Sonic Adventure 2 Battle

Sonic Adventure 2 Battle er etter min mening det beste Sonic spillet noensinne! Det fikk nesten alt til, en god historie, godt gameplay, lang holdbarhet og fengende musikk. Det er rett og slett mesterverket til Sega, og i denne anmeldelsen skal jeg fortelle om det.

Hvordan spillet spilles varierer noe veldig i SA 2, for i spillet kan man nemlig spille som flere personer en bare Sonic. Man kan være personer fra både den snille siden og den slemme. For eksempel kan man være Dr Eggman, der man styrer han i en robot og må skyte seg igjennom hver bane. Man kan være Sonic og løpe i full fart gjennom loper osv og man kan til og med være Rouge og lete etter smaragder. Dette gjør at spillet blir mindre repeterende og at man får en variert opplevelse. Kontrollene i spillet er også gode, men de kan være litt upresise når man styrer som robot med for eksempel Eggman og når man går rundt i Chao Garden.

Det finnes totalt 6 personer man kan være, 3 fra hver side og alle har sin egen rolle i en felles historie som er bygget opp av haugevis med oppdrag som har cutscenes som bringer historien videre. Historien har også en mildt sagt episk avslutning. Et annet pluss med spillet er at man kan ta baner på nytt igjen med nye oppdrag som for eksempel å lette etter en lost Chao. Det kan også være verdt å nevne at det finnes mange ulike ting man kan få underveis i historien som nye moder chao ting og utstyr til personene.

Spillet har akkurat som forgjengeren sin et Chao system der man trener opp chaoer i Chao Garden for å bruke de i race mot hverandre og kjempe mot hverandre. Dette gjøres med å gi ulike kapsler og dyr som man finner mens man spiller igjennom baner samtidig som du kjøpe frukt for ringer i The Black Market. Du kan faktisk til og med kjøpe nye chaoer der. Hele chao tingen kan man bruke nesten uendelige timer på, det finnes utrolige mange race å klare og karate motstandere å beseire. Og uansett om du har klart alt dette er det jo alltid gøy å få nye chaoer som kanskje ser helt annerledes ut en de andre du har, eller rett og slett ta et vennlig race med chaoen din mot vennen din sin chao.

SA 2 har som mange andre spill en mulltiplayer. Den er ikke akkurat noe å juble får, men den underholder kanskje deg og en venn for et par timer. I multiplayeren kan man ta robot kamp, ha race mot hverandre og ta en liten treasure hunt konkurranse. I tilegg har man også multiplayer muligheter med chaoene.

Men selv om Gameplayet og Holdbarheten på spillet er upåklagelig er ikke spillet perfekt. Det har nemlig en grafikk som nesten var utradert selv på gamecuben og alle som er nødt til å ha skikkelig grafikk kan bare glemme å kjøpe det. Alle teksturene er dårlig og animasjonene er heller ikke noe særlig å skryte av. Det eneste positive som man kan si om grafikken, er at nivå designet er noe av det beste og mest originale jeg noen gang har sett.

Lyden har også sine feil, men de er ikke på langt nær så gale som grafikken sine. Spillet har nemlig et ganske middelmådig stemme skuespill, men dette glemmes fort av det utrolige gode soundtracket. Sountracket er nemlig et av de beste som finnes og det er utrolig herlig når man hører den litt rocka sangen i Metal Harbor når man løper som Sonic i full fart. I tilegg kan man høre på alle de fete Sonic låtene innpå options.

Når alt kommer til alt er Sonic Adventure 2 Battle et spill med sine feil, men det har et knakende godt gameplay og en utrolig holdbarhet samt et av de beste soundtrackene som finnes. Så selv om du kanskje ikke er en Sonic fan er dette et spill man definitivt burde sjekke ut hvis man har en gammel gamecube som samler opp støv i en krok.

+Godt og variert gameplay
Lang holdbarhet
Mye ekstra ting å få