Supreme Commander: Forged Alliance

Jeg har styrt mine hærer i storslagne kamper, jeg har styrt min hær til seier. Jeg har vært den overlegne kommandøren i Supreme Commander Forged Alliance.

Supreme Commander er litt ulikt de fleste strategi spill. Selvfølgelig skaffer man seg resurser, bygger uniter osv, men det har også noen litt unike sider. Blant annet er resurs systemet litt annerledes, istedenfor at man bare kan bruke de resursene man har tilgjengelig, kan man faktisk bruke mer en man har. Man kan for eksempel bygge en bygning selv om man ikke har noe av de 2 resursene energi og mass. Dessverre er det en hake med å bruke for mye resurser og det er at all produksjon går saktere. Så det er alltid lurt å skaffe seg en del resurser selv om man kan klare seg uten.

Den andre tingen som er litt spesielt for spillet, er måten du ser over banen på. Du kan nemlig zoome så langt ut at du ser hele banen. Spillet oppfordrer deg mer eller mindre til å se langt ut sånn at det blir lettere å holde styr på alle unitene. Dette gjør at spillet blir mye mindre action orientert og mye mer strategisk, noe som jeg ikke liker noe særlig. Så selv om du har mulighet for å zoome in å følge med på de kule kampene mellom deg og motstanderen din, er det ikke lurt å gjøre det, fordi du får et dårlig strategisk overblikk.

Spillet blir heller ikke noe særlig mer action orientert når banene er på størrelse med land. Spesielt i de største banene kan det ta opptil 10 minutter før du når motstanderen din og det gjør det hele kampen ganske langsom og kjedelig. Selvfølgelig finnes det mindre baner som man kommer fortere fram på og man har flyge uniter som raskt kan flyge over banen. Men det er dessverre ikke nok til å gjøre opplevelsen veldig mye bedre. Spillet dreier seg selvfølgelig om mer en bare å ødelegge motstanderen og spillet har 2 moduser: Skirmish, og Campaign.

Skirmish er den klassiske modusen der du velger rase, motstandere, allierte og bane. Det er totalt 4 raser å velge mellom: UEF, Aeon, Cybran og Seraphim. Ingen av disse rasene har noen særlig særegne trekk. Alle har uniter som artilleri, ubåter, bombe fly, osv. Den eneste store forskjellen mellom vær base er hvilke experimental uniter man kan få. (Utrolig kraftige super uniter) Dette gjør at det ikke er all verdens forskjell på hvem du velger og derfor blir spillet ganske fort repeterende og kjedelig.

Det er også mulighet for å spille Skirmish online mot andre motstandere, men det er en vanskelig affære og jeg brukt mildt sagt lang tid på finne ut hvordan man gjorde det. Men når jeg først fikk prøvd online, må jeg si at den er ganske god, menyen er lett og det lagger svært sjeldent.

Campaign er en historie drevet modus der du skal kjempe mot Seraphim i menneskenes siste skanse som enten UEF, Aeon eller Cybran. Den er god nok til å få deg til å spille en stund og når man også kan velge hvilken rase man skal være sier det seg selv at campaignen er bedre en resten av spillet.

På den mer positive siden er grafikken utrolig fin hvis du zoomer en del inn og studere unitene. Dessverre er det en del av de som lider av dårlig design. Spillet inneholder noen animerte filmsnutter og de er en drøm å se på og jeg tror faktisk at jeg aldri har sett noen spill i mitt liv som har så godt animerte klipp utenom Halo Wars. Grafikken og designet på banene er også ganske fine og varierende. Det finnes alt fra tropiske gressletter med trender langs havet, til ørkener.

Musikken er også en av de gode tingene med Supreme Commander, den er litt episk og den passer perfekt til settingen. I tilegg er stemmeskuespillet godt gjennomført, noe som du får merke i campaignen. Helt til slutt vill jeg også gi litt skryt for lydeffektene, som skaper en slags krigs stemning.

Alt i alt er Supreme Commander Forged Alliance en blandet spill opplevelse, det er nemlig gøyt til tider og det har utrolig fin grafikk og lyd. Desseverre gjør den lille variasjonen i basene og det veldig lite action orienterte gameplayet spillet lite spennende og repterende. Så for deg som vill ha en god blanding av strategi og action er dette ikke et kjøp, men hvis du derimot ikke bryr deg noe særlig om action og bare vill ha et spill med strategiske elementer kan nok dette være et godt kjøp. Men for meg ble dette rett og slett for tamt og kjedelig.

+Fin grafikk
Kule experimentals
Fin historie