standard. Lyden er vel og bra, men man hører den samme sangen som de har overalt veldig mye og det blir etterhvert veldig irriterende at det eneste andre du kan høre på er våpen i spillet. Stemmene i spillet er veldig bra og er ikke helt riktige, men morsomme er de ihverfall da briten har en aksent så tykk som gammel sirup. Etter hvert som spillet går blir det vanskeligere og vanskeligere og siste bane er så si umulig hvis ikke hver eneste enhet blir brukt til det maksimale.

Alt i alt er Battalion Wars et veldig bra og gjennomført spill i mine øyne. Til neste gang burde man jobbe med litt lenger en-player del og kanskje litt mer levetid i spillet for det blir litt lite i lengden og selve spillet kan bli rundet på 4-6 timer hvis du er god og når du har spilt et par online kamper vil du merke at det ikke blir så mye mer levetid som de kunne ha fått ut av spillet.

Grafikk: Veldig bra grafikk, med et tegneaktig utseende som glinser.

Lyd: Ganske like sanger, men helt godkjent.

Gameplay: Pek og klikk. Så enkelt er det.