Sonic and the Black Knight

Sonic har fått et sverd og er sendt til kong Arthurs verden, spillet jeg snakker om er nemlig Sonic and the black knight

Sonic and the black knight er oppfølgeren til Sonic and the secret rings og historien begynner med at en heks kalt Merlina blir jaget av kong Arthur og hans soldater, og når hun blir omringet påkaller hun sonic som kommer dalende ned fra himmelen. Sonic tar seg av alle soldatene og prøver og banke Arthur, men til ingen nytte og til slutt teleporterer Merlina seg selv og sonic vekk. Her starter historien om sonic som må slå kong Arthur for å befri verden fra hans onde makt. Historien er ganske spennende og avslutter med en overaskende plottwist.

Gamplayet i Sonic and the black knight er som I de fleste Sonic spill der man skal komme seg til mål og det finns extra oppdrag som for eksempel å ta 50 fiender eller å komme I mål på tid.

Det som er nytt i spillet er at man har et sverd som man angriper med ved å riste litt på Remoten. Dette kan virke repeterende men det finnes en ting til, nemlig soul surge. Soul surge er et angrep som gjør at tiden går sakte og du får sikte på alle fiender som kommer i din vei. Angrepet har en egen linje som fylles opp når du tar fiender uten å bruke soul surge. Når du får sikte på en fiende er det bare å bevege wiiremoten for så å hugge fienden ned, men vist du vil få mer ut av Soul surge kan du vente til ringen rundt fienden begynner å blinke for så og bevege wii remoten for da bruker du nesten ikke noe av det du har ladet opp på linjen og du kan bruke mange flere soul surge angrep.

Spillet har også noen RPG elementer som er slik at når man klarer en bane får du mellom 0-5 stjerner basert på hvor bra du gjør det og når du har fått nok stjerner øker ditt profincy level. Når du øker profency levelet ditt kommer det nye ferdigheter som du kan lære og de lærer du ved å få followers som du får ved å gjøre det bra i en bane. Når du får nok followers økes ranken din og du lærer noen nye ferdigheter slik som mer fart eller at du får en farts økning når du lander etter et hopp.

I mesteparten av spillet er du Sonic, men senere får du noen nye personer du kan være som har et litt annet RPG system som går utpå å lage våpen fra suvenirer som du får i baner og så bruke våpenet mye for å gjøre det bedre. Kontrollene i spillet er kjempe bra og funker perfekt, men du kan kun bruke wii remot og nunchuck og ikke GC eller noen andre kontroller.

Nå har jeg fortalt litt om Story mode som er hovedmodusen til spillet, men det finns flere modusere også og her kommer de.

Multiplayer: denne modsuen er en flerspiller modus der man velger en modus om for eksempel defend the goblet som går ut på å ha Gobleten med seg lengre en de andre spillerne. Etterpå velger man person og arena. Dessverre er det ikke mulighet for å spille mot CPUer og du kommer mest sansynligvis til å gå lei etter en time.

Ranking: denne modusen er en online modus der du velger et av 15 oppdrag og prøver å få så høy score som mulig. Senere kommer scoren din opp på en liste sammen med andre spillere rundt om i verden. Du kommer mest sansynlig vis til å bruke en del timer på denne moden ettersom den er ganske avhengihetskapende.
Gallery: i Gallery kan du se klipp fra historen, høre på musikken som finnes i spillet eller se på Fanart, med andre ord, det er her alt ekstra matrialet er samlet.

Treasury: Her kan du se på alle suvenirene som du har fått på din reise i Story mode.

Option: Dette er den siste modusen og her kan du forandre på språket de snakker eller språkteksten, du kan også laget et emblem som blir vist når scoren din blir puttet opp på Ranking listen.

Grafikken i spillet er ganske bra for å være Wii og bane designe er kjempe flott og variert. Det eneste minuset må være at det er ufatelig dårlig fiende design og de ser alle nesten helt like ut. Animasjonene funker helt perfekt og det er ingen spor etter dårlige teksturer. Grafikken i historieklippene er også ganske gode og kommer i 2 varianter, den ene varianter er en slags tegneserie grafikk som funker veldig bra, men den andre varianten er nok best, nemlig realistisk grafikk.

Lyden i spillet er både dårlig og bra, for det første er lydeffektene litt dårlig og det høres litt rart ut når du hogger ned fiende etter fiende med sverdet. Det som er bra med lyden er musikken, som passer perfekt til den banen du er i, det er også en bra åpnings sang og en episk sisteboss sang som fikk meg til å få gåsehud.

Holdbarheten er en av de svake sidene til spillet, ettersom historien kan bli rundet på omtrent 3 timer, heldigvis finns det ekstra oppdrag som øker det litt. Ranking er også noen som bidrar til å øke holdbarheten men de fleste kommer nok til å gå lei etter 20t.

Alt i alt et godt spill med noen få feil og det varer for lite.

Pluss og minus

+En episk historie